• LivetSomSofia

Hmm!

Har en son på 5,5 mån som har börjat äta både gröt och vanlig mat! Vilket gör att han tycker att ersättning är inte gott på dagen när de finns vanlig mat och få! Och eftersom att han inte äter ersättning på dagarna imellan gröt och mat så får han inte i sig tillräckligt vilket i sin tur gör att han är jätte hungrig när kvällen kommer och kan äta nästan 2 flaskor ersättning för att bli mätt och komma till ro och somna för natten! Kan de vara så att han förknippar ersättningen med morgon/uppvak och kväll/nattning!? Och vad ska jag ge honom mer på dagen för att han inte ska vara så hungrig på kvällen!? Matshemat ser för tillfället ut: Ca 06-08 -ersättning Ca 11 - gröt & fruktpure Ca 15 - mat (typ spagetti&köttfärssås) Ca 18-19 - ersättning(som han inte vill ha) så de blir någon form av mellanmål! Ca 21 - ersättning (extra mycket) Gör jag fel!?! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hmm!
  • BVC Sköterskan

Hej!

Du gör inte helt fel!

Med tanke på att ni kommit en bit med matintroduktionen och han inte ammar, tycker jag dock att du kan prova välling på kvällen istället. Förhoppningsvis gillar han det och blir då mer mätt än på ersättningen.

Försök håll max tre timmar mellan målen, gärna 2,5 timmar om det går. Jag vet att vissa barn inte äter lika mycket vid varje tillfälle då. Det är dock bättre att de äter mindre portioner oftare, för att sprida ut energiintaget jämt under dagen.

Han skulle till exempel, så småning om, kunna äta på följande sätt;

0600 Ersättning
    0900 Gröt
    1200 Mat
    1500 Mellis (fruktpuré)
    1800 mat
    2100 Välling

Naturligtvis bör du vara uppmärksam på att hans mage inte protesterar. Kanske kan du erbjuda katrinplommonpuré till gröten och päronpuré till mellis i förebyggande syfte (om han har tendens att bli hård). Erbjud också vatten efter varje måltid. Även om man kan uppleva att de inte dricker speciellt mycket, är det viktigt att de får vätska i samband md mat.

Jag tycker dock att ni verkar vara på rätt väg. Ta små steg i taget, så är jag säker på att det kommer det att lösa sig inom kort.

Mvh Christine

• LivetSomSofia

Jag har bytt ut ersättning mot 70/30 välling/ersättning på kvällen nu. Men han vaknar ÄNDÅ på natten och vill ha mat. De har han liksom börjat med nu, han slutade äta på natten när han var 3 mån :/ 

Det känns som att de liksom är för lite mat hela dagen, fast han är ju mätt på dagen så han är glad och busig :P Men kan de vara så att hungern kommer ikapp honom på kvällen/natten?

Istället för fruktpuré vid 18-19, kan jag ge en portion gröt till då eller blir de för mycket gröt/välling på en dag då?

Jobbigt detta alltså.. :( 

• BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att man inte bör erbjuda gröt/välling mer än tre gånger per dygn. Dels för att magen skall må bra och dels för att kosten inte skall bli för enformig.

Att han vaknar på nätterna kan ha med utvecklingssprång att göra. Det behöver inte alltid innebära att de är hungriga, trots att de blir lugna av att äta.

Min erfarenhet att alla barn, även de som sovit bra tidigare, får mer eller mindre problem med sömnen runt sex månader. Vilket med andra ord beror på den motoriska och mentala utvecklingen som sker.

Går han fortsatt upp fint i vikt (utan mat på natten), handlar det förmodligen mer om otrygghet än hunger. Försök i så fall hitta ett sätt att lugna honom utan mat.

Lycka till!

Mvh Christine

Svar på tråden Hmm!