• MammaLindaa

Ni som gjort kejsarsnitt??

Är det någon som kan svara på när man kan börja träna på gym igen efter snittet??

Det jag minns att kvinnoläkaren sa jag inte skulle bära mer än min dotters vikt i ca 6 månader samt undvika att gå i uppförsbackar med barnvagn.. Men ingenting om när man får börja träna?? gäller det också 6 månader?

• Svar på tråden Ni som gjort kejsarsnitt??
  • mamma0907

Sex månader??? Det låter länge. Jag födde med ks och till mig sa de sex veckor, både vad det gällde att bära mer än barnets vikt och när det gällde att börja träna. Uppstod det några komplikationer?

• mamma0907

Oj va olika det verkar....

• frida20

jag skulle vänta i fyra veckor sen kunde jag börja träna lite smått..

• JaneD

12 veckor fick jag som gräns, en tjej i min föräldragrupp hade fått 8 veckor och vi var på samma sjukhus! precis en vecka isär.

• MammaLindaa
    mamma0907 skrev 2011-05-26 21:07:26 följande:
    Sex månader??? Det låter länge. Jag födde med ks och till mig sa de sex veckor, både vad det gällde att bära mer än barnets vikt och när det gällde att börja träna. Uppstod det några komplikationer?
    Jaa, nej inga alls, var uppe och gick 10 timmar efter snittet.
  • Leoella

6 veckor innan man ska bära tyngre än barnets vikt har jag fått höra. Träna borde man ju dock kunna göra ganska direkt om man väljer rätt övningar tycker jag. Träna med lätta vikter; mer statisk träning och strunta i magövningar tills lite längre tid gått.

• eilien

väntade 6 mån innan ja började träna, tills dess gick ja promenader och så, lättare träning alltså. Mitt snitt har läkt jättefint och det syns knappt nu 2 år efteråt. Har inte haft några besvär av det.
    Tror att du ska känna efter och känna in hur din kropp mår och vad du klarar av. Börja lugnt och känn efter om allt känns ok.
    En bekant till mig började träna hyfsat hårt efter 6 veckor och fick sen avbryta all träning för hon fick STORA problem med läkningen och mådde inte alls bra. Så ja tror man i längden tjänar på att ta det lite lugnt i början och inte jäkta men som sagt känn efter vad din kropp klarar av o mår bra av.

• mamma0907
    MammaLindaa skrev 2011-05-26 21:26:50 följande:
    Jaa, nej inga alls, var uppe och gick 10 timmar efter snittet.
    Då borde du inte behöva vänta så länge om det känns bra. Jag började träna efter sex veckor, men jag tog det väldigt försiktigt med magövningar i början och trappade upp med tiden. Mitt sår har läkt väldigt fint så man behöver inte vänta så länge med träningen för att det ska läka fint. Tänk bara på att ta det lugnt i början så kommer det gå bra!
  • MammaLindaa
    mamma0907 skrev 2011-05-27 07:35:30 följande:
    Då borde du inte behöva vänta så länge om det känns bra. Jag började träna efter sex veckor, men jag tog det väldigt försiktigt med magövningar i början och trappade upp med tiden. Mitt sår har läkt väldigt fint så man behöver inte vänta så länge med träningen för att det ska läka fint. Tänk bara på att ta det lugnt i början så kommer det gå bra!
    Okej. Alltså jag får ju fortfarande ont när jag bär för tungt och går i uppförsbacke med vagnen.. så då kanske jag bör vänta.. går ju givetvis promenader.
  • gobbledigook

I en månad skulle jag inte bära mer än barnets vikt. Sex månader låter jättelänge ? Träning sa de inget om, men i en broschyr jag fick stod det att man kunde börja efter 6-8 veckor! Det gjorde dock inte jag..

• Charlott29

Har gjort två kejsarsnitt och vid bägge fått information om att jag direkt kan göra lättare coreövningar - dock ej situps!
    Promenader i lugn takt de första veckorna, det får inte göra ont!
    Situps och jogging bör man avvakta med i cirka 3 månader.

• eilien
    mamma0907 skrev 2011-05-27 07:35:30 följande:
    det tar längre tid för kroppen att läka ordentligt invändigt, upp till 1 år faktiskt innan man är helt återställd.
  • mamma0907
    eilien skrev 2011-05-27 11:49:06 följande:
    det tar längre tid för kroppen att läka ordentligt invändigt, upp till 1 år faktiskt innan man är helt återställd.
    längre tid än vad??? än sex veckor, det förstår jag också. Men tar man det lugnt och gör det som känns bra så kan man börja träna.
Svar på tråden Ni som gjort kejsarsnitt??