• Anonym

Min bebis har fått utslag, hjälp mig tyda (bild)

Min bebis är 6 veckor. Hon äter Nan HA och har gjort sedan födseln.
    Hon har inte kolik men är lite grinig och svårsövd på kvällarna, sover bra på nätterna. Hon äter bra och har gått upp mycket i vikt (ligger lite över normalkurvan).

Idag såg jag dessa utslag. Vad tror ni att det är?
    Då både jag och min systers ena barn var mjölkallergiker som barn (det växte bort sedan) så undrar man ju om det kan vara det? Men borde inte det yttra sig med fler symptom än bara utslag?

Kan det vara värmeutslag?
    Ge mig alla tips ni kan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-28 12:10
    Ville bara uppdatera ifall någon annan snubblar in här och har liknande utslag på sitt barn

Vi ringde till Sjukvårdsrådgivningen och de tyckte vi skulle åka till akuten. Sköterskan sa att det kunde vara Hjärnhinneinflammation i och med att så små barn inte alltid får feber trots att de är sjuka.

Vi åkte in och 4 timmar senare fick vi veta att det var helt ofarliga virusprickar som kommer att försvinna av sig självt.
    Det var drygt att sitta på akuten (som tur var fick vi ett eget rum att vänta i, för det var många sjuka barn där), men skönt att få veta att det inte var något allvarligt
  • Svar på tråden Min bebis har fått utslag, hjälp mig tyda (bild)
  • Ulrika29

min tjej fick prickar över hela kroppen vid 3 mån och hon helammades bara, aggresiva röda prickar runt magen, under armar och vi fick ingen diagnos, va inne med henne 2 gånger på akuten, läkaren trodde hon fått ett förkylningsvirus och därför kom det prickar men aldrig hade han sett något liknade och sen dess har hon inte haft nån prick.

• Glassplitter

Tror inte det är värmeutslag...hade nog kontaktat bvc och åk och visat utslagen....kanske något virus??
    Har hon feber? eller förkyld?

• Anonym

Har inte tagit tempen, men ska göra det. Hon känns inte varm och är pigg och glad men har varit lite dålig på att äta de senaste dagarna. Hon äter men i stället för 120 ml/gång så har hon bara ätit 50-80 ml och varit nöjd med det.

Ulrika29 skrev 2011-05-26 07:58:10 följande:
    min tjej fick prickar över hela kroppen vid 3 mån och hon helammades bara, aggresiva röda prickar runt magen, under armar och vi fick ingen diagnos, va inne med henne 2 gånger på akuten, läkaren trodde hon fått ett förkylningsvirus och därför kom det prickar men aldrig hade han sett något liknade och sen dess har hon inte haft nån prick.
    Konstigt och lite oroande att de har så dålig koll på prickarna. Man blir ju orolig som förälder...
  • Anonym

Någon annan som har någon idé om vad detta kan vara?

• Anonym
    Glassplitter skrev 2011-05-26 07:58:30 följande:
    Har hon feber? eller förkyld?
    Har tempat nu, ingen feber
  • Anonym (Klara)

Visa utslagen för Bvc.

• Emmalinnéa

Min son fick sådana utslag när han var nyfödd och då var det bara kroppen som skapade ett imunförsavar eller nått sånt sa dom på bvc iallfall.
    men är det runt mage rygg rumpa där man har blöja så är det troligen  värmeutslag 

• Anonym
    Anonym (Klara) skrev 2011-05-26 09:35:58 följande:
    Visa utslagen för Bvc.
    Vår sköterska är sjuk, men ska ringa henne bär hon är tillbaka.
    Emmalinnéa skrev 2011-05-26 09:39:32 följande:
    Min son fick sådana utslag när han var nyfödd och då var det bara kroppen som skapade ett imunförsavar eller nått sånt sa dom på bvc iallfall.
    men är det runt mage rygg rumpa där man har blöja så är det troligen  värmeutslag 
    Det är hela överkroppen, men inget på armar och ben. Funderade på om det är något i tvättmedlet, men då borde hon inte ha på rumpan där blöjan sitter.
  • u77

Hon har inte haft feber nyss? Ser ut som utslagen de får efter 3 dagars febern.

• Anonym (Klara)

Du kan ju ringa till vårdcentralen oxå.. Det kan ju vara nässelutslag/vattkoppor/mjölkallergi/värmeutslag/virusprickar osv. Kanske bäst att låta en doktor kolla på det snarast.

• p w

min kille får liknande på överkroppen när han blir varm. Det är svårt att säga från en bild, men ring bvc och fråga om du är osäker. Annars avvaktar du någon dag -om tösen ändå inte är påverkad. Håll henne sval och se allmäntillståndet.

Jag minns att min bror var SUPERKÄNSLIG mot tvättmedel ody. Han blev full med utslag -där han hade kläderna. det var som att han hade en tröja kvar på kroppen när man tog den av honom.

Hoppas det går över för lilltjejen!

• Anonym
    Anonym (Klara) skrev 2011-05-26 09:57:10 följande:
    Du kan ju ringa till vårdcentralen oxå.. Det kan ju vara nässelutslag/vattkoppor/mjölkallergi/värmeutslag/v irusprickar osv. Kanske bäst att låta en doktor kolla på det snarast.
    Jag vill inte överreagera. Väntar nog till i morgon i alla fall.
    u77 skrev 2011-05-26 09:57:06 följande:
    Hon har inte haft feber nyss? Ser ut som utslagen de får efter 3 dagars febern.
    Nop, ingen feber vad jag märkt. Hon har inte varit varm och varit pigg som vanligt.
  • hansdotter

Det kan vara extremt svårt att få svar av läkare eller bvc vad det är för prickar, det finns tusentals olika virusprickar. Men verkar inte barnet påverkad kan du ju ge det tills imorrn och se om det blivit bättre.

• tjoohalia

min yngsta hade massa prickar/knottror på bröstet när han var liten (ca1månad)
    försvann när vi bytte till mjölkfri ersättning. men din bebis kan ju ha utslag av andra anledningar
    såklart.

min äldsta son är också mjölkallergiker men han fick inga prickar. däremot får han såna
    prickar när han är sjuk ibland eller när han har varit sjuk. virusprickar alltså

Svar på tråden Min bebis har fått utslag, hjälp mig tyda (bild)