• Moon73

Hur mycket ska en 13 åring gå ut?

Hej!

Hur gör ni med eran barn som är ofta är ute?
    Jag som är föräldrar är orolig för min pojke som är 13 år gammal som är ute varje dag och umgås med någon år äldre än vad han är.

Han kommer hem alltid hem i rätt tiden dvs till middag och hemåt för kvällen.
    Vi kom överens att han ska vara hemma två ggr i veckan som han själv väljer vilka dagar han är hemma efter skolan.  Jag hade velat att han skulle göra någon aktiviteter, men han vill inte ha någon aktivitreter, då blir det bara kompisar som ströva runt i den här trakten.

Vi har haft några ggr diskssuion vad jag tycker om hans utgående och kompisar. Hans svaret är det är lugnt mamma oroa dig inte..
    Ska jag tro på det?

Där emot har jag en till son som är 15 är o han är hemmakär och föredrag vara hemma än utgående och kompisar, då sitter han gärna mest tv,  data, tv spel och läxor. Visst går han ut och träffa kompisar ibland men inte lika mycket som min 13 åring.

De är helt motsatta, trots samma föräldrar.

Hur hårt ska jag vara?

• Svar på tråden Hur mycket ska en 13 åring gå ut?
  • Birgitta2

Mina barn är också totalt motsatta. Mycket vanligt trots att de har samma pappa och mamma . jag tycker du skall lita på din grabb. Men som förälder skall man alltid hålla ögonen öppna för ev. förändringar. Tex om skolan börjar gå dåligt, eller att han börjar missa sina middags- och kvällstider. Att han börjar ev. ljuga. Tillit föder tillit. Så lita på honom så länge du kan.

Min son var som din trettonåring. Han var sällan hemma i långa perioder. Han höll sina middagstider och kvällstider. Han var verkligen inte intresserad att vara ute och ränna på nätterna. Sa han att han var hos/med kompisar så var han det. Jag har aldrig nånsin haft problem med honom vare sig i puberteten, tonåren eller nu när han är vuxen.

Svar på tråden Hur mycket ska en 13 åring gå ut?