Det var roligt, lärorikt, tålamodsprövande, blött, varmt, soligt, mysigt! ;)
Vi började med att cykla ner till terminalen tidigt på morgonen (vi skulle åka 09.30). Vi käkade brunch ombord och sen var det lek i lekrummen och Nicke Nyfiken-show. När vi kom fram irrade vi en stund i Frederikshamn innan vi hittade ut på cykelvägen till Skagen! Halvvägs till Skagen stannade vi för fika med nyinköpta Jordgubbar (fanns flera som sålde längs vägen). Väl framme i Skagen checkade vi in på vårt Motell och begav oss sedan ut "på stan" och leta upp nånstans att käka (snordyrt eftersom jag missade barnmenyn, men det gjorde väl egentligen inte så mycket eftersom de faktiskt fick lyxigare mat istället ;)
Efter middagen cyklade vi ut till Grenen och tittade på utsikten över de båda haven, men traktorturen (Sandormen) till udden längst ut hade slutat gå vid den här tiden så vi vandrade bara en liten bit (det var låångt att gå från parkeringen för en 1½-åring och en 3-åring i den mjuka sanden). Jag och 3-åringen bestämde att vi skulle återvända dagen efter istället så vi fick åka traktor! ;)
Efter tidig frukost checkade vi ut och cyklade till Grenen igen och hann med minimal marginal med traktorturen som precis skulle gå. Jag tror att både 1½-åringen och 3-åringen tyckte att traktorturen var roligare än att titta på vågorna som slog in från två håll... ;)
Sedan cyklade vi tillbaka med sikte mot Frederikshamn och körde rakt in i ett ösregn! Jag hade dumt nog litat på väderprognoserna och inte tagit med mina regnkläder (har jättefina cykelregnkläder egentligen) så jag blev dyblöt! Barnen var dock torra i cykelkärran även om det läckte in lite på kanterna. Mitt upp i allt regnande fick vi dessutom punka på cykelkärran, men som tur var hade jag varit förutseende och tagit med extraslang så jag slapp leta hål och laga! Pillade snabbt bort den sylvassa stenen som orsakade punkan och bytte till ny slang snabbt som värsta Formel1-teamet (har bytt däck och slang säkert 100 gånger genom åren så jag har fått in snitsen! ;)
Det regnade i varierande intensitet i ungefär 1½ mil och slutade ungefär lagom till vi kom fram till Farm Fun (www.farmfun.dk) där jag snabbt bytte kläder och sen stannade vi där ett par timmar och åkte konstiga cyklar, tittade på massor med djur och hoppade på stora studsmattor, m.m. (rekommenderas!). Efter varsin rød pølse så packade vi in oss och cyklade vidare mot Frederikshamn och kom med hyfsad marginal fram till terminalen och barnen hann med att leka lite på lekplatsen vid kön tills båten kom. Vi tog expressbåten hem vilket var skönt när man började få lite hemlängtan och tålamodet inte var på topp hos varken mig eller barnen! ;)
Sammanfattingsvis kan jag ändå säga att vi hade det riktigt kul! Det var som sagt många grejer som var jobbiga, men det har stärkt mig inför tanken på att göra en lite seriösare cykelsemester i framtiden (och nu har man lärt sig lite vad man bör ha med osv).
Nu gäller det bara att övertyga frugan också. Det hade varit skönt att vara två om det. När jag tänkte efter insåg jag att vi åkte 4 vuxna med storebror när han var c:a 1½ år till Mallorca och nu fick jag det påmint varför man bör vara så många med en 1½-åring.... ;)
Oj långt! ;) Ska se om jag kan lägga in några bilder sen också!