• Anonym (sårad)

Vad betyder JÄV?. kan man anmäla soc för det?

Hej, ja har en fråga,,

har läst folk som skrivit att dom anmält soc för jäv gällande utredningar samt LVU ärenden,

nu undrar jag va JÄV betyder,,,e det att dom ljugit och sånt eller e det nåt annat?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Vad betyder JÄV?. kan man anmäla soc för det?
  • gutegirl

Är ditt google trasigt?

Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • Anonym

Väldigt enkelt uttryckt är det en situation där en beslutsfattare kan antas vara partisk. Det kan t.ex. vara om någon beslutar i ett ärende som gäller sin sambo, sina vänner eller sin värsta fiende.

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2011-05-26 19:43:20 följande:
    Väldigt enkelt uttryckt är det en situation där en beslutsfattare kan antas vara partisk. Det kan t.ex. vara om någon beslutar i ett ärende som gäller sin sambo, sina vänner eller sin värsta fiende.

ja men det innebär inte att de måste känna personen i fråga föratt vara partiska utan att de tagit ställning själva och inte agerat opartiskt.

Man kan alltså var jävig genom sitt handlingssätt.

• Anonym (sårad)
    vetvadjagvill skrev 2011-05-26 19:48:51 följande:

ja men det innebär inte att de måste känna personen i fråga föratt vara partiska utan att de tagit ställning själva och inte agerat opartiskt.

Man kan alltså var jävig genom sitt handlingssätt.

Dumförklara mig redan nu,,,,ja fattar ändå ingenting,

kan man anmäla en sochandläggare för jäv?.

Vad måste handläggaren ha gjort tex, för att det skall anses vara jäv,

måste man känna personen?, kan det handla om att den ljugit?,

Står att det tex kan va ens värsta fiende, kan det innebära att soc tidigare inte gillat en å försökt med saker förut men inte lyckats å nu försöker igen???

Ja ber om ursäkt i förväg, läser på google som ja fått länkat här, wikipedia, å¨antingen e ja ofantligt dum i huvet eller så står en del ord inte på svenska, för i mitt huvud säger vissa saker mig ingenting å frågetecknena blir större än innan...
  • Anonym
    Anonym (sårad) skrev 2011-05-26 20:01:55 följande:
    Dumförklara mig redan nu,,,,ja fattar ändå ingenting,

kan man anmäla en sochandläggare för jäv?.

Vad måste handläggaren ha gjort tex, för att det skall anses vara jäv,

måste man känna personen?, kan det handla om att den ljugit?,

Står att det tex kan va ens värsta fiende, kan det innebära att soc tidigare inte gillat en å försökt med saker förut men inte lyckats å nu försöker igen???

Ja ber om ursäkt i förväg, läser på google som ja fått länkat här, wikipedia, å¨antingen e ja ofantligt dum i huvet eller så står en del ord inte på svenska, för i mitt huvud säger vissa saker mig ingenting å frågetecknena blir större än innan...
    Superförenklat: Om din handläggare är t.ex. din svärmor, kusin, granne eller på något annat sätt känner dig sedan tidigare kommer det förmodligen påverka beslutet. Det, ungefär är vad jäv innebär.

Man kan inte bara anmäla för jäv för att man tycker att handläggaren gjort fel.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-26 20:07:04 följande:
    Superförenklat: Om din handläggare är t.ex. din svärmor, kusin, granne eller på något annat sätt känner dig sedan tidigare kommer det förmodligen påverka beslutet. Det, ungefär är vad jäv innebär.

Man kan inte bara anmäla för jäv för att man tycker att handläggaren gjort fel.
    Rättar mig själv, jag skrev alltför slarvigt.
    Det handlar om huruvida beslutsfattaren är partisk eller inte.
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2011-05-26 20:07:04 följande:
    Superförenklat: Om din handläggare är t.ex. din svärmor, kusin, granne eller på något annat sätt känner dig sedan tidigare kommer det förmodligen påverka beslutet. Det, ungefär är vad jäv innebär.

Man kan inte bara anmäla för jäv för att man tycker att handläggaren gjort fel.

ja MEN de kan också vara jäviga för att ha tagist ställning i frågan.

om de som gör en utredning tar ställning för en part så är de jäviga oavsett om de känner parterna eller ej.

Det är inte så enkelt som du får det att låta.

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2011-05-26 20:20:50 följande:

ja MEN de kan också vara jäviga för att ha tagist ställning i frågan.

om de som gör en utredning tar ställning för en part så är de jäviga oavsett om de känner parterna eller ej.

Det är inte så enkelt som du får det att låta.

Därav min rättelse, samt brasklapp "superförenklat".
Svar på tråden Vad betyder JÄV?. kan man anmäla soc för det?