• Dannie

Ska vi byta förskola eller inte?

Vi har vår son på en förskola som ligger vid centrum ca 15 minuters promenad hemifrån. Det är nära till affärer och kommunikationer och funkar bra på det sättet. Sonen är 16 månader och trivs jättebra och är alltid glad när vi går till förskolan. Enligt personalen är han alltid på gott humör när han är där om dagarna också, aldrig ledsen.

Nu har vi fått plats på vårt förstahandsval i augusti. Förskolan ligger utanför vår port i stort sett. 10 minuter till tunnelbanan. Lokalerna är slitna men gråden är urmysig och förskolan ligger precis vid skogen. Pedagogiken är densamma på de båda förskolorna och det kändes väldigt samma lika jämfört med vår nuvarande när jag gick in och tittade. Lokalerna är om möjligt större och rymligare.

På nuvarande förskolan så klickar jag inte riktigt med personalen. Det finns en person som jag känner att jag kan prata med och som faktiskt kommer fram och berättar om vad sonen gjort under dagen. De andra pedagogerna har jag lite svårare med, jag får alltid dra ur dem vad sonen gjort.

För mig känns personalens bemötande väldigt viktigt och där fick jag ett mycket bättre intryck på den nya förskolan. Alla hälsade och var trevliga.

Men man vet ju inte vad man får egentligen.

Det jag undrar är rent praktiskt, ni som har erfarenhet av att ha bytt förskola. Eller bara har åsikter.

Är det bäst att ha förskolan närmast hemmet eller affären? Det är möjligt att vi tjänar några minuter om dagen på att ha förskolan precis utanför porten men det är marginellt.

Vi känner oss fruktansvärt villrådiga och måste bestämma oss innan fredag...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 13:04
    Nuvarande förskolan är mindre, endast två avdelningar och i stort sett nyöppnad. Detta innebär att personalen är iväg på kurser stup i kvarten.

Den nya har 4 avdelningar och är mer inarbetad när det kommer till pedagogiska aktiviteter och dokumentation.

Åsikter om att börja om med inskolning? Någon med erfarenheter? Sonen kommer då att vara 19 månader. Det var absolut inga problem när han var 14 månader men ju äldre desto mer medvetna blir de ju...

• Svar på tråden Ska vi byta förskola eller inte?
  • Nancie

Svårt att råda dig...men min egna erfarenhet är att det viktigaste är att barnet klickar med pedagogerna.
    Såklart att det är en bonus om man som förälder klickar men samtidigt måste man fundera på vad som ska ingå i "klicket", om du förstår...

Gör en lista med fördelar och nackdelar- det kanske blir övervägande på någon sida som underlättar erat val?

Lycka till!

• Carram

Vi var i samma sits som ni när vår dotter var i samma ålder. Vi skolade in på förskolan nr 1 (vårt sista val) i januari och fick erbjudnade om att börja på vårt första val i augusti. Vi resnonerade så att förskolan som låg nära oss dels skulle spara tid varje dag samt att det på sikt skulle finnas lekkompisar väldigt nära. Pedagogerna på båda ställena var jämlika o så var även gården och lokalerna. Vi är glada att vi bytte och inskolningen var inga problem eftersom vi bytte efter sommarsemestern så det blev ganska naturligt. De är ju ändå ganska små och efter ett dagis uppehåll på 4 veckor (dagis var stängt) så började vi på det nya.

Men så måste ni ju göra det som känns bäst för er.
    Lycka till med beslutet .)

• Dannie

Jo, jag vet. Det viktigaste är ju att han trivs såklart men jag vet inte om jag pallar med 5 år av att inte kunna kommunicera med pedagogerna....

Vi har skrivit listor men det går inte att göra en rättvis jämförelse eftersom att vi egentligen inte har en aning om hur det är på den nya förskolan. Då kan vi bara jämföra sådant som vi vet något om, som inne och utemiljö. Och då vinner ju den nya helt klart.

• Snabeldrake

Det är svårt att säga då du måste ta beslutet själv. Vi fick in sonen på vårt andrahandsval. Han har gått där några månader nu och vi har fått samtal om att vi fått en plats på första valet om vi vill ha platsen. Men vi tackade nej till det valet (trots att den förskolan ligger närmre och är liiiite mysigare m.m.) för att sonen trivs så fruktansvärt bra på den förskolan han redan är på. Han stormtrivs och det är det enda jag bryr mig om. Känns liksom dumt att byta och skola in honom på ett ställe där han kanske inte alls trivs lika bra som han gör nu, men det vet man ju inte i förhand. 

• Dannie
    Carram skrev 2011-05-25 13:12:52 följande:
    Vi var i samma sits som ni när vår dotter var i samma ålder. Vi skolade in på förskolan nr 1 (vårt sista val) i januari och fick erbjudnade om att börja på vårt första val i augusti. Vi resnonerade så att förskolan som låg nära oss dels skulle spara tid varje dag samt att det på sikt skulle finnas lekkompisar väldigt nära. Pedagogerna på båda ställena var jämlika o så var även gården och lokalerna. Vi är glada att vi bytte och inskolningen var inga problem eftersom vi bytte efter sommarsemestern så det blev ganska naturligt. De är ju ändå ganska små och efter ett dagis uppehåll på 4 veckor (dagis var stängt) så började vi på det nya.

Men så måste ni ju göra det som känns bäst för er.
    Lycka till med beslutet .)
    Jo, han har ju plats i augusti isf så det kommer ju att falla sig rätt så naturligt där med. Han kommer att vara hemma i nästan 2 månader. Det är ju nästan en evighet för så små barn så det hade nog blivit en mindre inskolning för honom på gamla förskolan också förmodligen.

Tänker också på framtida kompisar och så... Nya förskolan hade gårdsfest igår och det såg så himla mysigt ut. Men man kan ju inte bara gå på sånt. haha! :D

Nä, magkänslan säger att vi ska byta men det är lätt att stirra sig blind på att det "ser" bättre ut. Man har ju egentligen ingen aning. Grannarna gillar dock förskolan jättemycket. Och de ligger över 80% i alla kategorier enligt föräldraenkäten. Sonens nuvarande har inga siffror alls eftersom att den är så pass ny.
  • Dannie
    Snabeldrake skrev 2011-05-25 13:42:28 följande:
    Det är svårt att säga då du måste ta beslutet själv. Vi fick in sonen på vårt andrahandsval. Han har gått där några månader nu och vi har fått samtal om att vi fått en plats på första valet om vi vill ha platsen. Men vi tackade nej till det valet (trots att den förskolan ligger närmre och är liiiite mysigare m.m.) för att sonen trivs så fruktansvärt bra på den förskolan han redan är på. Han stormtrivs och det är det enda jag bryr mig om. Känns liksom dumt att byta och skola in honom på ett ställe där han kanske inte alls trivs lika bra som han gör nu, men det vet man ju inte i förhand. 
    Jo, det är klart att jag måste välja själv. Ber om lite hjälp bara eftersom att det är så svååårt! Förskolan sonen går på nu var inte ens något av våra val.

Sonen trivs jättebra på nuvarande förskolan också men han är fortfarande så liten så han har inte knytit några kontakter med de andra barnen ännu iaf. Men han är alltid glad och de andra barnen gillar verkligen honom.

Och nä, det är ju det att man inte vet om han kommer att trivas på den nya förskolan isf... Jag tvivlar inte på det men man har ju ingen aning alls.
  • Carram
    Dannie skrev 2011-05-25 13:58:48 följande:
    Jo, han har ju plats i augusti isf så det kommer ju att falla sig rätt så naturligt där med. Han kommer att vara hemma i nästan 2 månader. Det är ju nästan en evighet för så små barn så det hade nog blivit en mindre inskolning för honom på gamla förskolan också förmodligen.

Tänker också på framtida kompisar och så... Nya förskolan hade gårdsfest igår och det såg så himla mysigt ut. Men man kan ju inte bara gå på sånt. haha! :D

Nä, magkänslan säger att vi ska byta men det är lätt att stirra sig blind på att det "ser" bättre ut. Man har ju egentligen ingen aning. Grannarna gillar dock förskolan jättemycket. Och de ligger över 80% i alla kategorier enligt föräldraenkäten. Sonens nuvarande har inga siffror alls eftersom att den är så pass ny.
    Klart man inte bara kan gå på att de ska ha nära till kompisarna men jag kan säga att det underlättar för oss. Grannarna kan hämta efter dagis när det krisar och barnen springar mellan gårdarna :). Vår dotter är nu 4,5 år.
  • ventilera mera

Jag kan ju bara gå efter hur jag skulle göra - och jag skulle faktiskt passa på att byta när chansen finns. Vi har en underbar förskola till våra barn men det finns ett stort minus, och det är att alla som går där bor i närheten och det gör inte vi. Nu finns det ingen närmare vårt hem och personalen och allt är toppen där men jag hade verkligen önskat kompisar på närmare håll.

• Dannie

Tack för era svar. Vi har tackat ja till den nya platsen. Vi känner oss nöjda med beslutet och hoppas att den nya inskolningen går lika smärtfritt som den första. Det var främst närheten och framtida kompisar som styrde. Men främst är det nog pga att jag inte riktigt gillar personalen på den nuvarande förskolan. De har sällan något att säga om min son och vad han har för sig om dagarna och då är det jag som drar det ur dem. I fredags när jag hämtade kom ingen av dem fram ens för att säga hej. Det tycker jag är en av de viktigaste sakerna när man jobbar inom förskolan efter bemötandet av barnen och det pedagogiska arbetet. Det är ju jätteviktigt att man som förälder känner sig trygg och bekväm också. Har hela tiden försökt att tänka att huvudsaken är att sonen trivs men det har legat och skavt hela tiden. Så nu byter vi och hoppas på det bästa.

• ventilera mera
    Dannie skrev 2011-05-30 08:24:49 följande:
    Tack för era svar. Vi har tackat ja till den nya platsen. Vi känner oss nöjda med beslutet och hoppas att den nya inskolningen går lika smärtfritt som den första. Det var främst närheten och framtida kompisar som styrde. Men främst är det nog pga att jag inte riktigt gillar personalen på den nuvarande förskolan. De har sällan något att säga om min son och vad han har för sig om dagarna och då är det jag som drar det ur dem. I fredags när jag hämtade kom ingen av dem fram ens för att säga hej. Det tycker jag är en av de viktigaste sakerna när man jobbar inom förskolan efter bemötandet av barnen och det pedagogiska arbetet. Det är ju jätteviktigt att man som förälder känner sig trygg och bekväm också. Har hela tiden försökt att tänka att huvudsaken är att sonen trivs men det har legat och skavt hela tiden. Så nu byter vi och hoppas på det bästa.

Vi hade tidigare ett par fröknar som jobbade på barnens förskola som ignorerade oss när vi kom för att hämta och det hjälpte inte heller att vi påpekade att det kanske skulle vara bra om de åtminstone lät oss veta att de noterade att vi tog hem våra barn. Då fick vi till svar att "de var ju inte blinda direkt...".

Tack och lov har de slutat och ersatts av underbara människor så nu är allt frid och fröjd.

Lycka till TS, jag tror du har tänkt alldeles rätt.

Svar på tråden Ska vi byta förskola eller inte?