• skånetös78

Hur mycket kan det kosta att byta vindskivor och träpanel?

Vi har besiktigat huset vi ska köpa och det som är mest akut att göra är att vindskivorna måste bytas samt att även den träpanel som finns längst upp mot nock på kortsidorna har börjat visa röta så även den måste bytas.(Kan inte komma på något namn för denna)

Vad skulle detta kunna gå på i pris på ett ungefär? Huset är 142kvm stort.

*Linnea 7/11-08* *Lillasyster BF 11/8-11*
  • Svar på tråden Hur mycket kan det kosta att byta vindskivor och träpanel?
  • Lowika

Jag rekommenderar forumet "byggahus.se", där finns svar på mycket redan! Finns massa bra saker för oss nyblivna husägare  

• skånetös78
    Pettersson skrev 2011-05-26 14:37:34 följande:
    20 till 200 tusen beroende på hur seriöst du vill ha de gjort.
    Inte kan det väl kosta 200 000 för att byta ut några brädor? Visst vill vi ha det gjort på ett bra sätt men 200 000 kan det väl inte kosta för att få det gjort på ett bra sätt?
  • skånetös78
    Lowika skrev 2011-05-26 14:48:29 följande:
    Jag rekommenderar forumet "byggahus.se", där finns svar på mycket redan! Finns massa bra saker för oss nyblivna husägare
    Det ska jag kika in på! Tack!
  • Lowika

U R welcome

(ska med byta vindskivor i sommar, så fort vi fått tillträde bara...)

• skånetös78
    Lowika skrev 2011-05-26 14:57:37 följande:

U R welcome

(ska med byta vindskivor i sommar, så fort vi fått tillträde bara...)

Vi har inte fått tillträde till vårat heller ännu, men den 8 juli flyttar vi in
  • Lowika
    skånetös78 skrev 2011-05-26 15:00:03 följande:
    Vi har inte fått tillträde till vårat heller ännu, men den 8 juli flyttar vi in
    17 juni för oss
  • MrsKnapa

Vi ska byta träpanel plus tilläggsisoler och de handlar om 200 ca men då får vi måla själva!!!

• skånetös78
    MrsKnapa skrev 2011-05-26 16:02:32 följande:
    Vi ska byta träpanel plus tilläggsisoler och de handlar om 200 ca men då får vi måla själva!!!
    Men är det panel på hela huset ni ska byta då? Kan inte förstå att det skulle kunna handla om såna enorma summor, men det kanske det gör? Vi har tegelfasad men just längts upp på husets kortsidor så är det träpanel.
  • A von B
    Pettersson skrev 2011-05-26 14:37:34 följande:
    20 till 200 tusen beroende på hur seriöst du vill ha de gjort.
    Va?? Haha jisses vad har du på väggarna, guldpanel?

Ts vi har också ett tegelhus och bytade våra panelfasader + vindskenor förra sommaren. Det kostade en fem sex tusen har jag för mig. Byggmax har på sin hemsida meterpris på sådan panel så då kan du enkelt uppskatta hur många kvadratmeter det handlar om och sen räkna på materialkostnaden. Sen tillkommer ju vindpapp innanför och färg naturligtvis. Men som sagt det var inga stora summor för vår del, vi gjorde det själva.
  • skånetös78
    A von B skrev 2011-05-26 16:51:06 följande:
    Va?? Haha jisses vad har du på väggarna, guldpanel?

Ts vi har också ett tegelhus och bytade våra panelfasader + vindskenor förra sommaren. Det kostade en fem sex tusen har jag för mig. Byggmax har på sin hemsida meterpris på sådan panel så då kan du enkelt uppskatta hur många kvadratmeter det handlar om och sen räkna på materialkostnaden. Sen tillkommer ju vindpapp innanför och färg naturligtvis. Men som sagt det var inga stora summor för vår del, vi gjorde det själva.

Ja jag blev lite mörrädd när den summan nämndes! Men det kanske är så att jag uttryckt mig oklart så att en del missförstått och trott att det gäller ett trähus där hela fasaden ska bytas och så är ju inte fallet.

Då var det ingen jättesumma det handlade om. I vårt fall kommer vi nog inte hinna göra det själva så vi får lägga på arbetskostnad dessutom, men 200 000:- tror jag omöjligen någon tar för arbete och material för detta.

• Lollo36

Är ni säkra på att det inte är några fuktskador under? Hade ni hjälp av besiktningsman och kollade han i så fall detta?

• MrsKnapa

För oss handlar de om HELA huset o de e ganska stort!! Kan inte tänka mig att de kan handla om mer än 20 om de "bara" handlar om några skivor :) Men som sagts redan kan de finnas problem under om fasaden börjat ruttna! E de uppkollat?

• skånetös78
    Lollo36 skrev 2011-05-26 16:59:52 följande:
    Är ni säkra på att det inte är några fuktskador under? Hade ni hjälp av besiktningsman och kollade han i så fall detta?
    Vi har haft besiktningsman från Anticimex där idag, han kunde förstås inte garantera att det inte fanns fukt under men med största sannolikhet trodde han inte att det skulle finnas det. Men visst, det är ju ingen garanti!
  • kallekula01

Jag räknade på vårt hus häromdagen.

1,5 plan - 125 kvm

Vindskivor + ny träpanel på hela huset.

145 mm breda brädor + hattläkt.

Total kostnad kommer bli strax över 18.000:-

Färg tillkommer.

• Svesse

Själv har jag kollat runt lite på nätet nu när vi ska byta panel på huset. Hittade denna tjänst www.byggvarulistan.se De tycks ha samlat de största byggvaruhusen på ett ställe, så man kan jämföra priset på byggvarorna.

• Svesse
    Svesse skrev 2014-02-24 23:36:18 följande:
    Själv har jag kollat runt lite på nätet nu när vi ska byta panel på huset. Hittade denna tjänst www.byggvarulistan.se De tycks ha samlat de största byggvaruhusen på ett ställe, så man kan jämföra priset på byggvarorna.
    www.byggvarulistan.se
Svar på tråden Hur mycket kan det kosta att byta vindskivor och träpanel?