• Gurkburk

Färgar/färgade ni håret under graviditet?

Gravid i sjunde veckan och börjar närma mig ett sedan länge inbokat frisörbesök. De senaste åren har jag börjat bli rejält gråhårig och har därför regelbundet färgat håret samt lagt slingor hos frisör. Avskyr min gråa utväxt, men vill inte ta några risker. Har därför försökt kolla upp det här med hårfärgning och får väldigt olika besked. I en gravidtidning nyligen stod det att det är en seglivad myt att det skulle vara farligt för fostret, samtidigt var det ett tv-program som påstod att det skulle vara farligt. Vissa säger att kemikalier inte alls kan komma in i kroppen den vägen, andra säger att kemikalier visserligen kan komma in i kroppen men att det inte påverkar fostret och slutligen andra säger att det innebär stora risker.

Ska på inskrivning imorgon och ska då prata med BM om det, men jag skulle vilja höra vad andra har för erfarenhet. Hur gör/gjorde ni under er graviditet? Färgar/färgade ni håret? Själva eller hos frisör? Vad tror ni om eventuella risker? 

• Svar på tråden Färgar/färgade ni håret under graviditet?
  • Anna8102

Jag va till frisören två månader innan BF och gjorde blonda slingor. Har ingen aning om det är skadligt för fostret, men vore det det skulle man få info om det. Ut kom iaf en fullt frisk, normal liten pojke.

Vilhelm föddes 7/2-11
  • sensommarbarn

Om det är farligt eller inte vet jag inte riktigt.. Men jag färgade håret när sonen låg i magen, börjar få en rejäl utväxt nu och tänkte färga håret till helgen (gravid med andra i v35).. Vad jag har förstått finns risken att det blir missfärgningar pga hormonförändringarna i kroppen..
    Men om jag inte minns helt fel så bokade jag in färgning hos frisören när jag var gravid förra gången utan problem, dom sa inget då om att det var farligt...

• lia76

Japp... Färgade själv hemma.

Risken är liten att det händer fostret något.

Detta är ett svar en barnmorska givit:
    "Det finns experter som anser att man ska vara försiktig med att färga håret och bleka slingor under graviditeten, men det finns inga bevis för att det skulle vara farligt för barnet. För många år sedan innehöll hårfärgningsmedel en del ämnen som kunde vara skadliga, t.e.x. formaldehud, men numera finns det vanligtvis inga sådana kemikalier i dem. Den enda ingrediens som man eventuellt kan vulja undvika är stenkolstjära, eftersom vissa experter misstänker att den kan vara cancerframkallande. Om du är det minsta orolig är det bättre att använda växtbaserade produkter. En varnning: Graviditetshormonerna kan få håret att reagera annorlunda på färgningen, så det kan hända att du får en annan färg än den du räknat med. Det finns heller inga belägg för att de kemikalier som används vid permanent skulle vara skadliga för barnet eller dig. Däremot får du vara beredd på att håret kan reagera annorlunda även här, t.e.x. krulligt istället för lockigt."

(=
  • La Lola

Javisst gjorde jag det.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2011-05-25 09:27:01 följande:
    Javisst gjorde jag det.
    Hemma.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • blomman8604

Jag färgade håret med sonen i magen och han blev helt frisk och normal. Nr 2 ligger i magen nu och på fredag ska jag färga håret jag med.

Jag tror att det går bra så länge man inte gör det 1gg/veckan.

• nahaud

Min frisör sa till mig att det är en myt att håret kan få konstig färg  vid färgning pga av hormonerna, håret är ju nämligen "dött" och därför kan hormonerna ej påverka färgningen.

• Snabeldrake

Både färgade, färgade om och blekte slingor när jag var gravid.

• Snabeldrake
    Snabeldrake skrev 2011-05-25 09:31:21 följande:
    Både färgade, färgade om och blekte slingor när jag var gravid.
    Hemma och hos frisör. 
Svar på tråden Färgar/färgade ni håret under graviditet?