• Anonym (semester)

semesterersättning när man har utmätning?

hej!Jag undrar om det är någon som vet hur det är när man har utmätning på lönen,får man behålla semesterersättningen då eller?jag trodde att det var så,men på min senaste lönespec så hade dom dragit hela semesteresättningen för mig.Jag hade en veckas semester förra månaden.är det verkligen rätt eller har dom gjort fel?

• Svar på tråden semesterersättning när man har utmätning?
  • Druantia

Klart dom drar det. Inkomst ju. Helt rätt btw. Sedan förstår jag om det känns surt. Dom drar även skatten om du får tbx ngt.

• Anonym (semester)
    Druantia skrev 2011-05-25 09:14:20 följande:
    Klart dom drar det. Inkomst ju. Helt rätt btw. Sedan förstår jag om det känns surt. Dom drar även skatten om du får tbx ngt.
    ok!Då vet jag.men då måste dom ha nya regler för i år då alltså.för dom senaste 3 åren så har jag fått behålla semesterersättningen,även min man.
  • Druantia
    Anonym (semester) skrev 2011-05-25 09:16:53 följande:
    ok!Då vet jag.men då måste dom ha nya regler för i år då alltså.för dom senaste 3 åren så har jag fått behålla semesterersättningen,även min man.
    Okej. Har själv aldrig varit med om det, men ett par vänner har. Och dom har dragit semesterersättning på dom tidigare också.
  • Anonym

När kronofigden drar har man ju ett maxbelopp de får dra, och ett minimum som du ska ha kvar att leva på. Är det så att ni inte kommit upp i det maxbeloppet förrut??

• Anonym (semester)
    Anonym skrev 2011-05-25 09:19:09 följande:

När kronofigden drar har man ju ett maxbelopp de får dra, och ett minimum som du ska ha kvar att leva på. Är det så att ni inte kommit upp i det maxbeloppet förrut??

jag och min man får behålla 12300 var ca av våran lön.Allt utöver det ska dras till utmätning.Men förra året fick min man behålla 17000 i juni.Då när han fick semesterersättning.Och även jag fick behålla mer.
  • Anonym

nej din arbetsgivare ska dra allt över den summa som kronofogden bestämt att du ska ha att leva på. förstår att det känns surt, men försök tänka att skulden minskar snabbare iaf.

• Anonym
    Anonym (semester) skrev 2011-05-25 09:21:57 följande:
    jag och min man får behålla 12300 var ca av våran lön.Allt utöver det ska dras till utmätning.Men förra året fick min man behålla 17000 i juni.Då när han fick semesterersättning.Och även jag fick behålla mer.

Ni måste ju ha ett beslut, där det står hur mycket som ska dras?? Inte bara hur mycket ni får behålla.

• Anonym (semester)
    Anonym skrev 2011-05-25 09:23:35 följande:
    nej din arbetsgivare ska dra allt över den summa som kronofogden bestämt att du ska ha att leva på. förstår att det känns surt, men försök tänka att skulden minskar snabbare iaf.
    kan tyvärr inte tänka på det sättet.för skulden kommer aldrig någonsin bli betald under min livstid.och nej,vi får ingen skuldsanering.ochnej,det är inte vårat fel att vi hamnat här.Vi är en familj som helt enkelt har haft en extrem otur här i livet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-25 09:23:35 följande:
    Så fungerar det inte, man får ett beslut om ett belopp som är max som man drar. Det kan ju även hända att arbetsgivaren någon månad får dra mindre än det beloppet, för man har alltid ett förbehållsbelopp man ska få ut.
  • Anonym (semester)
    Anonym skrev 2011-05-25 09:28:09 följande:

Ni måste ju ha ett beslut, där det står hur mycket som ska dras?? Inte bara hur mycket ni får behålla.

Ja,det står en viss summa som ska dras.Men om man har jobbat över en hel del så är det väl så att dom ska dra mera?vi brukar i alla fall inte få behålla några extrapengar när vi jobbat över.förruton dom andra åren när vi har fått behålla semesterersättningen då.

Svar på tråden semesterersättning när man har utmätning?