• M  och  M

Gå ner de sista 5-7 tjuriga kilona, hur??

När jag var gravid för drygt ett år sedan gick jag upp cirka 20 kilo. Direkt efter förlossning i princip hade jag tappat 10 kilo och sen har jag tappat ytterligare sisådär 3-4 kilo efter det, så nu har jag ungefär 5 kilo kvar till det jag vägde innan graviditeten och sen skulle jag inte ha något emot att gå ner typ 2kg till då jag inte var i mitt livs form innan graviditeten heller.

Jag har försäkt i omgångar med LCHF, GI, äta mindre. Jag går promenader nästan varje dag och en period även sprang och tränade jag gympa två dagar i veckan. Då går jag ner ungefär 2kg till en och samma vikt där jag TVÄRSTANNNAR varenda gång. Det liksom helt låser sig vid den vikten! Och jag som har noll tålamod vad gäller det blir ju bara less. Jag kämpar på ett par veckor till, men det händer liksom ingenting. Hur sjutton ska jag få sptrutt på viktnedgången från den där vikten så att det liksom "släpper"??

Jag gissar att jag skulle behöva träna ordentligt för att det ska släppa, men det varken orkar jag eller vill lägga tid på. Man ska väl kunna röra på sig i vardagen och äta bra och också gå ner i vikt eller?

Vissa skulle väl säga att det är den vikten jag ska ha eftersom jag stannar där, då jag inte är överviktig. Men jag säger nej. Jag har alltid vägt typ samma hela mitt vuxna liv. Och det vill jag fortsätta med. Men då måste den där jädra platån släppa. Men hur???

Någon som vart med om något liknande, att vikten bara stannar av på samma ställe? Vad gjorde ni då?

• Svar på tråden Gå ner de sista 5-7 tjuriga kilona, hur??
  • Snäckan84

Hej!

Jag förstår det totalt!

Hade faktiskt samma problem.

När jag hade fått min första son gick jag ner till 70 sen tog det totalstop!

Sen blev jag gravid med sonen nr 2 pch efter förlossningen började jag träna på min nyinköpte crosstrainer och började med naturdiet (efter jag hade slutat att amma) blev likadant där, gick ner till 70 sen inte ett kilo till!

Höll på att bli tokig då jag uteslöt alla mål utan 1 och gjorde 1 mil om dagen på crossen men inget hände!

Jag tröttnade rätt snabbt MEN jag  ändrade om min kost totalt!

Jag tog i stället för min vanliga frukost som bestod av fullkorns bröd med något pålägg och ett glas mjök bytte jag ut det mot 2 st knäcke, 2 skivor ost och kanske en tallrik lätt yoggi och ett glas juice.

Lunch så steker jag 1-3 ägg med skinka.

Middag så äter vi som vanligt men har dragit ner på grädde och salt och om jag använder grädde har jag milda mini mat, och sen på kvällen kanske en tallrik fil el yoggi.

Jag dricker bara mjölk till middagen.

Sen äter vi inte kakor el godis men självfallet fuskar vi me ibland :)

Och så tränar jag inte lika mycket, jag kankse gör 1 mil 3 dagar i veckan (spinning typ på crossen) och försöker gå ut en långpromenad om dagen med vagn och hund.

När jag ändrade detta så efter ca 2 månader så väger jag nu 66,5-67 kg :)

Så nu har jag bara 3 kg kvar!

Hoppas att detta hjälpe något.

Lycka till!

• M  och  M

Tack för ditt svar! Och sorry för mitt sena :-/ Och Grattis till att du lyckas knäcka platån!

Ja det känns som om man är bortskämd då man kämpar med typ 5hg då det finns de som har mycket mer de vill/behöver/måste bli av med. Men det är verkligen jobbigt. Speciellt när det inte händer något.

Jag ska satsa stenhårt på att äta mindre portioner nu. Tror mycket av problemet ligge rdär. För jag älskar mat och fika, och äter tills jag är verklige proppmätt. Vilket inte är nödvändigt. Jag ska bara äta tills jag inte känner mig hungrig längre, utan är nöjd.

Problemet är att jag känner mig inte mätt så lätt, men det är kanske för att man vant kroppen vid mycket. Om man ger det någon vecka kanske kroppen vant sig med mindre portioner.

Blir du mätt av 2 st knäcke, 2 skivor ost och kanske en tallrik lätt yoggi och ett glas juice till frukost? Och det övriga under dagen? Vad äter du om du blir tvärsugen på något?

Mitt problem är mest på kvällen från typ kl.19.30 tills läggning. Jag blir sååå sugen då! Vill bara sätta mig och fika och njuta av lugnet. Jag brukar ofta äta en liten tallrik fil med äppelbitar och kanske en hårdbrödmacka. Men jag blir ofta mer sugen och då tar jag en kopp te, men det räcker inte alltid för att stilla det hela heller.

Sen tycker jag man så ofta blir bjuden på fika hos folk eller om man får besök så vill man fika med dem. Och nu när det är sommar vill man gärna äta glass osv. Många frestelser i livet tyvärr :-/

Skriver du matdagbok eller har du det bara i huvudet?

Nu ska jag bli av med dessa kilon!

• Sandra 743
    Jag använde denna guide för att bli av med mina sista fem. Det tog totalt 9 veckor att få bort sista problemkilona som jag tidigare kämpat med år ut och år in.

Man kan säga att jag läste på och förstod hur saker hänger ihop och på så sätt kunde styra min vikt.

Det jag lärt mig är:
    1. Energi är alltid det som räknas.
    2. Val av födoämnen är totalt underordnat energimängden.
    3. Träning förbränner aldrig fett, bara energi. Vilket ger en större budget att röra sig med.

Du bör ta reda på vad du förbrukar varje dag, vad du äter varje dag och därefter anpassa det så du har ett dagligt underskott motsvarande din fettoxidation.
    Då kommer du tappa nästan uteslutande fett.

Det fungerar jättebra.
Svar på tråden Gå ner de sista 5-7 tjuriga kilona, hur??