• engelmede

Skötbordet i vardagsrummet?

Jag har börjat fundera och planera hur vi ska ha det här hemma när vår lille kommit. Problemet är då att vi bor i en 2:a och har väldigt litet badrum så skötbordet får inte plats där. Vi har hittat en fin kollektion med skötbord, garderob och spjälsäng i samma trä som vi tänker på. Min fråga är nu om det är någon som har haft skötbordet o varrdagsrummet, fördelar och nackdelar? Hur är det med lukten? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Skötbordet i vardagsrummet?
  • Singapore Sling

Nej, fy! Avföring hör inte hemma i vardagsrummet. Tänk när ungen börjar äta fast föda. Då kommer det samma folkskit som från en vilken som helst vuxen.

• Liten Mjau

Om man lägger blöjorna(fram för allt bajsblöjorna) i hundbajspåsar och slänger blöjorna direkt, antingen i köket (den tömts oftare) eller direkt i soptunnan så slipper man lukten. Vi hade skötbordet i barnets rum förra gången och ville heller inte ha lukten där så vi tog med oss blöjan därifrån när vi bytt. Nu ska vi ha skötbord på badkaret denna gång och då kommer vi ha en liten papperskorg som kommer tömmas ofta.

Ett tips. Lägg inte massa pegnar på stor klumpiga möbler om ni bor trångt. satsa på ett bra skötunderlägg som ni kan lägga på köksbordet, sängen eller i soffan när ni ska byta och ha en korg med grejer ist.
    Det finns till och med spjälsängar med skötbord på som sparar plats.

• Marianne84

Vi fick inte plats med skötbord i vårt badrum så ställde de utanför i innehallen så man har nära till badrummet i fall man måste bada honom eller så. Väldigt bra att ha nära till vatten. Ni får väl hitta en lösning som passar er. Men i vardagsrummet kanske inte alltid är de roligaste stället. Men nu i vår nya lägenhet så kommer skötbordet äntligen få plats i badrummet :) Minska lukten så finns de bra blöjhinkar att köpa :)

• LL2011

jag skulle skippa skötbord helt och hållet. jag har bara kört med en skötbädd som man kan ha ståendes i nåt hörn, och sen lagt fram den på golvet, sängen eller vad som nu har känts enklast för tillfället, för att sen åka tillbaka in i "hörnet"

blöjor, tvättlappar, salvor och sånt har bott i en byrålåda istället.

• Singapore Sling

Jag fattar inte att någon tycker det är okej att gegga med folkskit på köksbordet! Det kan inte vara omöjligt att få in ett skötunderlägg på badrummet.

• kg8

Som liten mjau säger så finns det skötbord att lägga uppe på spjälsängen, ett jättebra alternativ.
    När våran första var liten så la vi en skörbädd uppe på en byrå och la allt vi behövde i översta lådan, sen stod vi vid fotänden och bytte. Funkade jättebra. Vi hade inte heller plats i badrummet. Nu när våran minsting är liten, så hade vi först ett skötbord men efter bara ett månader flyttade vi hemifrån ett par månader på grund av en renovering, så då tog vi bara med oss skötbädden och det fungerar toppen, byter på glovet. Det fortsätter vi nog med även när vi kommer hem för nu är hon så vild och galen och vägrar ligga still! Men jag hade nog inte velat ställa in ett skötbord i vardagsrummet.
    Angående lukten så tar vi en ny påse till bajsbyten och slänger den direkt sedan. 

• HeartsOnFire

Antingen skippa skötbord helt eller köp ett skötbord att ha över badkaret(om ni har ett förstås), alternativt ett väggskötbord i badrummet.
    Finns ju skötbord att ha över spjälsängen också som "Liten mjau" skrev.
    Jag skulle inte rekommendera er att ha skötbordet i vardagsrummet eftersom det är det som är samlingsrummet.
    Vi bodde i en tvåa förut och hade skötbordet i sovrummet, men slängde inte blöjorna där inne. Har fortfarande skötbordet i sovrummet, men byter oftast blöjorna på skötbädden i badrummet på golvet.

Ett ex: http://www.babyproffsen.se/produkt/visa/216:BabyCare_badkarsskoetbord

eller

http://www.babyproffsen.se/produkt/visa/219:BabyCare_hopfaellbart_skoetbord

kanske det här:   http://www.babyproffsen.se/produkt/visa/217:BabyCare_golvskoetbord

• Tow2Mater

Visst kan man ha det i vardagsrummet! En blöjhink med lock funkar bra, så länge man tömmer den ialafall varannan till var tredje dag. Vi har ett skötbord i vardagsrummet och ett i pojkens rum, inga problem med lukter eller annat. Men slaba med vattenskålar skulle jag inte göra, använder våtservetter.

• engelmede

tack för alla svar!=) känner lite att det är lika "farligt" att ha de i sovrummet som i vardagsrummet och här är det helt enkelt mer plats, får nog bli det till en början i alla fall. Skulle det inte funka får det bli en skötbädd sålänge också får de bli påklädningsplats och liknande tills det blir flytt till hus!=)

• Tinnys

Har ni tvättmaskin i badrummet så ha skötbädden där annars köp ett som man kan hänga på väggen eller sätta på badkaret. Finns också hopfällbara som tar lite plats när de inte används.

• engelmede

aa nej ingen tvättmaskin o inget badkar och hyreslägenhet så inga borrar i nya kakelväggen här;)

Svar på tråden Skötbordet i vardagsrummet?