• Anonym

I vilken vecka räknas fullgången graviditet?

Man säger ju att en graviditet är 40 veckor och att barnet är färdigutvecklat vid 38 veckor.

Menar man då 39+0 och 37+0, eller 40+0 och 38+0?

Bebisen kommer ju när h*n är redo men har funderat lite på hur man räknar egentligen

• Svar på tråden I vilken vecka räknas fullgången graviditet?
  • Najnah

Jag tror att BF är i vecka 39+6. alltså dagen innan 40+0 :)  

• Anonym

37+0 - 41+6 brukar räknas som fullgånget... (enligt läkaren på förlossningen som jag pratade med idag.)

• Jossan2011

Barnet är väll färdig utvecklat vid V 37+0 och graviditeten e väll 39+6 som någon annan skrivet här. För jag byter vecka på tisdagar men bebisen är beräknad till en måndag. Glad

• Anonym

Lite olika siffror, men ja, som sagt, bebis kommer ju när h*n vill

Tack för era svar!

• Anonym (hm)

37+0 är det, mitt vatten gick i v36+6 och de vägrade ge mig värkstimulerande dropp eftersom att jag inte räknades som fullgången!!!!... suck ..

• Tant Green

37+0 sa de till mig. Jag födde då och alla kommenterade att om det varit dagen innan så hade hon varit prematur

• Blevmamma060708

37+0 är barnet fullgånget.

Mitt vatten gick med sonen i v 36+1, blev inlagd i väntan på värkar som inte kom, så dagen efter blev jag igångsatt, han skulle vara fullgången om han kom 5 dagar senare.

• Ninja05
    Tant Green skrev 2011-05-27 09:04:29 följande:
    37+0 sa de till mig. Jag födde då och alla kommenterade att om det varit dagen innan så hade hon varit prematur
    Exakt samma var det för mig
  • Stuck In Time

OT: Men hur räknar ni? När ni är i tex vecka 30+2, säger ni att ni är i vecka 30 eller 31? Jag sa alltid 31 då, men när min dotter föddes 32+2 och jag sa 33 sa dom på sjukhuset att jag var i vecka 32. Sen dess har jag alltid räknat så. Eftersom läkarna gör det. Hur gör ni?

• Anonym

jag räkna fullgågna veckor.

Jag är tex i v.35+4 (jag har gått 35 fulla veckor och 4 fulla dagar.) så jag säger vecka 35... annars är man i v.40 en vecka för tidigt tycker jag
    Om jag pratar med nån som inte är så insatt kan jag säga "v.35-36 däromkring"

• 85Susanne85

Om man är i vecka 30+2 då räknade jag att jag var i vecka 31 och det gjorde min barnmorska oxå..

Svar på tråden I vilken vecka räknas fullgången graviditet?