Anonym (ångest) skrev 2011-05-25 09:48:17 följande:
Igår kväll när jag skulle byta blöja på min bebis såg jag en liten vit mask i bajset! Så fruktansvärt äckligt!! Det såg helt klart ut som springmask.
Imorse ringde jag till vårdcentralen och får då svaret att barn under 2 år inte får behandlas!? Är det meningen att min lilla bebis ska ha mask i magen i flera år framöver?? Det är ju inte klokt! När jag frågade sköterskan om detta svarade hon mig "Det kan väl inte jag hjälpa". Sen la vi på. Jag sitter här i chock och känner paniken komma. Det kan inte bo maskar i min lilla bebis!!!! Snälla hjälp mig!! Någon med erfarenhet av detta?
Jo då, visst kan man behandla små barn, dock ska man vara lite försiktig på barn under 3 månader och behandlingen bör ske i samråd med läkare. Ring till en barnläkarmottagning och be att få lämna in ett avföringsprov. Du behöver en remiss för det. (Tyvärr säger min erfarenhet att man i vissa fall ska hoppa över barnavårdcentralen för där är
allt alltid "helt normalt".)
Springmask är egentligen helt ofarligt men flickor kan få slidkatarr av det. Dessutom kliar det och så tycker man ju att det är äckligt! Det finns både receptfri (Vanquin) och receptbelagd (Vermox) medicin mot springmask. Antar att det finns fler men dessa är vad jag förstår de vanligaste. Vermox finns som oral suspension och det är ju lättare att ge till små barn, smakar ganska sött.
Du behöver inte känna oro över detta (om det nu bara är springmask, vilket du tror att det är!) Det kommer att lösa sig och de små krypen kommer
inte att bo i din bebis i flera år. Glöm sköterskans klumpiga uttalande och njut av sommaren!
Lycka till! Har du ringt än?