• Anonym (Rädd!)

Vad händer i huvudet? Hjärntumör??? Är så ledsen och rädd. :'(

Kanske överreagerar och är nojjig, men börjar bli riktigt rädd nu. Gråter

För cirka ett år sen började jag få konstig huvudvärk, i tinningarna. Ibland högg det till, som att få en bult inskjuten. Mest (eller kanske bara) på vänster sida.
    Av doktorn fick jag rådet att inte gå upp så tidigt varje morgon så jag började jobba sena pass. Hjälpte inte. Vid tredje doktorn fick jag lugnande tabletter, han sa att det kanske berodde på min kommande flytt och stress. Och de tabletterna hjälpte.
    Men nu har huvudvärken kommit tillbaka.

Håret har helt plötsligt delat upp sig i en bena bak på huvudet, nästan på hjässan. Hallå??? Förvånad Har känt efter och det känns som det är en avlång knöl precis under.

Tycker att jag läser en sak, och säger något helt annat. Men det kanske bara är inbildning, eller det faktum att vi är jätteslöa på jobbet då luftkondis inte fungerar och det är 30 grader.

Pappa opererade bort en godartad tumör för några år sen... Ärftligt? De sa att han förmodligen haft den där hela livet och plötsligt när han var 50+ började den växa.

En annan sak är vredesutbrotten. Jag blir vansinnigt arg på min partner, men nu har jag börjat släppa lös på jobbet också. Varje gång jag slår i tårna, tappar något, mobilen inte funkar på två röda etc etc, så blir jag helt vansinnig.
    Kan bero på p-staven jag satt in för några veckor sedan, en å andra sidan så har jag haft en precis likadan i flera år.

Har epilepsi sen innan. Vi vet inte varför jag fick det, det kan ju hända vem som helst. Har aldrig några anfall, tar väldigt lite medicin, har körkort. Märker aldrig något av epilepsin.
    Kan epilepsin bero på att jag har "något" ont i hjärnan??? Gråter

Är så himla rädd nu. Är bara 27 år, lyckligt gift, ska flytta tillbaka hem till Sverige och börja mitt normala riktiga liv med utbildning, hem, jobb.

• Svar på tråden Vad händer i huvudet? Hjärntumör??? Är så ledsen och rädd. :'(
  • Anonym

En vän till mig fick ep pga av en godartad hjärntumör. Har du röntgat hjärnan?

• Anonym (fru)

Min man hade en vansinnig huvudvärk för ett tag sen. Den kom och gick och liknade inget han haft tiidgare. Han blev också orolig och gick till sin husläkare. För säkerhets skull så skickades han på hjärnröntgen (pga risk för tumör). Men det var ingen fara utan anledningen troddes istället vara stress.

Han hade jättejobbigt på jobbet med krävande chef och stress. Han bet ofta ihop och andades "högt upp" istället för djupa riktiga andetag. Troligen gjorde bitandet att han fick som en spänningshuvudvärk. Men vi vet inte förstås, det är bara hypoteser.

Men iaf, klart att du ska begära remiss så att du får göra en röntgen för säkerhets skull. Men tänk också att det kan vara helt andra anledningar som ligger bakom, som exempelvis stress.

• Anonym (Hoppfull)

Detta kanske kommer att låta helt uppåt väggarna, men jag trodde också jag hade en tumör en gång i tiden. Hade svår huvudvärk och en massa annat skumt. Av en slump gick jag till en naprapat för nåt ryggproblem jag hade och av en slump upptäckte hon extrema låsningar i nacken som orsakade brutal huvudvärk...bara som ett tips.,..

• Anonym (Rädd!)
    Anonym skrev 2011-05-25 21:47:23 följande:
    En vän till mig fick ep pga av en godartad hjärntumör. Har du röntgat hjärnan?
    Nä... Grejen är att jag inte "kan" gå till doktorn nu. Är för tillfället tillbaka i utlandet, men flyttar hem igen om två veckor. Så hinner inte få remiss här och bli röntgad, utan får vänta tills jag kommer hem. 
  • Mallan76

Jag jobbar som distriktssköterska på en vårdcentral och ger dagligen råd till patienter. Jag tycker det låter som att du har drabbats av spänningshuvudvärk, särskilt med tanke på att du beskriver att du drabbas av vredesutbrott. Du verkar ha mycket omkring dig och har förmodligen en inre stress.

Hjärntumör är extremt ovanligt. Hade du haft det hade du förmodligen drabbats av kräkningar och balanssvårigheter också.

Jag tycker i alla fall att du skulle behöva utreda detta på vårdcentralen.

Lycka till!

• Anonym (Rädd!)
    Mallan76 skrev 2011-05-25 22:25:40 följande:
    Jag jobbar som distriktssköterska på en vårdcentral och ger dagligen råd till patienter. Jag tycker det låter som att du har drabbats av spänningshuvudvärk, särskilt med tanke på att du beskriver att du drabbas av vredesutbrott. Du verkar ha mycket omkring dig och har förmodligen en inre stress.

Hjärntumör är extremt ovanligt. Hade du haft det hade du förmodligen drabbats av kräkningar och balanssvårigheter också.

Jag tycker i alla fall att du skulle behöva utreda detta på vårdcentralen.

Lycka till!
    Ååh tack. Ja, det har varit väldigt mycket på sistone på det personliga och känslomässiga planet.

Men bulan i huvudet då, och benan som håret lägger sig i?? 
  • Mallan76

Om du känner på ditt huvud kommer du förmodligen känna att du har små bulor och gropar
    överallt. För det är så vi är skapade, en skalle är aldrig jämn och helt rund. 

Men det är ju väldigt svårt för mig att göra en bedöming som inte sett eller känt på ditt huvud.
    Så återigen tycker jag du ska kontakta din vårdcentral för utredning.

• Anonym (?)

Hur stor är bulan i huvudet? Den tumören din pappa hade, satt den också i hårbotten?

• Anonym (Rädd!)
    Anonym (?) skrev 2011-05-26 13:33:17 följande:
    Hur stor är bulan i huvudet? Den tumören din pappa hade, satt den också i hårbotten?
    Den är avlång, cirka en cm bred och kanske tre cm lång. Svårt att säga hur lång den är för den liksom jämnar ut sig. Men på bredden blir det som kanter på sidorna.

Minns att jag slog i huvudet en gång för över ett år sen. Den konstiga migränen hade precis börjat då men jag hade inte varit hos en läkare än. Tunnelbanan stack iväg för tidigt, det var inte alls någon stor smäll när huvudet åkte bakåt. Bakhuvudet tog lätt i väggen bakom mig, i bakhuvudet gjorde det inte ont men det strålade en smärta till tinningen där det slutade med en bultpistol in i tinningen. Riktigt läskigt.

Jag vet inte hur djupt pappas tumör satt. Den satt i pannan, eller, det är iaf där han har ärret. Jag vet att minnet försämrades och han blev förvirrad (bröd i kylen och såna saker) men det varade bara i max två månader. Nu är han "normal".  
  • Anonym (?)

Jag skulle gissa på att du har spänningshuvudvärk, det kan vara nog så plågsamt. Gjordes det inte en datortomografi när du fick epilepsi?

• Anonym (Rädd!)
    Anonym (?) skrev 2011-05-27 09:56:18 följande:

Jag skulle gissa på att du har spänningshuvudvärk, det kan vara nog så plågsamt. Gjordes det inte en datortomografi när du fick epilepsi?

En vadå..? Minns inte, jag var bara 9 år. Har gjort flera EEG.

Det är väldigt mycket som tyder på stress och verkar ofarligt. Hörseln på vänster sida krånglar ibland också.

Men den där bulan, och att håret delar sig, DET skrämmer mig.  
  • Mallan76

Finns ju bara en sak att göra, du måste boka en läkartid! Förmodligen är det helt ofarligt och det kan ju vara skönt att få veta det så du slipper oroa dig i onödan.

Svar på tråden Vad händer i huvudet? Hjärntumör??? Är så ledsen och rädd. :'(