• coyote

Ont i svank och rumpa

Hej

Sitter just nu på jobbet framför datorn och får mer och mer ont i rumpan och ganska långt ner på svanken. Fick det i helgen oxå när jag satt på kökstolen men nu är det riktigt illa, jag måste ju jobba och det innebär för mig att sitta mycket framför datorn.

Någon som har nåt tips på vad jag kan göra? (tyvärr har jag ingen kudde i närheten annars hade ju det vart himla skönt för rumpenstumpen!)

Kram

• Svar på tråden Ont i svank och rumpa
  • Cicilia

Hej!!!

Då är vi 2. Har så ont ibland så jag knappt kan röra mig. Jag har fått ett tips om att jag skall sitta 1 timme och stå i en timme. Det vill säga om man har sån tur som jag nu har och har ett skrivbord som man kan hissa upp och ner.
    Sedan så skall jag ut och gå röra mycket på mig och direkt efter strecha. Och det har faktiskt blivit betydligt bättre. Du kan ju alltid prova och se ifall det hjälper för dig med..... Jag hoppas verkligen det, för har du samma smärta som jag hade så är det outhärdlig. Lycka till/Cissi

• coyote

Hej

Näe jag har nog det inte lika illa som du än, men det är jobbigt för hur man än sitter så blir det ju inte bra, tyvärr har jag inte höj- och sänkbart bord, kan ju alltid fråga chefen om det finns nåt som står och skräpar, annar får jag väl vänta i flera månader om vi ska beställa. Jag ska prova och stå lite då och då, svårt att jobba men jag kanske blir mer effektiv om jag inte har ont!!!!
    Hoppas du blir bättre snart, vilken månad är du i?

• CLT

Hej!

För mig blir det VÄRRE när jag rör på mig...går jag ut me hunden en timme, kan jag inte röra mig sen (städa lägenheten likaså...till min sambos stora fasa!)...det strålar o värker från svanken/bäckenet o ner i benen...
    Har hört att det e svanskotan som ställer till det runt v20 och att det oftast går över!
    Vilken vecka e du i??

• coyote

CLT:
    Jag är i vecka 19, ja det vore ju fint om det gick över *hoppas*. Jag har ju precis blivit bättre med illamåendet och hade faktiskt tänkt släpa iväg mig och magen till gymet i morn, nu vet i sjutton om jag vågar, kanske kan ta det lite lugnt och testa, har ju inte tränat på fyra månader och skulle verkligen behöva det nu!!!!

Jag har lite svårt att böja mig och lyfta saker, så min man är numera ansvarig för dammsugningen hemma, också till hans stora fasa he he.....

Jag blir bra när jag ligger ner eller står upp, har inte känt att det blir värre när jag promenerar men det blir inte heller bättre!!

• Cicilia

Hej Igen!!!

Visst är det nog olika för alla men för mig hjälpte det ialla fall med att varava att sitta och stå, sedan så har jag ju sådan tur att jag har en kvarts promenad till jobbet. Så jag går nu och direkt när jag kommer till jobbet eller hem och innan jag skall sova så stretchar jag.
    För mig har det bara blivit bättre men innan var det ju så hemskt att jag hade sådan smärta så att jag bara kunde ligga raklång ibland..... Jag är nu i vecka 18.
    Jag tror det är bra att träna men kanske inte lika hårt som man gjorde innan man blev gravid. /Cissi

• Marin

Här är en till med ont. Är i vecka 24 nu, men har haft ont i just svanskotan ett bra tag. Är nyfiken på det där med stretch, vilka musker är det ni stretchar? Rumpan?

Jag försöker röra på mig så ofta och mycket jag kan. Tränar på vanliga pass, men tar det lugnare än vanligt.

• CLT

Hej, igen!

Jag frågade min BM när jag va där sist ang. detta. Hon sa att gör det ont ska man naturligtvis inte fortsätta gå/stå/sitta...det e inget man kan "träna" bort...det är heller inget som e farligt...Det ska heller inte förknippas med foglossning (det e tydligen ännu värre...ve o fasa...)

• EOH

Hejsan!

Fick ett tips från min sjukgymnast när jag hade samma problem. Får du inget höj- och sänkbart bord kan du ta tomma läskbackar och ställa skärm och tangentbord på... Ser lite konstigt ut men det var underbart skönt att kunna variera arbetsställning. För övrigt sa hon åt mig att låta bli och sitta så mycket som möjligt om det var det jag fick ont av. Jag kan säga att det känns mycket bättre nu (jag är i v. 34) och det blev bättre så fort jag ändrade arbetsställning, även om det fortfarande kan göra sig påmint om jag glömt mig och suttit för länge...

• Annis76

Jag får ont på samma ställe som du när jag sitter mycket. Pratade med BM om det och hon sa att det var foglossning. Nu har jag köpt ett stödbälte. Jätteskönt men tyvärr kan man inte ha det på sej när man sitter.

• Willgus

Hej!
    Jag har också ont så som du beskriver i korsryggen och vid svanskotan och skinkorna. Jag började få ont i v10 och har nu i v20 fått träffa en sjukgymnast som var helst säker på att det är foglossning. Jag har också beställt ett stödbälte och det hjälper mig mycket eftersom jag till skillnad från dig, går omkring hela dagarna. Sjukgymnasten gav massa tips, t.ex. så ska man tydligen inte korsa benen när man sitter ner och vara noga med att lyfta huvet, sträcka på ryggen och sänka axlarna. Känns inte särskilt naturligt men det hjälper för mig i alla fall. Lycka till!

• Willgus

Hej!
    Jag har också ont så som du beskriver i korsryggen och vid svanskotan och skinkorna. Jag började få ont i v10 och har nu i v20 fått träffa en sjukgymnast som var helst säker på att det är foglossning. Jag har också beställt ett stödbälte och det hjälper mig mycket eftersom jag till skillnad från dig, går omkring hela dagarna. Sjukgymnasten gav massa tips, t.ex. så ska man tydligen inte korsa benen när man sitter ner och vara noga med att lyfta huvet, sträcka på ryggen och sänka axlarna. Känns inte särskilt naturligt men det hjälper för mig i alla fall. Lycka till!

• kayal

äre fogarna som spökar?
    jag har ont i ryggen när jag känner av foglossning
    det kan komma lite då och då.
    fick bra övningar av sjukgymnast

tycker att alla som har dessa problem ska så fort de kan uppsöka sjukgymnast så att man kan få förebyggande råd.

• 06mamma

Övningar som jag fick av min sjukgymnast:

1. Ligg på rygg med fötterna i golvet. Sänk bäckenet och håll i ca 5 sek. Upprepa varje dag ca 25 rep.

2. Stå på alla fyra - hitta jämnläge när ryggen är rak (svårt för mig som ser ut som en hängbro). Sänk bäckenet/svanken en bit och sträck ut igen. ca 25 rep.

3. Stå med benen brett isär. Skjut fram bäckenet så att svanken utplanas (omöjligt för mig). Sänk axlarna och försök ha detta som din grundposition när du står/går.

Jag har än så länge bara kunnat göra 1:an och har bara gjort det sedan i lördags men jag hoppas att det hjälper...
    Lycka till!

• Vi 5

fick den här länken av någon snäll här på FL

netdoktor.passagen.se/default.ns

där står det en hel del o foglossnng och lite vad man kan göra åt det.

Jag fick själv jätteproblem v 14, gick till sjukgymnast som kollade att det verkligen var foglossning och han gav mig stränga förhållningsorder- resten av graviditeten.
    - Inte gå mer än mycket korta sträckor och gå myrsteg, med vaggande gång,
    -inte simma eller cykla eller göra något där knäna går isär. Man ska vara som en sjöjungfru med knäna ihop hela tiden.
    -Dessutom ej gå i trappor, OM man måste gå i trappor ska man gå som ett barn med samma fot.
    -Inte heller lyfta tungt.
    Nu har jag knappt rört mig och det är mycket bättre, jag använder även stödbälte varje dag, men jag kan fortfarande (v22) bara gå myrsteg. Kan nu i alla fall sova och vända mig själv i sängen osv, så jag tycker definitivt att det är värt att följa hans tips.

Akupunktur och vattengymnastik ska också vara bra som komplement till att vara väldigt stilla. Och så fick jag ett litet träningsprogram, låter lite som det ovan, fast jag fick en hel el enklare övningar också av mer knipkaraktär. Tur för de andra gör för ont...

• kayal

06mamma:
    jag fick några av dessa övningar
    och att stretcha mycket
    sitta på sängen med ena benet rakt fram och stretcha ett ben i taget, de ska strama mycket.
    även stretchövning för sätesmuskeln när man sitter ner och böjer ena benet över det andra och håller fast tills de stramar i rumpen.
    det är ganska jobbigt med mage i vägen o allt och endå är jag inte så stor än.
    men i den mån man kan så ärdet väl bra
    fick även rådet att inte anstränga mig när jag väl -har- ont. Fick infektion sist i höft pga överansträgning.

sova med en kudde mellan knäna och mcyket mjuka kuddar bakom ryggen om man ligger på rygg och även höja fotänden lite så man inte belastar höfterna lika mycket när man ligger ner.

Svar på tråden Ont i svank och rumpa