• Rebecka1980

Avsluta studierna - Aktivitetsstöd igen?

Vet inte riktigt var jag ska lägga denna tråd...

Jag började i Januari att studera på lärarprogrammet. Men nu har jag blivit gravid och ska få en bebis i december. Innan jag började studera hade vi försökt i exakt 3 år att bli med barn. Och då har vi ändå två barn sen tidigare, gemensamma.
    Så visst var det efterlängtat. Även om jag hann börja studera, men å andra sidan är det kanske därför det tog sig...
     Måste tyvärr avsluta studierna eftersom min utbildning inte kommer finnas mer sen, studieuppehåll lika med omöjligt. Det blir nya lärarprogram. Pratat med studievägledare.

Innan jag började studera så var jag i aktivitetsgarantin och hade aktivitetsstöd. När jag berättade att jag skulle studera (till att börja med på prov) så försäkrade dem på arbetsförmedlingen att jag kunde återvända till aktivietsgarantin inom ett år om jag slutade studera.

När jag nu läst på försäkringskassans hemsida så har jag hittat en blankett som man tydligen skulle fylla i om man ville börja studera och ha vilande aktivitetsstöd, om man skulle ångra sig så man fick rätt till det igen.

Jag har alltså inte skickat in någon sån.

Kommer jag inte få rätt till ersättning nu?

Bli helt utan ersättning alt. studera under hösten med (dock bortkastad studietid och mer i CSN-lån)...
    Någon som vet nåt ???

• Svar på tråden Avsluta studierna - Aktivitetsstöd igen?
  • AnnaKatarina

Du kan inte byta utbildning redan nu till den nya så tappar du bara en termin. Lärarprogrammen är ju inte alltid fulla. Ett annat tips är ju att läsa fristående kurser under hösten som du har användning för sedan i ditt jobb som lärare.

Svar på tråden Avsluta studierna - Aktivitetsstöd igen?