• Isolde10

Barnmat för 7-8 månaders i Thailand?

Hej,
    Jag ska resa 6 veckor till Thailand i sommar med min son på 4 år och min dotter som blir 7 månader när vi åker och är dryga 8 månader när vi kommer hem.

Är det någon som vet om man kan köpa barnmat på glas samt mjölkersättning (NAN eller liknande) i Thailändska supermarkets? Vi ska bo på Koh Pangan, Koh Tao, samt Koh Samui. Och maten ska ju helst vara utan salt och annat i.

I och med att vi ska vara borta så länge, blir det ju en väldigt tung väska om vi ska släpa med oss barnmat och mjölkersättning för 6 veckor Rynkar på näsan.

Tack för svar!!

• Svar på tråden Barnmat för 7-8 månaders i Thailand?
  • Amazina

Mjölkersättning finns (men med tanke på vad som hände de kinesiska barnen för några år sedan valde jag att ta med egen...), blöjor mm finns. Barnmat finns men jag kunde bara hitta Heinz och smakerna var lite konstiga. Mycket grönsakspuréer och socker i typ allt. Vi gav dottern barnmat hemifrån blandat med grönsakspuré, gröt, och beställde ris med små små kycklingbitar i och det gillade hon. Annars finns det ju mosad banan och andra frukter att ge.

• Kina79

Hihi, vi hade med oss burkmat, välling och grötpulver till Thailand för 7½ veckor

Ersättning vet jag inte hur det är med det, misstänker att den kan vara sötare än vår här hemma. Burkmat fanns inte då (vintern 2006/2007), nån enstaka bebispuré, fruktpuré, men ingen riktig mat som vi har här.

Så vi tog med oss

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Isolde10

Ja, just det. Jag hade glömt om mjölkersättningen i Kina för några år sedan. Nog en bra idé att ta med sig det hemifrån. Bra, att veta att man kan få tag på lite glasmat, i fall att det skulle knipa. Men antar att vi får ta med oss det mesta hemifrån. Men det är sant, det finns ju underbara frukter att mosa som hon kan få... och när hon är 7-8 månader så borde hon ju också kunna äta ris, alternativt kanske få kokade grönsaker på restauranten som man kan mosa.

• Amazina

Där jag bor finns det Uncle Bens ris på påsar som man stoppar i kokande vatten och kokar några minuter. Om du köper med dig sånt kan du ju göra det i vattenkokaren. Det blir inget kladd och du slipper riskera saltet. Ett annat tips är att ta med katrinplommonpuré. Min dotter på 7 mån blev förstoppad av kostomställningen och vi fick inte tag i katrinplommon utan fick köpa koksaltlavemang på apoteket att spruta upp i rumpan.

• Isolde10

Oj, mat för 7½ vecka. Ja, antar att vi också kommer att få en tung väska med oss. Men så är det ju bra att man ska vara i Thailand, då man inte behöver så mycket kläder med. Och så är det ju en lätt väska man kommer hem med . Tack för era svar!

• Kina79
    Isolde10 skrev 2011-05-26 10:13:08 följande:

Oj, mat för 7½ vecka. Ja, antar att vi också kommer att få en tung väska med oss. Men så är det ju bra att man ska vara i Thailand, då man inte behöver så mycket kläder med. Och så är det ju en lätt väska man kommer hem med . Tack för era svar!

Japp, 52 burkar hade vi med oss. Plus välling till båda barnen (så att det räckte till 3-4 flaskor/dag) och gröt till ett mål/dag till lillan.

Men det var det värt

Och den platsen i väskan kunde man ju fylla med annat på hemvägen  
    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Amazina

Det finns ju barnmat i plastburk (vet dock ej vilket märke). Då blir det inte lika tungt...

• resemamman

Det finns massor av olika sorters ersättning att köpa på supermarkets. Jag har en mjölkallergisk dotter och de märken som vi här hemma behöver specialbeställa till apotek finns i vanliga affärer i Thailand. Så ersättning behöver du absolut inte släpa med dig. Jämförelsen att några barn råkade ut för skadlig ersättning i Kina förstår jag inte alls. Thailand är inte Kina...

Burkmat finns det, men oftast ganska begränsat med sorter. På Koh Samui kommer du säkert kunna hitta burkar, t ex på Tesco Lotus. Jag har sett både Heinz och Gerber. Bägge importerade, tror från Australien. Sen finns det gröt och ofta även bebismat i pulverform baserad på ris och någon grönsak, bara att blanda med vatten. På större supermarkets (t ex Tops) finns oftast både ekologiskt, mjölkfritt och sockerfritt.

Sen går det utmärkt att be om bebisvänlig mat på restaurangerna. Mina barn har älskat rissoppa med olika tillbehör, t ex fisk, grönsaker, kyckling eller bara plain. Be dem mixa så går det jättebra att ge bebisen. 

Svar på tråden Barnmat för 7-8 månaders i Thailand?