• Linnea och Hillevi

Samboavtal för kontantinsats vid bolån???

Jag och sambon ska eventuellet köpa hus snart och ta ett bolån på 1,500000.
    Kontantinsatsen kommer jag endast jag att betala med mina egna pengar, kommer lägga in 300 000.
    Nu till frågan, bör jag upprätta någon form av samboavtal, ett papper där det framgår att det är jag som gått in med mina egna sparade pengar? Kallas detta samboavtal? När, hur och var upprättar man i så fall ett sådant avtal? Tacksam för råd..

• Svar på tråden Samboavtal för kontantinsats vid bolån???
  • Linnea och Hillevi

Ingen som vet något kring detta?

• Draken22

Ett samboavtal är typ ett äktenskapsförord för sambos.

Det finns nog flera alternativ hur ni kan hantera detta. Enklast vore väl att du äger mer procentuellt av huset. Kostar huset 1,8 miljoner och du betalar 300.000 kr + halva lånet 750.000 kr, så blir det ca 58% av priset. När ni skriver köpeavtalet skriver ni då alltså ägardelen med 42 % resp 58 %.
    http://lmgtfy.com/?q=gratis+mallar+k%C3%B6pekontrakt+fastighet+pdf

Är det tänkt att din sambo så småningom ska betala dig 150.000 kr av kontantinsatsen är det väl lämpligast att skriva ett skuldebrev. Tänk då på att om du "ligger ute" med 150.000 kr så borde lånet löpa med ränta.
    http://lmgtfy.com/?q=gratis+mallar+samboavtal+pdf

Skriver ni ett samboavtal så bör ni då skriva att du betalat 16% mer för huset än din sambo. Hur detta går till för att det ska vara lagligt bindnade vet jag inte riktigt, speciellt inte om någon av er skulle avlida och det finns bröstarvingar.
    http://lmgtfy.com/?q=gratis+mallar+samboavtal+pdf 

Som jag ser det så är det nog ändå enklast att fördela ägandeförhållande på köpekontraktet istället. Då är det ju inge snack vid en eventuell försäljning.

• Ramborg

Ni kan lösa det med ett skuldebrev. Samboavtal är till för att förändra det som sambolagen säger, nämligen att bostad och bohag delas lika oavsett vem som betalt kontantinsatsen. Ett skuldebrev mellan er är inte bostad och bohag och delas därför inte vid en sambodelning.

Om ni äger huset i olika andelar, kommer ni dela 50-50 om ni delar på er ändå. Om ni inte kombinerar det med ett samboavtal.

Så jag skulle rekommendera att ni äger huset i lika delar och du lånar ut halva kontantinsatsen till honom mot ett skuldebrev som löper med lämplig ränta och förfaller till betalning vid anfordran. Skuldebrevet blir helt fristående från samboförhållandet och ni sätter in lika mycket kontantinsats i huset.

• Linnea och Hillevi
    Ramborg skrev 2011-05-25 21:39:13 följande:
    Ni kan lösa det med ett skuldebrev. Samboavtal är till för att förändra det som sambolagen säger, nämligen att bostad och bohag delas lika oavsett vem som betalt kontantinsatsen. Ett skuldebrev mellan er är inte bostad och bohag och delas därför inte vid en sambodelning.

Om ni äger huset i olika andelar, kommer ni dela 50-50 om ni delar på er ändå. Om ni inte kombinerar det med ett samboavtal.

Så jag skulle rekommendera att ni äger huset i lika delar och du lånar ut halva kontantinsatsen till honom mot ett skuldebrev som löper med lämplig ränta och förfaller till betalning vid anfordran. Skuldebrevet blir helt fristående från samboförhållandet och ni sätter in lika mycket kontantinsats i huset.
    Tack för era svar. Hur och var upprättar man ett skuldebrev? Är det i samma veva som när man skriver på lånet hos banken?

Men man kan alltså även skriva ett samboavtal istället? Eller kanske tom. göra båda för att vara på den säkra sidan.
  • Ramborg

För att ett samboavtal skall fylla någon funktion skall ni äga huset i proportion efter vad ni har betalat. Men tänk på att den som äger mest får mer av en värdestegring, och förlorar mer om huset sjunker i värde.

Fråga banken om de kan hjälpa er med samboavtal eller skuldebrev, vilket ni föredrar. Annars skulle jag gå till en jurist.

• Tinnys

Vi kontaktade en familjejurist så att allt skulle bli rätt.

• Linnea och Hillevi
    Tinnys skrev 2011-05-25 22:55:39 följande:
    Vi kontaktade en familjejurist så att allt skulle bli rätt.
    Ok, jag kommer nog att kolla med banken först och kan de inte hjälpa oss så kontaktar vi därefter en familjejurist. Kostade det förresten något?
  • Gladskit

Vi hade kontakt med en jurist när vi skrev vårt avtal. Vi köpte lägenhet ihop men det var min man som stod för kontantinsatsen och om vi skulle gå isär så skulle han först och främst ha tillbaka det belopp han lagt in. Ev. vinst skulle därefter delas 50/50.

Vi fick en gratis träff med en jurist för att vi råkade vara medlemmar i HSB då om jag inte minns fel. Kommunen kan också erbjuda kortare möten med familjejurist ibland så det kan vara värt att kolla upp.

• Linnea och Hillevi

En fråga till.. är detta med samboavtalet något som man bör ta upp redan vid ansökan om lånelöftet, eller kan man vänta med det tills man ansöker om själva bolånet??

Svar på tråden Samboavtal för kontantinsats vid bolån???