• jennyrebecka

Katt som klöser på möbler

Jag har problem med en av mina katter som klöser på möbler. Han klöser ständigt på soffan, sängen samt våra köksstolar med lädersitsar.

Har provat att skrämma bort honom med ljud, scchyy osv. Har även provat att spruta vatten på honom med en blomspruta. Det hjälper för stunden men han kan vara tillbaka där igen bara minuter senare.

Är det någon som haft samma problem? Har ni några tips hur man kan få kissen att sluta med detta beteende? Alla tips är uppskattade då jag gärna vill träna bort detta beteende innan han blir mycket äldre.

• Svar på tråden Katt som klöser på möbler
  • Hoppfull84

se till att du klipper klorna minst varannan vecka på katten, de får större kläsbehov om de har långa klor, jobbigt för dom om dom inte har något bra att klösa ner dom mot. men hålle rmna klorna korta så brukar de inte vara sådär klös-sugna hela tiden.

• nemo1

Han vill ha din uppmärksamhet, och det får han, eller hur Flört Spraya på med tex ättika utblandat med lite vatten. Eller ännu bättre ytdes eller asolsprit. Någon doft katter inte gillar.

• jennyrebecka
    nemo1 skrev 2011-05-26 19:15:57 följande:
    Han vill ha din uppmärksamhet, och det får han, eller hur Flört Spraya på med tex ättika utblandat med lite vatten. Eller ännu bättre ytdes eller asolsprit. Någon doft katter inte gillar.
    Kan man spraya med en sådan blandning direkt på möbler osv utan att de tar någon skada?
  • jennyrebecka
    nemo1 skrev 2011-05-26 19:16:19 följande:
    Ni har väl ett stort klösträd? 
    Vi har ett litet klösträd som ska uppgraderas till ett större. Men han är inte särskilt brydd i det. Han går hellre på soffan. Kanske blir bättre med ett större som går att klättra i.
  • nemo1

Jag gillar presonligen inte ättiksdoften. Men prova att spraya på ett ställe där det inte syns först. Tror att möblerna klarar ättikan galant.

• jennyrebecka

Det är just ättikdoften jag är lite orolig över att använda. Är själv inte särskilt förtjust i den heller.

Har läst någonstans att katter inte gillar citrusdofter. Stämmer detta? Då kanske man kan blanda citron med vatten och spraya. Det doftar ju betydligt bättre än ättika.

• nemo1

Prova absolut, tyvärr gillar mina katter den doften.

• jennyrebecka

Jag ska nog prova med citron innan jag går över på ättikan.

Om det blir blekt på soffan gör det faktiskt inget, den ska bytas ut inom ett år. Och jag vill gärna få bort så mycket som möjligt av klösandet innan en ny soffa köpes. Så lite blekta fläckar kan det vara värt i framtiden.

Tack så mycket för tipsen iaf! Jag hoppas att något av det fungerar. :)

• nemo1

Det hoppas jag med. Hör av dig om det inte fungerar så ska jag luska fram fler förslag Skrattande

• träsktroll

Säg Nej och lyft katten till klösträdet varje gång han klöser på fel ställe och beröm när han klöser där. Det tar tid och man får ha tålamod men tillslut brukar de lära sig. Min 8 mån kattunge har jag lärt på det sättet, ibland kan hon glömma av sig men nu räker det med att jag säger Nej så springer hon bort till klösmöbeln istället :)

Svar på tråden Katt som klöser på möbler