• lakritstrollet

Hur mycket tv-spel för en 5-åring?

Vår son är drygt 5 år. Han älskar att spela tv-spel, och vill helst göra det varje dag.. Men det känns ju inte bra. Jag undrar hur mkt tv-spelstid era 5-6-åringar har, och om ni har nåt smart pedagogiskt tips på "schema", så att alla slipper tjatet och besvikelser.?
    Jag tänker 30 min 2 ggr i veckan. Plus Bolibompatid max 1 h per dag, och nån barnfilm på helgen. Är det galet mycket? 

• Svar på tråden Hur mycket tv-spel för en 5-åring?
  • Gladskit

Min spelar inte alls. Vi har aldrig haft några spelkonsoler hemma och tänker inte köpa nån heller förrän han själv önskar sig det. Ju senare desto bättre tänker jag, så får vi se hur länge vi klarar oss
    Men jag hade absolut begränsat spelandet! Äggklocka på 30min kanske funkar?
    Eller att man bestämmer att vill du spela nu så blir det inget Bolibompa ikväll, de är ju så stora nu så det går ju faktiskt att resonera med dem om vissa saker.

• Eme

Min pojke är drygt 5 och vill inget hellre än att få ett tv-spel eller  ett Nintendo (han har spelat på sina äldre kusiners). Vi har inga tv-spel och tycker det är lite tidigt. Däremot får han använda datorn och leka/spela på Bolibompa-webben. Välja mellan det och Bolibompa på tv. Vi kör äggklocka, det funkar bra - han stänger av direkt när han hör den.  30 min, inte varje dag men kanske 3-4 ggr/vecka.

• tokrulle

Min son fyller 5 år i sept. Han får spela enbart på helger. Vi har bestämt 2 tim. Så det blir 4 tim totalt. Men är vi inte hemma eller ska i väg på nåt blir det inget spelande. När det är fint väder har vi dragit ner på tiden för att inte vara vid tvn jämt. Han tittar en del på tv, oftast på morgonen (vaknar jämt före kl 6.) men tittar sällan kvällstid.

Svar på tråden Hur mycket tv-spel för en 5-åring?