• Anonym (Kossan)

Blir man så fet av mjölk!?

Vid min graviditet har jag från första början blivit helt besatt av mjölk! Jag dricker mellanmjölk. Det blir väl kanske uppåt 1 liter om dagen. Jag har under flera perioder haft lite svårt att få i mej mat och därför druckit mer, främst mjölk men också vatten, juice, nyponsoppa och liknande. Pratade med min bm om detta och hon anmärker _jämt_ på just mjölken! Att jag ska akta mej för mjölk kommer göra mej tjock i graviditeten. Blir seriöst less...bättre väl att jag dricker mjölk än inte får i mig nåt alls. Så ärligt nån som vet... Är mjölk i min omfattning risk för en dålig viktuppgång? Så tråkigt för jag kan verkligen inte va utan...det är min största craving.

• Svar på tråden Blir man så fet av mjölk!?
  • mco

Jag har alltid druckit mycket mjölk, av den fetaste sorten. Är nu gravid i v.32 och har inte märkt någon större skillnad och bm har inte sagt något heller..

• Anonym

En liter mjölk är väl ca 400kcal. Om du äter normalt och över det dricker en liter mjölk så kommer du att gå upp. Om du har svårt att få i dig vanlig mat kan jag inte tänka mig att just mjölk ska leda till extra viktuppgång.

• minst

Var glad att det inte är två rullar ballerinakakor, vin eller bearnaissås som du längtar efter. Jag tror att du kan dricka din mjölk med gott samvete, den är ju till och med nyttig! Orkar du så ta en extra promenad på väg hem från jobbet annars löser det sig. Själv hade jag dille på vitlöksgrissini. Makalöst gott! Synd bara att jag stank vitlök i fyra månader. Lycka till!

• Fröken Susidus

Jag vägrar alla typer av lättprodukter och därför har vi bara röd mjölk hemma.. Men allvarligt, den ligger på 3% fett.. Och 97% annat. Känns så löjligt att vara rädd för mjölk.

Drick du din mjölk! Som någon annan skrev, var glad att det är mjölk och ingenting annat.
    Under min första graviditet hade jag nojja på wienerbröd
    Japp, jag blev svintjock! ;)

• Pickeli

Det är i princip lika mycket kalorier i mjölk som det är i läsk. Men alltså vafan, drick på du!! Har du problem med vikten eller bad tjatat hon om!

Är du säker på att din BM inte anmärker på
    Mjölken av andra anledningar? Kalcium hindrar nämligen upptaget av järn och det lider man ofta brist på som gravid.

• MammaSandra1989

Jag drack säkert 1 1/2 liter mjölk/oboy per dag när jag var gravid. Jag gick upp 7 kg Men tidvis hade jag dåligt järnvärde men jag löste det med att ta järntabletten två timmar innan frukost :) Så drick du din mjölk :)

• Fröken Susidus

Fast man kan ju inte jämföra mjölk och läsk. Även om de innehåller lika många kalorier så får man ju titta på innehållet om det inte ska bli väldigt missvisande.

Hmm, läsk med en massa socker och vidriga tillsatser... Mjölk med fett, naturligt socker och en massa näringsämnen? Same same

• Anonym

När jag var gravid med andra barnet så fick jag graviditetsdiabetes och fick gå till en dietist. Jag fick bara dricka 2 små glas mjölk per dag och resten vatten. Mjölk innehåller jätte mycket socker så jag fick inte dricka det. Var jätte jobbigt för jag älskar kall mjölk. 9 månader knappt någon mjölk så har jag nästan slutat dricka det. Nu är den lilla 10 månader och jag dricker väldigt mjölk. Jag saknar mjölk.

• Anonym

Precis som med all annan mat så handlar det om vad du äter i övrigt.
    Så jag håller med detta inlägg.

Anonym skrev 2011-05-24 23:51:43 följande:
    En liter mjölk är väl ca 400kcal. Om du äter normalt och över det dricker en liter mjölk så kommer du att gå upp. Om du har svårt att få i dig vanlig mat kan jag inte tänka mig att just mjölk ska leda till extra viktuppgång.
  • Kimmice

Blev nog snarare rekommenderad att dricka massa mjölk. Dock mellan för D-vitamin. Juice varnade hon mer för, efter som det ofta blir en bov under graviditeten.

Svar på tråden Blir man så fet av mjölk!?