• Anonym (funderar)

Ni med CSN-lån i två system

Ni som både har studielån taget före 2001 och annuitetslån hos CSN. Hur har ni valt att göra med återbetalningen? Har ni slagit ihop lånen eller betalat av på båda och hur har ni resonerat när ni har valt hur ni ska göra?

• Svar på tråden Ni med CSN-lån i två system
  • sahara sahara

Jag betalar av på båda eftersom villkoren är bättre på det äldre lånet, men jag har precis bestämt mig för att ansöka om hopslagning för att minska månadskostnaden.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • tiptoe

Jag har båda lånen kvar.. men funderar på att slå ihop dem då det gamla börjar bli väldigt dyrt.. dock är det ju bättre villkor på det så tvekar fortfarande.

• Falangist

Jag har mina båda separerade och det har jag tjänat på. Nu har jag återgått i studier igen och kan då få nedsättning på mitt äldre lån, just eftersom det ligger separat. Det hade inte gått om jag bakat ihop lånen.

• Anonym (funderar)

Jag har väl samma fundering som er, att det är dumt att slå ihop dem eftersom det är bättre villkor på det gamla. Samtidigt skulle vi minska månadskostnaden rejält om vi slog ihop makens lån, själv har jag bara några månader kvar på mitt "nya" så för mig är sammanslagning inget alternativ.

• Callistrate

Jag väljer att ha kvar två lån. Jag skulle visserligen sänka min månadskostnad rejält om jag slog ihop lånen (just nu) men jag skulle också betala mer än dubbelt så mycket ränta. Det är den viktigaste punkten för mig. Även om det är surt att betala mycket just nu så ser jag att skulden krymper och jag vet att jag sparar pengar i förlängningen.

Genom att ha kvar lånen i olika system kommer jag troligtvis att ha betalat av det ena lånet inom 7/8 år - och då kommer min månadskostnad att minska. Jag kommer också att betala av lånen snabbare.

• Anonym (3 lån)

Jag har bara (stora) studielån i det gamla systemet.
    Min sambo har också sina största studielån i det gamla systemet och endast en mindre summa kvar i det nya. Eftersom det nya kommer vara återbetalat inom två-tre års tid så låter vi det ligga kvar, även om det är sura pengar att lägga ut varje månad nu.

Som de andra svarat: det gamla systemet är bättre och därför skulle det mkt till för mig att lägga över gamla studieskulder i det nya systemet.
    Räkna på det ordentligt på lång sikt innan ni flyttar över skulden i det nya.

• summerhunter

Jag har mina isär, då är de lösta om ca 10 år... Om jag slår ihop dem får jag betala lääääänge till + ett antal extra tusen i ränta...

• Anonym (båda)

Jag har båda kvar, av skäl som angivits. Gamla var asdyrt ett år då vi sålt en lgh och vinsten räknades som inkomst... Men å andra sidan blir man ju av med dem snabbare så. Hoppas på att det bara är 3-4 år kvar på det gamla lånet. När det var som värst betalade maken och jag 3000 i månaden, sammanlagt, till csn, så månaden det drogs skulle 9000 iväg. Då var jag dessutom mammaledig, så då fick vi planera lite.

Men jag klagar absolut inte. Bäst investerade pengarna, helt klart!

• Anonym

Har funderat på det där jag också.. Har större delen av mitt lån i det nya systemet och endast en liten del i det gamla.. Har beställt blankett för ändring men inte fyllt i den än... Jag betalar 2 000 kronor i månaden till CSN vilket är en rejäl summa när man är sjukskriven från föräldraledigheten... Vet att vilkoren är bättre i det gamla systemet men frågan är om jag tjänar så mycket på att har kvar den lilla delen i det gamla systemet... Är ju egentligen i akut behov av pengarna nu.. Å andra sidan om jag gör en ändring nu så blir det ändå inte ändrat förrän i årsskiftet... Någon som har någon fundering på det??

• Mevea

Jag betalade paralellt med varandra. Nu har jag betalat klart det gamla så har bara annuitetslånet kvar.

• frökenelisabeth

Jag slog inte ihop lånen, men jag behövde å andra sidan inte betala av på det gamla, eftersom jag inte har någon inkomst i Sverige. Valde dock att betala av lite grann då och då i alla fall, för att det inte bara skulle ligga och samla ränta. Så för mig var det klart bäst eftersom jag kunde bestämma återbetalningstakten själv. 

Svar på tråden Ni med CSN-lån i två system