• Anonym

Ålder på familjehemsföräldrar?

Hej,ni lite mera erfarna familjehem...

Vad tycker ni är för "gammalt" för att börja som familjehem?

Om man är 46 och 49,är man för gammal då?

Egna,vuxna utflugna barn finns,vi är nu kontaktfamilj.

Tacksam för lite åsikter från er.

• Svar på tråden Ålder på familjehemsföräldrar?
  • Anonym

Mina föräldrar har haft familjehem i ganska mnga år nu, men är 46 och 48 år idag. De har två pojkar på 11 år hemma. 
    Jag tycker inte du ska se det åldermässigt. Huvudsaken är väl att ni känner att ni är pigga och klarar av det, samt att ni känner att ni "orkar" det psykiskt att ha yngre barn hemma igen, och en stor omställning. Det kan ju ändå bli ganska mycket jobb beroende på varför barnen behöver ett familjehem. Alltså bakgrunden till det. Det ska man nog som sagt känna att man orkar. 
    Jag vet att soc välkomnar de flesta som vill hjälpa till, så börja med att kontakta en handläggare så gör de en utredning på er och ser så att ni är lmpliga som familjehem :) lycka till! 

• Hypnos

Ni är absolut inte för gamla!
    I vissa kommuner så "kollar" dom ålder på familjehemmen endast vid spädbarns placeringar....alla gör det inte men vissa ser det som . "Skulle det här barnet ha varit deras biologiska rent åldersmässigt" ....
    Men som sagt va det är säkert olika i olika kommuner men vid just spädbarn och småbarns placeringar brukar åldern checkas av!

• morochmer

Det är aldrig försent så länge orken finns. Men det blir inte lämpligt med en spädbarnsplacering ifall man är över 50. Men för tonåringar spelar det ingen roll. NI är ju unga ännu. Sätt igång nu-ni behövs!

• Anonym
    morochmer skrev 2011-05-25 08:40:08 följande:
    Det är aldrig försent så länge orken finns. Men det blir inte lämpligt med en spädbarnsplacering ifall man är över 50. Men för tonåringar spelar det ingen roll. NI är ju unga ännu. Sätt igång nu-ni behövs!
    Tack för ditt svar! :)

Nej,nåt spedbarn är nog inte aktuelt för oss,känner vi.
    Nu,i början,är det tänkt att vi skall ta oss an ett barn rundt 5-8 år,eller däromkring.
    Altså inga tonåringar på en gång,fast mycket möjligt att vi gör det senare..
    Vi är mycket "unga i sinnet",om man nu kan andvända ett sådant utryck,och orken finns absulut... 
  • morochmer
    Anonym skrev 2011-05-25 16:47:49 följande:
    Tack för ditt svar! :)

Nej,nåt spedbarn är nog inte aktuelt för oss,känner vi.
    Nu,i början,är det tänkt att vi skall ta oss an ett barn rundt 5-8 år,eller däromkring.
    Altså inga tonåringar på en gång,fast mycket möjligt att vi gör det senare..
    Vi är mycket "unga i sinnet",om man nu kan andvända ett sådant utryck,och orken finns absulut... 
    Ni är bara några år äldre än oss och jag känner ingen skillnad i sinnet eller orken mot när jag var 25 Tungan ute
  • Anonym
    morochmer skrev 2011-05-25 17:32:10 följande:
    Ni är bara några år äldre än oss och jag känner ingen skillnad i sinnet eller orken mot när jag var 25 Tungan ute
    Det är samma här! 
Svar på tråden Ålder på familjehemsföräldrar?