• hoppsanhejsan

    "tips" som funkade för mig!

    Efter år av oförklarlig barnlöshet hade jag skummat igenom all forskning som fanns ang oförklarlig barnlöshet. En artikel jag hittade beskrev titthålsoperation på oförklarligt barnlösa som misslyckats med sina ivf. Hos 60% av dessa hittade man endometrios eller myom som inte syntes med ultraljud och som kunde förklara barnlösheten. Min ivf läkare sa att det var mycket möjligt men att man ändå inte gör något åt detta. Gissa om livet var mörkt efter att ha misslyckats med 2 ivf:er!

    Det enda jag misstänkte kunde ha något med min barnlöshet att göra var att jag alltid fick mensvärk kring dagen då embryot borde fastna (ägglossning + 7 dagar). Min egna teori var att kroppen stötte ifrån sig embryot pga högt immunförsvar.

    En gren inom den teorin menar på att om man har någon slags inflammation i livmodern till följd av t.ex. endometrios eller liknande så kan man ha för mycket prostaglandiner i livmodern. Dessa finns naturligt i livmodern men ökar i mängd när kroppen är inflammerad, kruxet är bara det att det är så kroppen kontrollerar en spontan abort, dvs att prostaglandinerna ökar. En forskningsgrupp menar på att om man tar inflammationshämmande medel innan embryot ska fastna så sänker man mängden prostaglandiner.

    Jag chansade på denna teori och tog en ipren (400) på ägglossning + 5 dagar vid tredje ivf:et. Ingen mensvärk på 7:e dagen och bingo, ett plus! Obs! Kan givetvis bara vara en tillfällighet!

    Nu, två år efter vårt första barn ville vi försöka igen. Efter vårt första barn föddes så har vi aldrig skyddat oss trots regelbunden mens, känns meningslöst. Jag har även nu igen känt av mensvärk en vecka efter ägglossning. Denna gången gick vi direkt på våra sparade embryon och än en gång åt jag en ipren på ägglossning + 5 dagar och återigen har vi fått ett plus.

    Jag inbillar mig givetvis att jag har hittat lösningen på mitt problem. Kanske är jag unik om just mitt problem då alla säkert har olika orsaker till sin barnlöshet men tipset är så förbannat enkelt att det vore fel av mig att inte tipsa. Om åtminstone en till lyckas så är jag förbannat nöjd över mitt tips i alla fall!

    Lycka till gott folk!

  • Svar på tråden "tips" som funkade för mig!
  • sötis80

    Så du menar att man tar den tabletten 5 dgr efter äl och sen inget mer??

  • Hjärtefröjd

    Grattis till plusset!

    Eftersom Ipren är det enda vår klinik sagt att jag inte får äta efter ET, så det kan stöta bort embryot (som orsakar en minimal infektion när det fäster) så vågar jag nog inte testa ditt tips. Men härligt att det har funkat för er!!

  • hoppsanhejsan

    jag förstår! jag har läst att embrot skapar en liten infektion när den fäster och var också orolig för att man skulle sabba något istället! och i vissa fall kan det säkert vara så! om man har lust för det så kan man ju testa en vanlig månad annars när man inte håller på med ivf, det borde ju fungera då också i så fall (om det nu funkar alls).

  • hoppsanhejsan

    ok, jag känner att jag måste lägga in ett varningens ord här: testa INTE vid ivf om man nu inte har en rad misslyckade ivf/återföranden bakom sig redan, då kanske det är värt att testa, eller som sagt, "offra" en vanlig månad istället när man inte håller på med ivf!

  • lotten28

    Tack för tipset, jag tänker i alla fall prova:)

    Vi har försökt få barn sedan 2004 både på egen hand och via IVF 8 eller 9 ggr utan att lyckas. Efter så här många år drar man i alla halmstrån man kan hitta och om detta kan funka så är det ju underbart. Både lätt och billigt.

    Vet inte om jag förstod rätt, men jag fattade det som att du tog en ipren om dagen i 5 dagar, med början på ägglossningsdagen? Stämmer det?
     Räcker det med en om dagen förresten, ska man inte äta full dos, dvs 3-4 tabletter per dag i 5 dagar?

  • hoppsanhejsan

    oj, nej, absolut inte så många tabletter!

    bara en endaste ipren (400)  på dag 5 efter du fått utslag på äl-stickan

    låter lite knapert kanske men teorin är bara att få ner överflödigt antal prostaglandiner strax innan embryot ska fastna...

    lycka till! =-)

  • Glitter2

    Jag vill ge er alla rådet att inte ta Ipren då det är inflammationshämmande!!
    Pröva däremot albyl minor. Det är acetylsalicylsyran du vill åt. 75 mg trombyl är det som brukar rekommenderas men trombyl är receptbelagt och läkarna skriver inte gärna ut det. Albyl minor innehåller samma verksamma substans och därför rekommenderar många minor. Räkna ut dosen och dela tabletten. Själv ska jag ha 2x75 trombyl och delar då min albyl minor i två delar.

    Sök på immunologiska orsaker till barnlöshet och du kommer finna massor. Det här är en hel vetenskap bland kvinnor som inte blir gravid och forskning pågår, dock inte så mycket i Sverige.

  • bonzo

    Jag tog en liten  liten dos acetylsalicylsyra varje dag från ET till pluss samt några veckor till. Delade en tablett i små små bitar. Tänkte att det inte kan skada. Vi lyckades på första ivfen. Vi fick bara ett fint befruktat ägg av 9 plockade. Övriga var omogna eller lyckades inte dela sig normalt.

Svar på tråden "tips" som funkade för mig!