• Anonym (orolig)

mrsa

hej ett dagis där mina barn går på har fått mrsa..

hur allvarligt är detta? bör man hålla barnen hemma tills smittan är över? är det farligt?

tacksam för svar!

• Svar på tråden mrsa
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att MRSA (multiresistenta gula stafylokocker) inte går att behandla med de vanliga antibiotika och pencillin som finns, därför blir de mer besvärliga än många andra bakterier. Det finns även risk för att de återkommer om man får en hudinfektion och haft MRSA tidigare.

Oftast får de som har MRSA inga symtom alls. De sprids dock lätt via sår eller enklare hudinfektioner. Det är därför viktigt med handhygien och att man är noggran att sköta sår/hudinfektioner om de uppstår. Sköter man detta och är symtomfri kan man i stort sett leva som vanligt.

Vistat man på sjukhus är däremot risken större för kraftig smittspridning, då bakterierna gärna lever i sår, katetrar, eksem, infarter och så vidare. Därför skall man alltid berätta för sjukvårdspersonalen att man är smittad eller varit smittad med MRSA.

Blir en person smittas med MRSA är man skyldig att anmäla detta till smittskyddläkaren i landstinget. Då görs en smittspårning och en lokal vårdhygiensisk expert engageras. 

Jag skulle tro att personalen på förskolan fått information om hur de skall hantera detta. Prata med dem innan ni bestämmer er för att låta era barn vara hemma. Har personen med MRSA inga symtom finns det ingen anledning för vare sig han/hon eller era barn att vara hemma.

Mvh Christine

Svar på tråden mrsa