Hej!
Precis som du är inne på är det vanligt att spädbarn har ont i magen. Det brukar eskalera från två veckors ålder, vara som värst runt 6-8 veckor och som bortblåst runt tre-fyra månader. Det är med andra ord inte farligt och det går normalt över med tiden.
Naturligtvis skall man göra vad man kan för att lindra.
Min erfarenhet är att man bör hjälpa barnet att rapa både under och efter måltid, se till att de inte äter för fort och gärna mata ganska upprätt (minskar risken att de sväljer mycket luft).
Många barn mår även bra av att få magmassage en stund varje dag. Fråga gärna er BVC-sköterska om hon kan visa hur man gör det. Att cykla med hans ben kan också hjälpa. Kom dock ihåg att göra dessa övningar/massage när han är nöjd, inte när han är besvärad.
Värme och lättare tryck kan också verka lindrande, därför tycker många barn om att bäras i bärsjal/babybjörn. Då får de dessutom närkontakt, vilket lugnar de flesta barn.
Sempers magdroppar har även visat sig ha en god effekt. Man bör dock använda dem under en period, för att märka någon skillnad.
Jag skulle dock tro att han snart blir mindre besvärad. Upplever ni däremot att han blir sämre, mer orolig och gnällig tycker jag att ni hör av er till er BVC-sköterska, som kan bedöma detta är mer än "bara" normalt magbesvär.
Mvh Christine