• pruttmamma

Ngn med erfarenhet av åsna

Hejsan

Jo, åsnor har ju rätt mkt päls och desto mer i vintertid. Nu när vinterpälsen är borta fr våra hästar så har han typ si kvar, fast han mer eller mindre rycker bort den i tofsar. Det kommer ny päls under men han e inte så vacker med de kala fläckarna.

Min vetrinär säger att åsnor gör så för de har inte lika lätt att bli av med sin päls som hästarna. Att de har svårt att anpassa sig till vårt klimat.

Å det e inte ringorm!

Läste nånstanns att man kan behöva avmaska att de kanska har lungmask, å då kan de bli så här. Men konstigt om vet inte har kläm på det isf.

Så, vad tror ni min lilla åsna lider av? Är det pälsen som kliar nu när värmen kommer?

• Svar på tråden Ngn med erfarenhet av åsna
  • Borttagen användare

jag har erfarnhet av många åsnor, men kanske inte var just såna du tänkte på..

• pruttmamma

Hej igen

Jo, vår Bruno älskar barn men hade velat få veta ngt om pälsen på en åsna om de e vanligt att de mumsar på sig själva ?

• Froststar

Vi har också åsna TS och de ser lustiga ut innan vinterpälsen äntligen är borta. Stort SUCK säger jag bara. Vi har en halv åsna i päls som vi borstat bort de sista 2-3 månaderna. Vår har alltid sett allmänt risig ut på försommaren, ungefär som en ren. Dessutom tappar hon pälsen tidigare på vissa delar av kroppen och senare på andra så dels ser hon märklig ut och dels tror jag  varje dag att hennes knän är svullna, är tvungen att känna efter, i.o.m. att vinterragget är borta på resten av benen men kvar vid knäna.

Ringorm är väldigt lätt att känna igen och det ser absolut inte ut som fläckarna på vår åsna. Däremot en grej som bidrog till vår pälshögs kala fläckar i våras var faktiskt kajorna. Ena dagen på förmiddagen så såg vi två kajor sitta på hennes rygg med näbben full av päls. Då har de suttit där och ryckt ut hennes päls på ryggen och hon brydde sig inte alls. Vi bara stod och gapade som fånar när vi såg det. Var nog skönt att bli putsad. Hon älskar också när hästarna putsar henne.

Är inte lungmask väldigt ovanlig i Sverige? Har i alla fall aldrig hört att den skulle orsaka sådana symptom, får kolla upp det.

• Froststar

Just det, ang. avmaskning, vi avmaskar samtidigt med hästarna. T.ex. Ivomec tar lungmask också, så vitt jag vet. Vet faktiskt inte hur man kollar efter lungmask, resten kör man ju via träckprov.

• pruttmamma

Hejsan

Du ska ha tack för ditt svar :=) Våra åsnor e ju inte så vanliga som våra hästar så många har ingen kunskap alls mer än att de e envisa. (vår e inte så farligt envis ändå *s* )

Googlade o såg att lungmask kan ge dessa symtom som kala fläckar. Jo de e ovanligt, men de ska väl ändå printas ned till alla som vill ha info.

Svar på tråden Ngn med erfarenhet av åsna