• Anonym (slösaktig)

Hur spara och leva snålt utan att det ska kännas fattigt och trist!?!

Månadens räkningar är betalda och jag kan ju lätt säga att det sved ordentligt! Den här månaden skulle verkligen ALLT betalas och lönen stannade inte många timmar på kontot. Det blir en snål månad för det lilla som vi hoppas ha kvar i slutet går direkt till bröllopskontot och jag vill verkligen inte behöva vara där och nalla på det vi redan lyckats spara ihop! Därför behöver jag era bästa tips för att få pengarna att räcka och gärna bli över, den här månaden och de månader vi har kvar till vår stora dag...

Att spara pengar är inte vår starka sida och den svaga punkten ligger helt klart i det finns för mycket roligt att göra och lägga pengar på. Vi varken dricker eller röker men älskar att unna oss god mat och annan vardagslyx, det känns som att allt vi tycker är romantiskt, roligt och spännande kostar pengar. Men visst måste det väl finnas massa saker att hitta på nu som kanske till och med är gratis?

• Svar på tråden Hur spara och leva snålt utan att det ska kännas fattigt och trist!?!
  • Anonym (slösaktig)

Inga smarta tips?

• Kimona

Ät samma mat som innan, men välj billigare märken och storpack

Kolla kläder på second hand innan ni kollar i butikerna (ibland finns det folk som bara provat kläderna, men varit för lata för att lämna tillbaka om det varit fel storlek m.m, samt att vissa butiker skänker bort sådant de inte får sålt ens på rean)

Baka eget istället för att köpa fika

• tundra

Maten är ju alltid en tung post att skära i om man vill spara.
    Bestäm 1 dag i veckan ni äter blodpudding/havregrynsgröt/ärtsoppa till middag. Då behöver man inte äta "tråkigt" hela tiden.
    Men det gör skillnad bara det i slutsumman för månadens matinköp.

Att göra romantiska saker som inte behöver kosta beror ju på hur man bor. I en storstad händer ju mycket som är intressant att titta på. På landet är man mer begränsad - men där finns ju naturen utanför dörren.

Jag är mammaledig och ivägsläpad ut i spenaten det här året - min man har tagit ett vikariat långt från hemorten. Fast vi nu har en betydligt reducerad inkomst har vi "passat på" att leva extra sparsamt det här året. Vill ha en rejäl insats till boende.

Vi picknickar, cyklar och promenerar en massa. Jätteromantiskt och avslappnande.
    Har faktiskt badat lite också - fast det inte är jättevarmt i vattnet.

Lycka till med det ni tycker är roligt. Det behöver inte vara svårt eller kosta mycket.

• Mettan69

Våran ekonomi blev mycket bättre när vi gjorde en budget och fick ett snitt på vad våra räkningar kostar oss per månad. Vi satte då undan den summan + 500 kr på ett speciellt konto där räkningarna dras ifrån. På så sätt så får man samma summa att leva för varje månad. Solig

Är också slösaktig så finns det mer pengar på lönekontot så gör vi av med mer pengar. Skrikandes Skönt de månaderna som man har många och stora räkningar att inte behöva tänka på det för då finns det ju en buffert på räkningskontot som täcker det.Skrattande

• Anonym

Vad är det ni gör som är romantiskt, roligt och spännande och som kostar så pass mycket?

Det som jag och min man vill ha mer av är tid tillsammans att "bara vara"... (Vi är småbarnsföräldrar med husrenovering). Men den tiden, och vardagsromantiken, går att få på många sätt. Ta en promenad tillsammans, sitta på balkongen och äta frukost, laga mat tillsammans etc. Kostar inte mer än vanligt. Helt enkelt göra saker som ändå behövs göras tillsammans. Man kan också överraska varandra litet, t.ex. med frukost på sängen...

Med flera års studentliv bakom oss, då vi inte hade det fett ekonomiskt, så har vi också lärt oss att vara sparsamma men ändå göra spännande saker. Vi hade bil, och för en mindre bensinsumma kunde man ge sig ut på utflykter. Hände ofta att vi sa att "äh, vi drar iväg någonstans". Oftast inte mer än högst 1-3 mil bort, men grejen var mer att vi bara drog iväg utan att veta vart vi skulle. Någon gång letade vi efter ett snyggt ställe att se solnedgången på (blev en brygga ute vid havet). Vi bestämde aldrig någon plats innan, utan svängde av litet där vi kände för, och såg vart vi hamnade. Kände vi igen oss så valde vi att svänga in på vägar där vi inte varit tidigare o.s.v.

Extra lätt är det ju när det är sommar också. Ge er ut på picknick någonstans (ta med någon sallad, eller baguette, som ni förberett hemma). Gå en långpromenad tillsammans på kvällskvisten, stanna någonstans och unna er varsin glass. Åk och bada (midnattsdopp näck på en tom badplats kan bidra med både spänning och romantik).

Detta ska då ersätta andra saker som ni kanske gör, äta middag ute, bio, påkostade hemmamiddagar eller vad det nu kan vara?

• Anonym (slösaktig)
    Anonym skrev 2011-05-26 09:01:26 följande:

Vad är det ni gör som är romantiskt, roligt och spännande och som kostar så pass mycket?

Vi hyr ofta film, går på bio, ute på cafe, lagar fin mat hemma, åker iväg på lite längre bilturer och stannar i olika byar och liknande för att köpa glass (bensin är dyrt), går på teater, grönalund, skansen osv osv. Många backar små..

Självklart gör vi en hel del som inte kostar också, promenader, picknik, mys framför tvn, frukost på balkongen osv. Men ska helt klart fixa till cyklarna som vi idag knappt använder och cykla mer på små äventyr och ta med picknik, då kommer vi ju lite längre än om vi går men de kostar inte osm de gör att ta bilen. Sen har jag idag varit på biblioteket och lånat hem både böcker och film, gratis och är helt klr mysig att ligga ute och läsa tillsammans eller se på film. Även lånat en box med vår favoritserie.

Maten är helt klart en stor bov i det hela och jag ska sätta mig imorgon och söka efter massa bra recept på mat som är god och hellre tidskrävande än dyr, är ju rätt mysigt att laga mat tillsammans.

• Mistral

Café och bilen, och eventuell snabbmat/färdiglagat, känns ju som att de kan dra en del pengar. Skansen har årskort (eller hade förr i alla fall) så gillar ni att gå dit kan det vara ett alternativ. Kassabok kan ju vara ett uppslag för att få koll på vad ni faktiskt köper (har själv dock inte lyckats före en kassabok över någon längre tidsperiod... en variant är att lägga alla (alla!) kvitton och anteckningar om småköp i en låda och gå igenom vad som köpts när det gått några veckor. Tyvärr brukar man då upptäcka att det är en del onödiga köp både av kläder och godis och DVD...).

• Anonym

Jag är fattig student och lever gott på mina 8000 i månaden. Jag sparar varje månad ca 1500kr så att jag ska kunna använda dem under sommarloven utifall att jag inte får tag i sommarjobb (vilket jag inte fått denna sommar). Därtill lägger jag ut totalt ca 2500-3000kr per år på tågbiljetter hem till mina föräldrar som bor 100mil härifrån (räcker till 2 resor tur och retur under högsäsong om man bokar i god tid).

Utöver sparandet går ca 4500kr till räkningar. Jag har alltså 1500-2000kr till mat, nöje och kurslitteratur och kläder. Mina kläder är inte mkt att hurra för, det är någonting jag fått prioritera bort till viss del, äter heller inte dyr mat utan mestadels vegetariskt men det är ingenting jag lider för. Har alltid vatten som måltidsdryck då jag tycker det är onödigt att lägga ut pengar på saft, jucie och läsk som ändå inte är bra för tänderna. Jag tycker jag har råd med det mesta jag vill ha, kanske inte har råd med någon tjusig utlandsresa eller att åka buss titt som tätt eller gå på varenda bioföreställning, men jag lever gott ändå.

Det finns många gratisnöjen, jag är inte bortskämd direkt, däremot prioriterar jag inte bort mitt gymkort som kostar 250kr i månaden. Har jag tråkigt nån gång så går jag helt enkelt till gymet och bränner lite fett, det piggar upp varenda gång:)  

Det behöver inte vara tråkigt att leva snålt, är man van vid det så tänker man inte på det, har råd med lika mkt nöjen som mina vänner som tjänar det dubbla just för att jag är så bra på att se vad som är onödigt och vad som är nödvändigt.

Sparandet underlättas av att jag direkt för över pengar till sparkontot så fort csn-pengarna kommer, då 'ingår' inte de pengarna i min budget längre och jag får klara mig på det som är kvar:)

• Anonym

skippa klädinköp och prylinköp om det inte måstes (skorna har hål, jackans blixtlås e paj mm)..
    unna er tid tillsammans, baka, promenera mm (nöjen som ej kostar)

så klarar vi oss 

• Anonym

Låna film och böcker på biblioteket.

Hälsa på vänner - bjud varandra på middag och tänk att det viktigaste är att ni har trevligt, inte att maten är dyr, dvs grönsakssoppa med hembakt bröd går alldeles utmärkt att bjuda på

Välj vad ni vill lägga pengar på - antingen årskort på gröna lund/skansen (om det finns?) eller abonnemang på teater (brukar kunna spara en del på det). Det låter ju inte som att ni måste vända på varje krona utan just prioritera.

Sällskapsspel, kortspel osv - billigt och roligt.

Svar på tråden Hur spara och leva snålt utan att det ska kännas fattigt och trist!?!