• Snusan

Vaginal förlossning med tvillingar

Hej!

Jag söker er som har fött åtminstone ett barn vaginalt sedan tidigare och sedan fött tvillingar.

Jag hade en långdragen förlossning med min första lilla tjej som idag är 17 månader och nu väntar jag tvillingar i v 25. Jag har redan från början stått i valet och kvalet om jag ska kräva kejsarsnitt även om det fungerar att föda på vanligt sätt.

Jag undrar därför hur ni andra upplevde att föda tvillingar vaginalt i förhållande till en vanlig enlings-förlossning? Var värkarbetet längre? Var det "jobbigare" än en vanlig förlossning??

• Svar på tråden Vaginal förlossning med tvillingar
  • Mercedes

Jag har inte gjort det men min mamma.
    Först kom jag sen mina tvillingbröder. Då gick hon 2 veckor över tiden med dom och sattes igång med värkdropp.
    Efter 5 timmar kom dom ut. Hon har endast haft lustgas som bedövning båda gångerna.

• Bobline

Jag har bara fött tvillingar så jag fär inte inne i kategorin men vad jag har hört så ska det inte vara värre än att föda ett barn, ibland säger de till o med att det är lite "enklare" 'än att föda ett barn.
    Lycka till

• Pling68

Jag har bara fött tvillingar så jag kan inte jämföra men jag blev igångsatt en månad innan BF pga havandeskapsförgiftning.
    Men jag tyckte så här efteråt att det gick väldigt bra, nu var tjejerna lite mindre (vägde 1900 & 2400) så det underlättade väl oxå.
    Jag funderade oxå på kejsarsnitt men är glad över att jag bestämde om mig.
    All lycka till!!!

• MammaMarie73

Ja har fött en + en och sedan två och ja tyckte inte det var något speciellt med det
    Tycker det känndes lika,men det gick ganska snabbt och enkelt för mig...

• Umeboshi

Har fött tre enlingar vaginalt innan jag fick mina tvillingpar, varav andra paret föddes vaginalt (första katastrofsinttades). Var mycket lättare att föda tvillingarna än enlingarna, och framför allt gick det fortare! Alla vaginalfödda föddes utan smärtlindring (ingen lustgas heller, mao)

• yttan

Jag har en son innan jag fick tvillingarna och jag kan själv bara jämnföra förlossningarna. Sonens förlossning tog sammanlagt 17 och en halv timme och tvillingarnas tog 3 timmar. Alla är födda vaginalt och det gick hur bra som helst. Kan inte påstå att det var någon större skillnad på värkarna bortsett tidsmessigt då.

• mia79

Jag har en son på 8 år och tvillingar på 11 månader och jag tycker inte det var nån större skillnad förutom att jag fick ryggbedövning och lustgas när jag fick tvillingarna...

• saga o kevin

jag tyckte det var lite jobbigare att föda två.... men det är ju olika jag har rätt låg smärtgräns oxå så...
    men höll int på så länge...knystvärkarna kom tio min innan flickan kom sen kom pojken en kvart efter... men hade värkar 6 timmar...men dom kom i v.33+6 så dom var ju inte så stora

• Esterella

Födde mina bägge vaginalt och det enda som är värre är att när den ena bebisen kommit ut så kan man inte ägna sig åt den utan då ska nästa ut men det brukar gå på en krystvärk, det är ju redan förberett.

• Medly

Jag har "bara" fött mina tvillingar men jag säger precis som Esterella att det gick så fort med andra barnet. Vet att jag var så fokuserad innan på att föda två och när jag fått ha flickan på magen en liten stund var det dax för läkaren att hålla fast tvåan (läkaren hann inte på plats med en gång, hihi) och på en enda krystvärk bokstavligen flög han ut och jag fattade inte riktigt att jag faktiskt knölat ut TVÅ bebisar!

Nu var de ju rätt små (2150gr & 2420gr) så det hjälpte väl till en del...

• nikki79

har fött 2 st enligar (7&8 år) och fött tvillingar ( nu 2mån) tyckte tvillingförlossningen var inte jobbigare en ett barn, men min tvillingförlossning tog 2tim allt som allt.

• olin

jag har fött 6 barn sen kom tvillingarna,
    jag tycker inte att det var någon skillnad heller ,, jag vet att andra barnet går mycket snabbare coh smidigare än nr 1 ,, så är det med tvillingförlosningg också.. nr 2 kommer liksom ut av bara farten ,, vissiligen måste man vänta på att värkarna ska komma igång igen men sen vid krystvärken är det liksom redan klart,, så att säga ,, igentligen är det svårt att förklara men jag tycker inte att du ska fundera på det ,, utan låta naturen och kroppen sköta det på bästa sätt,, om det blir problem ,, var tacksam för att du kan bli snittad,,
    lycka till ,,

• Flingan69

Jag tycker du ska prata med din barnmorska om du känner dig orolig för förlossningen om du hade dåliga erfarenheter från förra gången. Att känna så kan inte vara så ovanligt gissar jag och det borde vara en vanligt fråga för BM att handskas med. På sjukhuset finns väl proffshjälp att få.
    Jag tycker iofs inte att man behöver vara så förbaskat duktig och föda vaginalt om man inte vill.

Själv har jag fött mina två tvillingpar vaginalt. Första gången tog det 43h. Var förstås helt slut efteråt men har aldrig upplevt det som ett problem. Men visst, nu andra gången var jag tvungen att fokusera på att det skulle gå fortare för blotta tanken på att ha ont så länge igen kan ju knäcka vem som helst. Andra gången gick totalt på nio timmar. Blev igångsatt.
    Tyvärr blev det komplikationer andra gången och jag akut opererad = att jag fick ett snitt på magen. I 1,5 dygn kom jag inte upp ur sängen och då, när jag låg där i sängen undrade jag hur man kunde välja kejsarsnitt frivilligt.
    Föder man vaginalt går åtminstone smärtorna över när barnen väl är ute, som du vet. Då vill man ju orka ta hand de nya bebisarna vilket jag inte orkade då.

Andra gången man föder är sannolikt lättare än första eftersom kroppen "vet vad det handlar om" och du med för den delen. Det sa min BM i varje fall och jag är helt benägen att hålla med.

Jag tycker som sagt att du ska prata med din BM om din oro - det finns så mkt annat att oroa sig för.

Lycka till, det ordnar sig säkert!

• kellybelly

Min förlossning med tvillingarna gick faktiskt både fortare och kändes inte så smärtsam som min första. Värkarbete var mycket kortare än med enslingen.
    Lycka till!!
    Kramis
    kellybelly

• Smissen

Tyckte inte att det var någon större skillnad på att föda en eller två. Tog visserligen längre tid med tvillingarna men av andra orsaker. När det väl var dags att krysta tog det lika lång tid att få ut ettan som det tog med tidigare barnet, tvilling två krystade jag ut bara 5 minuter efter tvåan så det går lite av bara farten!! Vägen är ju redan förberedd så att säga!!
    Precis som någon redan skrivit, kroppen känner ju igen en förlossning när den redan gjort det en gång och därför brukar omföderskor föda snabbare!

• piffochpuff

Min vaginala förlossning med våra tvillingflickor var den lättaste förlossningen av mina 3 (har två äldre barn). Alla förlossningar har iochförsig varit rätt snabba, men tvillingförlossningen var den bästa! Värkarbete på ca 4 tim, krystade ut dem med 11 min mellanrum. 2:an fick jag ut på en krystning tror jag.

• Snusan

Tack för alla inlägg. Rent generellt verkar det mao som om det inte är värre att föda tvillingar än att bara föda ett barn.

Just nu ligger tvilling 1 i säte, så om de inte vänder på sig så blir det kejsarsnitt. Annars har jag nog bestämt mig för att föda vaginalt.

• yttan

Snusan!

När jag födde mina flickor så kom en med huvudet och den andra kom i säte. Det beror lite på hur mkt du har öppnat dig när krystvärkarna kommer. Det var inte mkt större skillnad att föda en i säte eller en med huvudet före. Hoppas att den första som nu ligger i säte vänder sig, men det går att föda i säte också. Dessutom så är du bara i vecka 25 ännu så du har ett tag till på dig att den vänder sig.

• Emsingen

Nu kan jag svara också, äntligen

Min dotters förlossning var mycket normal men tog lite tid. Hon kom ca ett dygn efter värkarna började. Har egentligen inget att klaga på.

Tvillingarna var ute 4 timmar efter att vattnet gick hemma en dag för bf. De låg med huvudena neråt under hela graviditeten i princip. Ettan kom ut efter ca 5 min krystande. Tvåan 10 min senare. Läkaren tog hål på tvåans vatten, sedan kom han hela vägen från bäckeningången och ut på en krystning. Jag hade hemskt ont eftersom jag bara han med 15 min lustgas i bedövningsväg men summan av det hela är att det var SÅ smidigt.

Lycka till!

Svar på tråden Vaginal förlossning med tvillingar