• brünnhilde

Bo i Kävlinge? Hur är det?

Hur är det att bo i Kävlinge med småbarn? Hur är kvalitén på dagis, skola osv? Vilka/vad för slags människor bor i Kävlinge?

• Svar på tråden Bo i Kävlinge? Hur är det?
  • Linda1976

jag är från Malmö och Kävlinge klingar inte väl i mina öron. Jag kan eg inte säga varför, jag känner ingen därifrån, men jag skulle inte flytta dit. Bra svar va?

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • brünnhilde
    Linda1976 skrev 2011-05-25 18:14:37 följande:
    jag är från Malmö och Kävlinge klingar inte väl i mina öron. Jag kan eg inte säga varför, jag känner ingen därifrån, men jag skulle inte flytta dit. Bra svar va?

Tackar ändå för svar.

Någon som har erfarenhet?
  • evaoregon
    brünnhilde skrev 2011-05-25 18:15:45 följande:

Tackar ändå för svar.

Någon som har erfarenhet?
    Jag har växt upp där, men bor i USA sedan många år tillbaka.  Nu åker jag bara dit när jag hälsar på familjen som fortfarande bor där, men jag skulle inte vilja flytta dit.  Inget speciellt kul ställe, tycker jag.  Menar du själva Kävlinge eller hela kommunen med Löddeköpinge, Hofterup, Barsebäck etc? 
  • brünnhilde
    evaoregon skrev 2011-05-25 18:55:25 följande:
    Jag har växt upp där, men bor i USA sedan många år tillbaka.  Nu åker jag bara dit när jag hälsar på familjen som fortfarande bor där, men jag skulle inte vilja flytta dit.  Inget speciellt kul ställe, tycker jag.  Menar du själva Kävlinge eller hela kommunen med Löddeköpinge, Hofterup, Barsebäck etc? 
    Jag tar gärna emot åsikter om allt - både Kävlinge ccentrum och omnejd.

På vilket sätt är det inte kul?
  • evaoregon
    brünnhilde skrev 2011-05-25 20:02:48 följande:

Väldigt lite att göra och väldigt många av affärerna i centrala Kävlinge har stängt sedan jag bodde där.  Alla verkar bila till Center Syd och handla.  Det fanns inte ens en lekplats i närheten för mina barn senast vi var där och hälsade på.  Största fördelen är väl att det ligger nära större städer (Malmö, Lund, Helsingborg och Landskrona)  med tåg.
  • älskarlivet81
    brünnhilde skrev 2011-05-25 20:02:48 följande:

Skolorna i Kävlinge är under all kritik..
  • evaoregon
    älskarlivet81 skrev 2011-05-25 20:24:24 följande:
    Skolorna i Kävlinge är under all kritik..
    Det kan jag tänka mig.  Jag har ju gått i skolan där och de var inga höjdare då heller.  Hur de är nu vet jag inte. 
  • isis bianco

Vi bor i Kävlinge för tillfället (sen 6 år tillbaka), men kommer att flytta härifrån så fort vi får barn och det är dags för förskola/skola. Det finns inte mycket "nytänk" i denna kommunen tyvärr och som sagt här ovan så är skolorna under all kritik. Dock så ska hela kommunens skolor granskas under hösten, kanske blir det bättre efter det?

Husen är prisvärda, det finns en hel del bostadsräter med bra prisläge. Skatten är väldigt låg och kollektivtrafiken har äntligen börjat bli lite bättre.
    Det finns fina promenadstråk längs ån.

Rent generellt är det en okej "håla" att bo i, men här är inte så mycket att göra förutom just att bo...

bloggar om vår resa till att få bli föräldrar --> lyckaabovo.wordpress.com
  • evaoregon
    martini bianco skrev 2011-05-25 20:30:12 följande:
    Rent generellt är det en okej "håla" att bo i, men här är inte så mycket att göra förutom just att bo...
    Nej, precis....  Jag tror att många bor där just för att de kan pendla till jobb i t ex Lund och Malmö där bostäderna är betydligt dyrare.
Svar på tråden Bo i Kävlinge? Hur är det?