• lyckans jag

stor hård svullnad bakom örat och en liten knuta i nacken

hittade jag ikväll på min dotter när hon satt i mitt knä. Alltså helt ny kommna.
    Min dotter är 5 1/2 år. Vad kan detta vara?
    Bakom örat är avlångt och ca 2cm, den är nacken är runt och nga mm (som en hård knuta)
    Funderar på att ringa direkt i morgon. Hon har haft en knöl ganska stor vid vristen en längre tid den var vi inne med och de sa att den var ofarlig men vi skulle återkomma om den blev större. Den har inte blivit större vad jag vet men heller inte minskat.
    Jag blir så orolig.

• Svar på tråden stor hård svullnad bakom örat och en liten knuta i nacken
  • Oreos

rent  spontans skulle jag säga svullna körtlar. det är jättevanligt på hals och nacke. Har hon ont?

• lyckans jag

hon har lite ont när jag tar på den bakom örat.
    Nej hon har inte varit sjuk på länge. Jätte vanligt hoppas jag att det är....men har aldrig känt det på henne tidigare.

• Oreos
    lyckans jag skrev 2011-05-24 21:44:03 följande:
    hon har lite ont när jag tar på den bakom örat.
    Nej hon har inte varit sjuk på länge. Jätte vanligt hoppas jag att det är....men har aldrig känt det på henne tidigare.
    Ring 1177 och hör med dom, det hade jag gjort. :)
    Min gissning är svullna lymfkörtlar, men det är alltid
    skönt att prata med nån som vet.
  • MizzTez

Lymfkörtlar.. Nu ska jag inte säga till 100% att det är det men jag får det, får även i brösten/armhålorna och magtrakten. De sväller när jag har något i kroppen som inte ska vara där, dvs de rensar ut skiten. Har fått det när jag gjort hål i öronen åxå.
    Men känner du dig osäker så ska du naturligtvis kontakta en läkare.

• saga

jag tycker oxå det låter som någon virusinfektion - dom brukar försvinna efter ett par veckor. men som ngn skrev, skönt att få det bekräftat av sjukvårdspersonal

• Flickan och kråkan

Jag själv får jättelätt svullna lymfkörtlar vid infektioner. Kan få "knölar" av en baggis som en lite rejälare finne. Får sedan barnsben ömma knölar bakom öronen och under käkarna vid virusinfektioner. Ring och prata med sjukrådgivningen och få lite lugn .

• lyckans jag

ringer i morgon.
    Bättre att kolla upp, hon har varit förkyld massvis med gånger under sitt liv med mkt feber osv men aldrig att de här knölarna har visat sig förut,men någon gång ska vara den första kanske?
    Hon är pigg förövrigt så det är väll inget att oroa sig för?

• MizzTez
    lyckans jag skrev 2011-05-24 21:58:37 följande:
    ringer i morgon.
    Bättre att kolla upp, hon har varit förkyld massvis med gånger under sitt liv med mkt feber osv men aldrig att de här knölarna har visat sig förut,men någon gång ska vara den första kanske?
    Hon är pigg förövrigt så det är väll inget att oroa sig för?
    Det kan vara att hon håller på att bli sjuk åxå.
  • lyckans jag

Jag är så nojig för hon har varit så mkt sjuk under sina år.
    Just nu  går vi  på utredning för att hon har röda blodkroppar i urinet. Innan dess så har det varit öroninflammationer, halsfluss, lunginflammationer, feberkramper, förkylningsastma, eksem. Knöl på foten osv
    Känns som hela barnet är scannat så man blir lite sådär när det dyker upp nya grejer.
    Men har dock blivit mer avslappnad nu än när hon var liten plutt. Jag menar man lär sig att lyssna på signaler och värden.
    Lilla tösa biten är pigg och mår bra förövrigt och har varit mkt friskare nu som större än när hon var pytt.
    Hoppas på att det är en liten förkylning som är på G. ska i alla fall ringa i morgon och höra vad de säger.

• lyckans jag

Kände på hennes arm idag för jag skulle killa henne när hon skulle sova och hon är småknölig även där under huden, kanske man är det i skellettet?
    men det var helt andra knölar än den bakom örat och i nacken. Tror att jag fått knölar på hjärnan nu?!

• MizzTez
    lyckans jag skrev 2011-05-25 21:35:04 följande:
    Kände på hennes arm idag för jag skulle killa henne när hon skulle sova och hon är småknölig även där under huden, kanske man är det i skellettet?
    men det var helt andra knölar än den bakom örat och i nacken. Tror att jag fått knölar på hjärnan nu?!
    Pratade du med doktorn idag??
    Jag tror kanske att du fått en knöl på hjärnan.. Brukar bli så när man inte vet vad som händer och sen skenar tankarna iväg och de skenar ju alltid åt de värre hållet! Är det stora knölar du känner? Många? Om du känner på dig själv har du lika?
Svar på tråden stor hård svullnad bakom örat och en liten knuta i nacken