Ska vi byta förskola eller inte?
Vi har vår son på en förskola som ligger vid centrum ca 15 minuters promenad hemifrån. Det är nära till affärer och kommunikationer och funkar bra på det sättet. Sonen är 16 månader och trivs jättebra och är alltid glad när vi går till förskolan. Enligt personalen är han alltid på gott humör när han är där om dagarna också, aldrig ledsen.
Nu har vi fått plats på vårt förstahandsval i augusti. Förskolan ligger utanför vår port i stort sett. 10 minuter till tunnelbanan. Lokalerna är slitna men gråden är urmysig och förskolan ligger precis vid skogen. Pedagogiken är densamma på de båda förskolorna och det kändes väldigt samma lika jämfört med vår nuvarande när jag gick in och tittade. Lokalerna är om möjligt större och rymligare.
På nuvarande förskolan så klickar jag inte riktigt med personalen. Det finns en person som jag känner att jag kan prata med och som faktiskt kommer fram och berättar om vad sonen gjort under dagen. De andra pedagogerna har jag lite svårare med, jag får alltid dra ur dem vad sonen gjort.
För mig känns personalens bemötande väldigt viktigt och där fick jag ett mycket bättre intryck på den nya förskolan. Alla hälsade och var trevliga.
Men man vet ju inte vad man får egentligen.
Det jag undrar är rent praktiskt, ni som har erfarenhet av att ha bytt förskola. Eller bara har åsikter.
Är det bäst att ha förskolan närmast hemmet eller affären? Det är möjligt att vi tjänar några minuter om dagen på att ha förskolan precis utanför porten men det är marginellt.
Vi känner oss fruktansvärt villrådiga och måste bestämma oss innan fredag...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 13:04
Nuvarande förskolan är mindre, endast två avdelningar och i stort sett nyöppnad. Detta innebär att personalen är iväg på kurser stup i kvarten.
Den nya har 4 avdelningar och är mer inarbetad när det kommer till pedagogiska aktiviteter och dokumentation.
Åsikter om att börja om med inskolning? Någon med erfarenheter? Sonen kommer då att vara 19 månader. Det var absolut inga problem när han var 14 månader men ju äldre desto mer medvetna blir de ju...