• LiveHappy

Är det här ett bra personligt brev?

Jag hoppas att jag ska få jobba med dom äldre inom kommunen, hoppas på att få jobba som vikariat och att det sen ska leda vidare till anställning, helst 100% men det är väll att drömma lite för mycket kanske.

Jag har inte skrivit nåogt cv eftersom det inte finns så mycket att skriva utan har skrivit om mina utbildningar i personliga brevet istället. 

Hej!

Jag är en lugn och trevlig tjej som önskar att få arbeta på äldreboenden inom kommunen och hoppas ni tar er tid att läsa mitt personliga brev.

Som inriktning på gymnasiet valde jag hotell- och restaurang programmet. Dock så hoppade jag av skolan när jag var i mitten av graviditeten med mitt första barn p.g.a. svåra graviditetskomplikationer, jag hann studera 1 år.

Under tre år som mammaledig med två barn har jag utvecklats mycket som person, bland annat har jag kommit fram till vad jag vill arbeta med, utvecklas inom och vad mitt drömyrke är. Under tiden som mammaledig så har jag också passat på att studera halva omvårdnadsprogrammet, psykologi och många andra kurser jag läste finner jag som person mycket intressant. Under tiden jag läst omvårdnadsprogrammet blir jag bara mer och mer säker på att det är inom vården jag passar och skulle trivas inom. Jag har tänkt studera klart programmet och läsa vid sidan av ett arbete.

Att jag vill arbeta med äldre är för att jag trivs i äldre människors sällskap, de är så härliga, tacksamma och jag lär mig så mycket i deras sällskap. Jag skulle bli glad om jag fick chansen att arbeta med dom och göra en skillnad i deras vardag. Om ni anställer mig kommer ni få en lugn och trevlig tjej som mer än gärna ger de äldre vård och omsorg. Vänlig, lättlärd, stresstålig och ansvarsfull är några av mina främsta egenskaper. Jag har inga problem med att ta egna initiativ och är duktig på att jobba självständigt, men jag finner också mycket nöje i att jobba i team.

Jag har varit mammaledig en tid och är mer än redo för att få komma ut i arbetslivet. Att arbeta obekväma tider är inget hinder för mig. Om jag fick in en fot hos er är jag säker på att både de äldre och mina arbetskamrater skulle trivas med mig!

Ser fram emot att bli en del av ert team!

Med vänliga hälsningar
    ..mitt namn och efternamn

Sen ska jag ha telefonnr, adress och mail längst ner på sidan. Va tror ni? Jag är inte riktigt nöjd med det, det är därför jag skriva ner det här.. vet dock inte riktigt vad jag ska ändra. Så dålig på sånt här! Är 21, så det blir mitt första jobb förutom de två månader jag jobbade som städerska på ett hotell i början av året.

Hjälp mig nu!  

• Svar på tråden Är det här ett bra personligt brev?
  • AlexB

Tycker att det personliga brevet är bra.

Men har hittat 2 fel i dessa meningar som jag länkat. Den första meningen bör du ta bort en inom och i andra meningen bör du ta bort sista ordet sällskap och kanske ändra det till närvarö eller något annat.

Jag personligen tycker inte om när ord upprepas för mycket i samma mening.

Avsluta kanske brevet med: Om ni vågar satsa på mig kommer ni inte att bli besvikna.

Men som sagt tycker brevet är bra skrivet.

Ett CV bör du ändå lägga till. Vad du har för erfarenhet, vilka kurser du läst, datakunskap, språk, körtkort, tillgång till bil etc.

. Under tiden jag läst omvårdnadsprogrammet blir jag bara mer och mer säker på att det är inom vården jag passar och skulle trivas inom.

Att jag vill arbeta med äldre är för att jag trivs i äldre människors sällskap, de är så härliga, tacksamma och jag lär mig så mycket i deras sällskap.

• Fidelis ad urnam

Hej!

Lägg gärna in ditt namn och ålder här.

Jag är en lugn och trevlig tjej som önskar att få arbeta på äldreboenden inom kommunen och hoppas ni tar er tid att läsa mitt personliga brev.

Som inriktning på gymnasiet valde jag hotell- och restaurang programmet. Jag avbröt dock Dock så hoppade jag av skolan mina studier när jag var i mitten av min första graviditet graviditeten med mitt första barn p.g.a. svåra graviditetskomplikationer, jag hann studera 1 år.

Under tre år som mammaledig med två barn har jag utvecklats mycket som person, bland annat har jag kommit fram till vad jag vill arbeta med, utvecklas inom och vad mitt drömyrke är. Under tiden som mammaledig så har Jag också passat på att studera halva omvårdnadsprogrammet, psykologi och många andra kurser jag läste finner jag som jag finner person mycket intressanta. Under tiden som jag har läst omvårdnadsprogrammet har jag blivit blir jag bara mer och mer säker på att det är inom vården jag passar och skulle trivas inom. Jag har tänkt studera klart programmet och läsa vid sidan av ett arbete.

Att jag vill arbeta med äldre är för att jag trivs i äldre människors sällskap, de är så härliga, tacksamma och jag lär mig så mycket i deras sällskap. Jag skulle bli glad om jag fick chansen att arbeta med dom dem och göra en skillnad i deras vardag. Om ni anställer mig kommer ni få en lugn och trevlig tjej som mer än gärna ger de äldre vård och omsorg. Vänlig, lättlärd, stresstålig och ansvarsfull är några av mina främsta egenskaper. Jag har inga problem med att ta egna initiativ och är duktig på att jobba självständigt, men jag finner också mycket nöje i att jobba i team.

Du nämner mammaledigheten lite väl ofta och vid detta lag vet de om att du är och har varit mammaledig.

Jag har varit mammaledig en tid och är mer än redo för att få komma ut i arbetslivet. Att arbeta obekväma tider är inget hinder för mig. Om jag fick får in en fot hos er är jag säker på att både de äldre och mina arbetskamrater skulle trivas med mig!

Med vänliga hälsningar
  • Kojbe

Hej
    Är en lugn och trevlig tjej som önskar jobba med äldre efter varit hemmamed barn de senaste 3 åren.

Har läst halva omvårdnadsprogrammet, psykologi mfl kurser.
    Tar egna initiativ och är lättlärd. stresstålig och ansvarsfull.
    Jobbar även gärna i team.

Är redo för att få lite praktisk erfarenhet nu inför fortsatta studier.
    Ser fram emot personlig intervju där jag kan få berätta mer om mig själv

Så skulle jag nog valt att förkorta ner det för de som läser våra ansökningar är inte ett dugg intresserade av Om du är en tänkbar anställd el inte.  De får tonvis av ansökningar så man måste fatta sig otroligt kort för att inte bara bli kastad på högen

• pluvdo

"Hotell- och restaurangprogrammet" måste det väl ändå heta? Inte "hotell- och restaurang programmet", det är ju särskrivet.

Sedan tycker jag det låter illa att du skriver "Om jag fick in en fot hos er är jag säker på att både de äldre och mina arbetskamrater skulle trivas med mig!"

"De äldre"? Låter inte bra tycker inte jag. Patienterna eller något tycker jag hellre i så fall.

• Fidelis ad urnam

Alltså.

Hej!

Mitt namn är XXXX och jag är en lugn och trevlig tjej på XX år som önskar att få arbeta på äldreboenden inom kommunen och hoppas ni tar er tid att läsa mitt personliga brev.

Som inriktning på gymnasiet valde jag hotell- och restaurang programmet. Jag avbröt dock mina studier när jag var i mitten av min första graviditet, p.g.a. svåra graviditetskomplikationer, jag hann studera 1 år.

Under tre år som mammaledig med två barn har jag utvecklats mycket som person, bland annat har jag kommit fram till vad jag vill arbeta med, utvecklas inom och vad mitt drömyrke är. Jag också passat på att studera halva omvårdnadsprogrammet, psykologi och många andra kurser som jag finner mycket intressanta. Under tiden som jag har läst omvårdnadsprogrammet har jag blivit mer och mer säker på att det är inom vården jag passar och skulle trivas. Jag har tänkt studera klart programmet vid sidan av ett arbete.

Att jag vill arbeta med äldre är för att jag trivs i äldre människors sällskap, de är så härliga och jag lär mig mycket i deras sällskap. Jag skulle bli glad om jag fick chansen att arbeta med dem och göra en skillnad i deras vardag. Om ni anställer mig kommer ni få en lugn och trevlig tjej som mer än gärna ger de äldre vård och omsorg. Vänlig, lättlärd, stresstålig och ansvarsfull är några av mina främsta egenskaper. Jag har inga problem med att ta egna initiativ och är duktig på att jobba självständigt, men jag finner också mycket nöje i att jobba i team.

Att arbeta obekväma tider är inget hinder för mig. Om jag  får in en fot hos er är jag säker på att både de äldre och mina arbetskamrater kommer att trivas med mig!

Med vänliga hälsningar
  • Starsky
    Fidelis ad urnam skrev 2011-05-26 10:04:59 följande:
    Alltså.

Hej!

Mitt namn är XXXX och jag är en lugn och trevlig tjej på XX år som önskar att få arbeta på äldreboenden inom kommunen och hoppas ni tar er tid att läsa mitt personliga brev.

Som inriktning på gymnasiet valde jag hotell- och restaurang programmet. Jag avbröt dock mina studier när jag var i mitten av min första graviditet, p.g.a. svåra graviditetskomplikationer, jag hann studera 1 år.

Under tre år som mammaledig med två barn har jag utvecklats mycket som person, bland annat har jag kommit fram till vad jag vill arbeta med, utvecklas inom och vad mitt drömyrke är. Jag också passat på att studera halva omvårdnadsprogrammet, psykologi och många andra kurser som jag finner mycket intressanta. Under tiden som jag har läst omvårdnadsprogrammet har jag blivit mer och mer säker på att det är inom vården jag passar och skulle trivas. Jag har tänkt studera klart programmet vid sidan av ett arbete.

Att jag vill arbeta med äldre är för att jag trivs i äldre människors sällskap, de är så härliga och jag lär mig mycket i deras sällskap. Jag skulle bli glad om jag fick chansen att arbeta med dem och göra en skillnad i deras vardag. Om ni anställer mig kommer ni få en lugn och trevlig tjej som mer än gärna ger de äldre vård och omsorg. Vänlig, lättlärd, stresstålig och ansvarsfull är några av mina främsta egenskaper. Jag har inga problem med att ta egna initiativ och är duktig på att jobba självständigt, men jag finner också mycket nöje i att jobba i team.

Att arbeta obekväma tider är inget hinder för mig. Om jag  får in en fot hos er är jag säker på att både de äldre och mina arbetskamrater kommer att trivas med mig!

Med vänliga hälsningar
    Det där tycker jag är klockrent. Och hellre "de äldre" än patienterna. Ett äldreboende är deras hem och inget sjukhus.
  • Ultima

Fundera på andra stycket i din text.. Jag hade valt att ta bort eller i alla fall korta ner stycket och flytta detta till slutet. Det är inte relevant för de som du söker jobb hos idag - och mycket av infon kan kanske istället finnas i cv/meritförteckning. 
    Sedan räcker det att berätta om mammaledigheten en gång - undvik upprepningar. 

Som inriktning på gymnasiet valde jag hotell- och restaurang programmet. Dock så hoppade jag av skolan när jag var i mitten av graviditeten med mitt första barn p.g.a. svåra graviditetskomplikationer, jag hann studera 1 år.

Under tre år som mammaledig med två barn har jag utvecklats mycket som person, bland annat har jag kommit fram till vad jag vill arbeta med, utvecklas inom och vad mitt drömyrke är. Under tiden som mammaledig så har jag också passat på att studera halva omvårdnadsprogrammet, psykologi och många andra kurser jag läste finner jag som person mycket intressant. Under tiden jag läst omvårdnadsprogrammet blir jag bara mer och mer säker på att det är inom vården jag passar och skulle trivas inom. Jag har tänkt studera klart programmet och läsa vid sidan av ett arbete.

• Fidelis ad urnam
    Missade lite saker ser jag. Sorry

Hej!

Som inriktning på gymnasiet valde jag hotell- och restaurangprogrammet. Jag avbröt dock mina studier när jag var i mitten av min första graviditet, p.g.a. svåra graviditetskomplikationer, jag hann studera 1 år.

Under tre år som mammaledig med två barn har jag utvecklats mycket som person, bland annat har jag kommit fram till vad jag vill arbeta med, utvecklas inom och vad mitt drömyrke är. Jag har också passat på att studera halva omvårdnadsprogrammet, psykologi och många andra kurser som jag fann intressanta. Under tiden som jag har läst omvårdnadsprogrammet har jag blivit mer och mer säker på att det är inom vården jag passar och skulle trivas. Jag har tänkt studera klart programmet vid sidan av ett arbete.

Med vänliga hälsningar
  • ashera

De boende kanske?

pluvdo skrev 2011-05-26 10:04:08 följande:
    "De äldre"? Låter inte bra tycker inte jag. Patienterna eller något tycker jag hellre i så fall.
  • hymafr

Som arbetsgivare skulle jag uppskatta en rad om hur du tänker lösa vab-dagar.
    Jag vet att en del inte gärna vill ta upp detta i sina personliga brev, men för mig är det viktigt att veta om det finns fler än den arbetssökande som kan ta hand om barnen vid sjukdom och dagisstängt. Vi hade en praktikant för många år sedan som arbetade 7 dagar sen var hon hemma i 6 veckor för vab pga att hennes man tjänade så mycket mer att de inte ville förlora pengar på att han var hemma.

Vi plockar automatiskt bort ansökningar (enbart karlar som söker hos oss) där det står: "Jag och min fru har en underbar dotter på 2 år". Då tänker jag att detta är en kille som ska skaffa ett eller två barn till och förmodligen vill vara pappaledig i ett antal månader och det är svårt för oss att klara det (däremot finns det flera som varit pappalediga t ex enstaka veckor eller varje fredag i ett år etc, men t ex 3 månader i sträck gör att hela produktionen blir lidande och därmed riskeras allas jobb. Vi kan inte ta in vikarier för det krävs två år för att vara färdigutbildad på våra maskiner) Men vi är förstås ett producerande företag och inte inom omsorgen.

Svar på tråden Är det här ett bra personligt brev?