• Anonym

Allergisk korsreaktion?

Min dotter sm är björkpollen allergisk fick här om dagen en allergisk reaktion med gul/röda svullna ögon stora som golfbollar, trodde att de skulle explodera. Innan reaktionen hade hon ätit 1½ körsbär (bigarå´) och sedan bröd med någon rysk salami (innehöll bla. e-nummer och kardemumma) Ambulanspersonalen sade att det troligen var en korsreaktion på björkpollen och körsbäret. Det var så hemskt, hon såg ut som en alien med dessa klot till ögonen, kände knappt igen henne :( Men svullnanden var tack och lov borta till kvällen)

Har ni eller erat barn varit med om någt liknande?

• Svar på tråden Allergisk korsreaktion?
  • Pickeli

Jag korsreagerar på hasselnötter ibland och jag är allergisk mot just björkpollen.

Google it!
  • Anonym
    Pickeli skrev 2011-05-26 19:42:24 följande:
    Jag korsreagerar på hasselnötter ibland och jag är allergisk mot just björkpollen.
    Jag är själv allergisk mot hasselnötter och har fått en reaktion en endaste gång, fick lite svårt att andas, detta var under våren/försommaren. Men jag har aldrig tidigare tänkt på att det kan ha varit en korreaktion.. men det var det nog vid vidare eftertanke.
  • Anonym (Isa)

Jag är allergisk mot pollen, bland annat björk. Jag kan inte äta några sten frukter, inte heller nötter, mandel, äpple, päron,svamp, tomat med flera och det är en korsallergi. Jag har fått allergichock av olika e-ämnen, bla konserverings medel och färgämnen. Jag har alltid med mig betapred i väskan då jag kan få allergichock av nya saker. Det som oftas brukar hända är att ansiktet svullnar upp och huden blir tjock, varm och röd. En gång så blev det värre och jag blev förlamad i ansiktet som spred sig neråt, dock hann jag till sjukhuset i tid. Ville inte skärmma upp dig, men din dotter är inte ensam.

Pröva googla på korsallergi, kommer upp en del läsvärt då.

Jag tycker du ska låta din dotter gå till en läkare och kolla upp allergienera.  

Lycka till!! {#emotions_dlg.flower} 

• Anonym
    Anonym (Isa) skrev 2011-05-26 20:25:53 följande:
    Jag är allergisk mot pollen, bland annat björk. Jag kan inte äta några sten frukter, inte heller nötter, mandel, äpple, päron,svamp, tomat med flera och det är en korsallergi. Jag har fått allergichock av olika e-ämnen, bla konserverings medel och färgämnen. Jag har alltid med mig betapred i väskan då jag kan få allergichock av nya saker. Det som oftas brukar hända är att ansiktet svullnar upp och huden blir tjock, varm och röd. En gång så blev det värre och jag blev förlamad i ansiktet som spred sig neråt, dock hann jag till sjukhuset i tid. Ville inte skärmma upp dig, men din dotter är inte ensam.

Pröva googla på korsallergi, kommer upp en del läsvärt då.

Jag tycker du ska låta din dotter gå till en läkare och kolla upp allergienera.  

Lycka till!! {#emotions_dlg.flower} 
    Tack för att du delade med dig :)
    Ungefär efter hur lång tid från det att du intog ämnet du var allergisk mot tar det innan du börjar få symptom på reaktionen?
  • Anonym

Tycker det kan vara lite klurigt att försöka komma på vad det egentligen var man reagerade på, som i dtterns fall så hade hon ju ätit både den där ryska salamin med en del konstigheter i samt körsbären.. vågar man testa körsbär igen kanske för att få veta säkert? Vi fick iaf med oss kortisontabletter att ge henne om det skulle hända igen... dessa lär man ju gå runt med 24/7 nu... kanske ska man även ta med medicinen till dagis om det skulle hända där??

• selmish

Min lillebror är mega allergisk mot Björk 100% ,Gråbo,Mögel ,Nötterav alla slag, Pollen samt soja.

Han korsreagerar på det mesta som rör björk och gråbo, så han kan inte äta något som tillhör stenfrukter samt massor med grönsaker och böner.

Men jag måste säga att det har blivit lite bättre nu när han är lite äldre (han är 13). När han var yngre så var han sjuk gämt, han svimmade och fick ligga inlagd på sjukhus för andnöd. Nu har ju han svår astma på grund av sin allergi också.

Men han har en väska full med mediciner samt en allergipenna med adrenalin ifall han får ett allergi anfall med sig överallt.

• Anonym (Isa)
    Anonym skrev 2011-05-26 20:34:54 följande:
    Tack för att du delade med dig :)
    Ungefär efter hur lång tid från det att du intog ämnet du var allergisk mot tar det innan du börjar få symptom på reaktionen?
    Jag märker inom 5-10 minuter, blir först helt varm.
Svar på tråden Allergisk korsreaktion?