• Mimla

24 dagars grönsaksdiet!

Har idag påbörjat min 24 dagars frukt och grönsaksdiet!
    Detta kan verka radikalt men jag är trött på svullen pasta mage och allt för mycket ostätande.

Meningen är att rensa ut, äta mindre kalorier, tappa de sista kilorna innan sommarsemestern och ändra mitt mat och träningsbeteende!

Jag kommer livnära mig på alla sorters frukt, bär och grönsaker. Kryddor är toppen och lite olivolja om det ska stekas något.

Jag kommer även promenera 10 000 steg/dag minst 5 dagar i veckan!

Någon som är med?
    Någon som vill bli av med några kila genom att äta god, näringstät mat och ta långa försommarpromenader?

• Svar på tråden 24 dagars grönsaksdiet!
  • Capt Janeway

Grönsaker innehåller nästan bara kolhydrater när det gäller makronutrienter.
    (Däremot är de fulla med fina mikronutrienter som vitaminer och mineraler)

Din kropp behöver mycket mer protein och fett än det finns i frukt och grönsaker.
    Det enda fett du kommer få i dig under dessa dagar är en skvätt olivolja då och då.

Du lär även få brist på bl.a. B12 och järn ...

• Irme

Om man har bra B12 värden när man börjar, så lär man inte få brist efter 24 dagar.
    Dessutom finns det massor med järn i gröna grönsaker.

Fett finns också i frukt och grönt, kolla i ett näringsprogram där du kan fylla i hur mycket du ätit under dagen, t.ex "Cronometer".   Efter en dags frukt och grönt ätande (meloner, bananer, gröna blad) har jag fått i mig massor med omega 3 t.ex.

Protein finns rikligt i broccoli, kål, nötter och annat.

• Irme

"Järn påträffas vanligtvis i livsmedel som inälvsmat (speciellt lever), ägg, fisk, fjäderfä, bladgrönt, fullkornsprodukter, katrinplommon, russin, öljäst, rödbetor, vetegroddar, sesamfrö, vallmofrö, solrosfrö, bananer, persikor och aprikoser."

http://www.vitaminsidan.se/mineraler/jarn

Fett i grönsaker och frukt:
     http://www.nyttgrepp.se/omegatre.html

Om du läser på lite också, så ser du att även de som äter kött och fisk i stor utsträckning har brist på b12, så det beror nog inte på maten, utan om man har god upptagningsförmåga i kroppen eller inte. 

• Mimla

Jag äter tillskott  i form av B12-tabletter, kalciumtabletter, omega3 och multivitamin.

Kommer även äta bönor och linser under hela perioden.

Jag är i vanliga fall vegetarian och det enda jag egentligen tar bort fran kosten under denna perioden är:

* Halvfabrikat
    * Spannmål
    * Mejeriprodukter
    * Skitmat som chips, godis mm.
    * Alkohol, kaffe, te, läsk.

Tror jag kommer må toppen!

• Irme
    Mimla skrev 2011-05-25 15:08:06 följande:
    Jag äter tillskott  i form av B12-tabletter, kalciumtabletter, omega3 och multivitamin.

Kommer även äta bönor och linser under hela perioden.

Jag är i vanliga fall vegetarian och det enda jag egentligen tar bort fran kosten under denna perioden är:

* Halvfabrikat
    * Spannmål
    * Mejeriprodukter
    * Skitmat som chips, godis mm.
    * Alkohol, kaffe, te, läsk.

Tror jag kommer må toppen!
    Det tror jag med! 
    Vilket bra beslut, hoppas du lyckas med målet du satt upp :D

Jag har ätit likadant som du nu ska göra, i snart ett år, är friskare än någonsin, min diabetes är 100 gånger bättre än den varit på 20 år. 
    Alla mina blodvärden ligger perfekt, utan tillskott.

Jag tror att många bara tror att de får i sig allt de behöver för att de äter "som man ska" (tallriksmodellen eller annan accepterad kost), men det finns säkert massor av folk som har vitamin-och mineralbrister av olika slag. 
  • Mimla

Tack!!

Någon som antar utmaningen att få en frisk, sund och välmående kropp med mig?

24 dagar är inte lång tid!!

• Capt Janeway

Lycka till Mimla och bortse från mitt förra negativa inlägg.

Svar på tråden 24 dagars grönsaksdiet!