• Mamma1988

vecka 33. ligger inlagd i kalmar. ge mig gärna info

Hej! Börjar me att skriva att ja skriver från mobilen om något ser konstigt ut. I tisdags kom ja o sambon in till förlossningen. Trodde vattnet börjat gå men icke va bara stora flyttningar. Skönt. Nu får vi åka hem tänkte vi.men icke, ja hade öppnat mig 1cm så de va bara att stanna. De har inte blivit någon skillnad utan värkarna håller i sig o ja e fortfarande öppen 1cm. Dom säger att dom försöker stoppa de till vecka 34 sen e de fritt fram för bebisen. Men nu till frågorna. Oron finns ju alltid där. Men hur gick de för er? när födde ni o hur länge fick ni lov att stanna? Vill ju hem så fort som möjligt men vet att de tar tid.föddes era barn me något fel? Ja har en son sedan tidigare på 2.5år. E ju skit jobbigt att vara utan honom. Någon som kan ge mig lite info? ligger i kalmar..

• Svar på tråden vecka 33. ligger inlagd i kalmar. ge mig gärna info
  • Maria3

Ska i väg snart så jag hinner bara skriva kort. Mina två yngsta barn är födda v 32+2 resp. 30+1 och de har klarat sig jätte bra. Sonen som föddes i v 32 fick stanna på neo tills han var 34v och dotter som föddes i v 30 fick stanna tills v 34+2. De föddes på ett annat sjukhus så jag kan inte säga nåt om sjukhuset du ligger på. Hoppas lill^n vill stanna inne så länge som möjliht. Vet hur jobbigt det är att vara borta från sitt lilla barn, hemskt!
    Kram

• Kazeer

När jag väntade mitt första barn, fick jag vattenavgång i vecka 32+3 och blev inlagd (i Kalmar). Jag fick inga värkar efter vattenavgången men låg kvar på sjukhus i två veckor och fick bl a antibiotika intravenöst för att minska risken för infektion. Sedan fick jag åka hem och fick komma tillbaka i vecka 36+1 för igångsättning.

Sonen föddes i vecka 36+3. Han var lite tillväxthämmad, vägde 2095 g och var 46 cm lång. Han var inskriven på neonatal i åtta dygn. Vi fick ett samvårdsrum och fick ha honom inne hos oss dygnet runt. Han låg på värmebädd och sondmatades. Han var även "gul" och solade några dygn. Vi åkte hem när han höll värmen själv och gick upp i vikt på fri amning.

När jag väntade andra barnet, blev jag inlagd (i Lund) i vecka 33+0 på grund av högt blodtryck och tillväxthämmad bebis. Jag låg inne fram tills det blev dags för bebisen att komma ut i vecka 35+3. Även andra sonen föddes tillväxthämmad, vägde 1510 g och var ca 40 cm lång. Han var inskriven på neonatal i en månad. Första halvan av den tiden tillbringade vi på neonatal, där han låg på värmebädd och sondmatades. Sedan fick vi komma hem med hemsjukvård och han blev utskriven i samband med att sonden togs bort.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mamma1988

Tack! hoppas de e så här oxå. Hört endel som måste ligga upp till vecka 40. Joo de e ju de jobbigaste att vara utan sonen. Pratade me honom igår och tårarna kom ju direkt. Har aldrig varit utan honom mot min vilja förut.men han har de bra hemma hos sin plastpappa o sin mormor, morfar o morbror..

• Tiiilda

Hej! Min dotter föddes i vecka 33. Började som det gjorde för dig och jag trodde vattnet hade gått, åkte in till förlossningen och gjorde undersökningar , hade öppnat mig men fick medicin som skulle stoppa allr men dottern ville ut ändå, dom tog henne direkt till neonatal och där fick vi stanna endast en vecka :) hon sond matades och höll värmen själv så vi blev erbjudna hemsjukvård ist, så här i efterhand önskar jag att vi stannat lite längre på sjukhuset, man blev sjukt nojjig hemma, även vi hade en apparat som kollade att hon andades stig jag vid sängen och kikade så fort hon sov. På sjukhuset hade man alltid ngn att fråga. Ha inte för bråttom, lycka till och även de är jobbigt nu så klarar dom här små kabraterna mkt mer än vad man tror :) min dotter är idag 16 månader, världens solstråle och tittar man på vikten är hon lika stor som en annan 16 månaders. Kunde jag aldrig tro när lilla lilla hon kom ut :) kram

• Mamma1988

Oki. Ja får oxå medicin. Kom din dotter samma dag som du åkte in? va de i kalmar?

• Lillafrejasmamma

Födde min dotter i kalmar den 15 april i år. Det blev kraftig vattenavgång i vecka 34  (vecka 34 + 5 är hon född) Blev en vistelse på neo i 10 dagar pga solning  två omgångar. Hon drog själv ut sonden efter 4 dagar och eftersom min mjölk runnit till så slapp hon en ny. Hon har ett medelstort blåsljud på hjärtat som efter den senaste kontrollen värkar gå åt rätt håll och bli mindre. Nu låter det som det var väldigt mycket fel på henne men så upplever jag det inte eftersom hon ser väldigt frisk och pigg ut och har gått från strl 44 till 56 redan:P

Hoppas allt går bra för er och att du står ut med ditt lilla rum på BB, Bara att tänka positivt och att varje timme i magen är viktig, och när h*n bestämmer sig för att titta ut så kommer allt bli bra.

Föresten har du inte fått rundvandring på neo en? i sådanna fall ska du be om det!

• Mamma1988

Okej. Nä ingen vandring än.. ja får bara gå upp ur sängen när ja ska på toa. Men neo va här igår o berättade lite.. e så orolig för alla sladdar som den lill* kommer ha på sig.. igår undersökte dom mig då ja har ont i magen. Tappen hade minskat till8mm nu :( E rädd för allt o spec att gubben inte ska hinna in.. han e hemma me min son o jobbar.. vi bor uppe i löttorp på öland så de tar ju ca en timme för honom hit.. När din dotter kom fick du henne till dig direkt ellef tog dom henne direkt för att undersöka? dom säger olika här.. neo sa igår att dom tar den direkt tillsammans me pappan o undersöker medans läkaren här sa att ja skulle få den på bröstet om inget är allvarligt..

• mjuik

Min dotter hamnade på neo när hon föddes och inte mådde bra.
    Hon hade rätt mycket slangar på sig och jag tyckte det var läskigt men jag vande mig väldigt fort.
    Hon hade hjärtelektroder, sond i näsan, pulsmätare på foten och en infart (nål) i huvudet.

Efter en dag var jag van vid alla slangar men fick smått panik när det larmade från apparaterna.
    Efter två dagar visste jag exakt vilken apparat det var som larmade och om det var allvarligt eller inte, då var jag lugn.
    Personalen var hela tiden i närheten och hade koll.
    Titta på personalen är mitt tips. Så länge de är lugna kan du vara lugn. De är vana och stressar inte upp sig i onödan.

Lycka till med din lill*. Hoppas den vill stanna kvar där inne i några veckor till.

• Maria3

Min son som föddes i v 32+2 fick jag ha ca 30 min på bröstet direkt efter förlossningen. Men ca en timme senare kopplades han till en respirator som han va i endast ett dygn. Cpap i 4 dagar efter det och sen dess inget, inga besvär med lungorna =) förutom förkylningsastma men det hade även storebror (som är född i normal tid).

• 2barnsmor0910

Fick min andra i v34+2 pga havandeskapsförgiftning. Blev inlagd i vecka 32+5 så vankade runt på sjukhus ända fram till förlossningen. Låg på neo till sonen kunde amma, då var han i vecka 35+2 alltså en vecka på neo.
    Allt har gått jättebra än så länge och idag är han 8½ mån okorr dvs 7 mån korr.

Alexander 090224 Ludwig 100905
Svar på tråden vecka 33. ligger inlagd i kalmar. ge mig gärna info