• Puma87

    Matvägrande 8veckors kanin

    I måndags hämtade jag hem min nya kanin. En liten hane på 8 veckor Hermelin/Löwen. Nu till problemet. Han äter BARA pelletsen och inget annat. Dom jag köpte honom av har ALDRIG givit honom eller hans mamma + syskon hö. Så han total ratar höet. Vet inte vad jag ska göra.
    Han har en stor mängd hö i buren som jag byter ut varje dag då jag vill att det ska vara frächt.
    Ska jag ta ut pelletsen och på så sätt "vänta ut honom" tills han äter höet? Eller har ni några andra tips?


    Kitty 081003
  • Svar på tråden Matvägrande 8veckors kanin
  • himlafin

    Låt höet ligga kvar några dagar iaf. Till slut så fattar han nog att han ska äta det. Om inte så har han iaf en väldans skön säng ;)

    Hade en lejonkanin förut. Världens goaste lilla hårboll. Men han totalvägra pelletsen. Köpte sån blandmat till honom, och han åt allt .. förutom just pelletsen.. Han tyckte verkligen inte om det. Och han avskydde morötter ! haha. Så det kanske är samma sak med din lilla filur. Alltså att han helt enkelt inte tycker om hö ??

    Men som sagt .. låt det ligga där ett tag så kanske han börjar äta av det.

  • Catgodess

    Prövat att ge kaninen färskt gräs istället för hö?
    Hade en kanin som ratade vissa pellets i pelletsblandningen, kan ju vara så att han helt enkelt inte gillar hö? 

  • IngvarIsbjorn

    Oj, enligt lagen ska kaniner ha fri tillgång till grovfoder(= hö/gräs) enligt Jordbruksverket så det tycker jag att du ska ta och säga till personen du köpte kaninen av!
    Kan du försöka handmata honom med hö så att han förstår att det är mat? Kanske lägga lite i matskålen? Eftersom han fortfarande är ganska liten skulle jag inte riktigt våga vänta ut honom, trots att det är rådet ganska många ger. Äter han färskt gräs?

    Jag föreslår annars att du frågar på ett kaninforum, t.ex. kanin.ifokus.se för där finns folk med mycket kunskap.

  • Puma87
    himlafin skrev 2011-05-26 16:30:14 följande:
    Låt höet ligga kvar några dagar iaf. Till slut så fattar han nog att han ska äta det. Om inte så har han iaf en väldans skön säng ;)

    Hade en lejonkanin förut. Världens goaste lilla hårboll. Men han totalvägra pelletsen. Köpte sån blandmat till honom, och han åt allt .. förutom just pelletsen.. Han tyckte verkligen inte om det. Och han avskydde morötter ! haha. Så det kanske är samma sak med din lilla filur. Alltså att han helt enkelt inte tycker om hö ??

    Men som sagt .. låt det ligga där ett tag så kanske han börjar äta av det.
    Han "säng" är hård plast haha han skrapar bort allt underlag och lägger sig på plasten haha.

    Jo jag kommer låta honom ha höet där inne så att det finns där om han vill ha det.
    Catgodess skrev 2011-05-26 16:30:32 följande:
    Prövat att ge kaninen färskt gräs istället för hö?
    Hade en kanin som ratade vissa pellets i pelletsblandningen, kan ju vara så att han helt enkelt inte gillar hö? 
    Ja det äter han men sen blir det ju vinter igen och då finns det inget färskt gräs att plocka så jag skulle vilja att han började äta höet.
    IngvarIsbjorn skrev 2011-05-26 16:32:08 följande:
    Oj, enligt lagen ska kaniner ha fri tillgång till grovfoder(= hö/gräs) enligt Jordbruksverket så det tycker jag att du ska ta och säga till personen du köpte kaninen av!
    Kan du försöka handmata honom med hö så att han förstår att det är mat? Kanske lägga lite i matskålen? Eftersom han fortfarande är ganska liten skulle jag inte riktigt våga vänta ut honom, trots att det är rådet ganska många ger. Äter han färskt gräs?

    Jag föreslår annars att du frågar på ett kaninforum, t.ex. kanin.ifokus.se för där finns folk med mycket kunskap.
    Jo jag sa det till dom jag köpte honom av att dom ska ha fritillgång på hö inte pellets. Dom gav kaninerna enbart pellets. Tur att han får bra pellets iaf inte någon gnagarblandning.
    Jag har prövat handmata honom med hö men han luktar inte ens på det.
    Gräs äter han mer än gärna men man vill ju som sagt att han ska äta hö också då vintern kommer sen och då finns det inget gräs. Brukar lägga gräset på höet i hopp om att han ska få i sig lite hö och vänja sig vid smaken.
    Kitty 081003
  • Puma87

    Kan ju tillägga att han kan ju ha ätit lite hö under natten utan att jag vet om det. Men hans buk är alltid varm och "fyllig" som den ska vara. Pälsen osv ser bra ut så han mår ju bra iaf enligt vad jag kan se.


    Kitty 081003
  • Catgodess

    Hmmmmm kanske går att blanda hö med färskt gräs så kanske din lilla kanin fattar så småningom att det är samma sak fast i torkad form?

  • himlafin

    eller så kan du göra som någon sa, och blanda ner det i maten. börja med små små bitar och se om han äter det eller om han bara låter det ligga kvar.

    men tycker han inte om det, så finns det egentligen inte så mkt att göra åt saken. man kan ju inte direkt tvinga ner det  i halsen på honom. jag försökte få min kanin att äta morötter i 5 år !! för kaniner "ska" ju äta morötter. men det gick inte över huvud taget. Så ja .. det är väl bara att vänta och se helt enkelt.

  • himlafin

    glömde säga att så länge han äter som han ska och mår bra , så tycker jag inte att du ska oroa dig ;)

  • IngvarIsbjorn
    himlafin skrev 2011-05-27 08:47:23 följande:

    glömde säga att så länge han äter som han ska och mår bra , så tycker jag inte att du ska oroa dig ;)


    Håller med om det här. Visst, hö är viktigt för dem, men börja med att lära känna din nya kompis i lugn och ro. Är han pigg, fin i hullet och i gott allmäntillstånd så är det ingen akut fara på taket Solig
  • Catgodess
    Puma87 skrev 2011-05-27 13:35:27 följande:
    Gömde gräset i höt och nu äter han hö. Tack iaf för alla tips =)
    KanonGlad
    Lycka till med din nye lille kompis!
  • buffybus

    Bra du fick han o äta höet. Höet måste han ha!!! Det hjälper han o slita ner tänderna som växer. Dem kommer du inte åt själv. Bara vetrinär med special verktyg. Hö är verkligen viktigt ! En kanin behöver egentligen inte mer än hö o vatten. Pellets o annat är lyx tillbehör


    André -08 & Emma -09
Svar på tråden Matvägrande 8veckors kanin