• Flinga11

Bröllop nästa år... hur börjar jag planera?

Jag och the love of my life har länge velat gifta oss, men det har kommit saker emellan... som barn, husköp etc. Men nu börjar vi känna oss färdiga med allt sånt, och nästa år (ungefär vid den här tiden) har vi tänkt att det ska bli av. Jag är ingen pysslig "festfixerska" direkt och jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja. Datum så klart... men sen? Vi har en idé om vad hur vi vill ha det, men lite tips och råd från vana brudar emottages tacksamt!  

• Svar på tråden Bröllop nästa år... hur börjar jag planera?
  • Nyfiken gul

börja med att boka kyrkan eller platsen där ni ska vigas. Är det en stor bröllopshelg så måste ni vara ute i god tid.

Leta klänning, det kan vara svårare än du tror och ska du låta sy upp en klänning så vill en sömmerska ha minst 4 månader på sig.

Kolla festlokal om ni tänkt något sånt - den bör ju givetvis vara ledig samma dag som ni gifter er

Ska ni åka något särskilt fordon till och från bröllopet? Kolla om det behöver bokas eller ordnas särskilt.

Boka hotell/övernattning för er bröllopsnatt?

Boka fotograf .

Det är såna här större saker ni behöver fixa långt i förväg.

Småsaker som inbjudngskort, ringar, bordsplaceringar osv... det kan ni fixa med lite längre fram.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • WimZy

Bröllopstorget är en bra hemsida som kompletterar det Nyfiken gul skrivit. :)

• Flinga11

Bra saker att skriva upp på att-göra-listan... tack! Ska genast surfa iväg till bröllopstorget och kika vidare, med risk för att jag blir alldeles överväldigad och trött

• Fruochmamma
    WimZy skrev 2011-05-25 21:13:26 följande:
    Bröllopstorget är en bra hemsida som kompletterar det Nyfiken gul skrivit. :)

Ja Bröllopstorget har jätte bra planeringshjälpmedel på alla sätt och vis :)

Det är lätt att gå överstyr i planeringen, men sätt er först & främst ned och prata om vad som är viktigt för er. Utomlandsvigsel, stort / litet osv osv. Budget - plats - borgeligt/kyrkligt mm.

Ha så roligt :)

ღ♥ mamma + pappa + Ludvig + Carl ♥ღ
  • mikroE

Börja i rätt ände, bestäm hur ni vill ha ert bröllop och eventuell fest och börja sedan fundera på ett lämpligt datum. Var förberedd att ni inte har samma vision om bröllopet om ni inte pratat om det tidigare. Min erfarenhet är att män vill oftast ha små bröllop medan det varierar mer mellan olika kvinnor men det finns undantag och min erfarenhet kanske inte gäller för andra.

Jag tycker inte ni ska låsa er vid ett datum om ni vill ha en speciell plats och om ni vill ha ett speciellt datum får ni vara flexibla med platsen. Tänk gärna på era gäster och avstå kanske från de mest svårtillgängliga och dyra platserna om det är viktigt att många ni känner kommer dit. Om en plats är extremt viktig och svårtillgänglig så ordna ett litet bröllop med folk ni vet kan ha chansen att ta sig dit. Jag gillar inte hysterin att bröllopet ska BARA vara till för de som gifter sig, nä, vill man ha gäster måste man tänka lite på dem också eftersom alla ska kunna ha trevligt.

Svar på tråden Bröllop nästa år... hur börjar jag planera?