• Minname

höra hjärtljuden tidigt???

jag ska på inskrivning nästa mån. jag kommer då vara i v. 11+2 ca men kan vara bara 10+2 med ju. har någon fått och kunnat höra hjärtljuden då?? är det dumt att fråga tänk om man inte hör nått då kommer jag ju bli super nojjig!!!!

• Svar på tråden höra hjärtljuden tidigt???
  • Lalalong

När jag var på inskrivning i 11+0 (eller kanske 10+6, beror lite på hur man räknar) så försökte BM lyssna men det hördes ingenting.... Jag tänker så här att eftersom hon ville lyssna (iofs var jag i 12+0 enligt senaste mens då så hon trodde ju att jag var lite längre gången) så kan man kanske höra det, men eftersom det inte gick på mig så är det ingen garanti...

Så fråga du! Hörs det så hörs det och gör det inte det så är det för att det är för tidigt!

• Cinnalinna

Jag fick höra hjärtljuden i vecka 9+0. Hördes högt och tydligt.

• Knoddas

Var inte orolig om du inte hör, vissa hör tidigt andra sent. Det beror bland annat på hur bebisen ligger och hur din livmoder ser ut. Har du bakåtlutad livmoder kan det ta ända till runt v 20 innan du kan höra.

• En glad tjej

Cinnalinna, när du hörde bebisens hjärtljud i vecka 9+0 måste de ha lyssnat på UL?? För jag var på UL i vecka 9+0 och fick då höra hjärtljudenvia UL. De kan inte höra hjärtljuden via en sk Doppler (tror jag de heter) så tidigt. Fick dock höra min bebis hjära i vecka 14 och det gick att höra hur bra som helst med Dopplern!

• Cinnalinna

En glad tjej: Jag var pa ett VUL. Tyvärr vet jag inte vad det var hon använde för att lyssna pa hjärtat, men det hördes ett högt och väldigt snabbt tickande och gynekologen sa "det här är hjärtslagen du hör nu". Sedan fick jag höra hjärtljuden igen i vecka 17+6.

• Busymommy

Jag fcik höra hjärtljuden med sonen i vecka 11 men bm sa till mig att ev så skulle det inte gå... att det var olika... så tidigt

• miss chocolate

Jag hörde också hjärtljuden tidigt. I vecka 11+4. Jag frågade om vi kunde testa att höra, och hon förvarnade om att det inte alls var säkert att det hördes. Så du kan ju alltid fråga och så ska du inte bli orolig om det inte hörs!

• Mumin Mamman

Har fått höra hjärtljuden idag och jag är i v14+5...

Men min bm sa att jag inte skall bli orolig just för att det kunde vara förtidigt att höra..beroende på hur din livmoder ligger (som någon skrev här ovanför..)

• MayaMy1

Jag var till doktorn idag och fick höra hjärtljuden. Är idag i V 10+2. Först hördes dem inte då sköterskan lyssnade med en apparat, men sen efter att Doktorn gjort gyn undersökning tog han en annan apparat och då hördes det högt och tydligt! (han sa att det hörs lättare efter gyn undersökning, varför vet jag inte). Ps min livmoder lutar bakåt.
    Så jag är lättad och glad. Fast de sa också innan de kollade efter hjärtljud, att ifall jag inte hör nåt så beror det på att fostret är för litet.

• The Bumblebee

En glad tjej, och andra:

Det går visst att höra hjärtljuden tidigt med "doppler"! Jag var på inskrivning tidigt, i v.8+5. Och vi hörde fina hjärtljud med Bm's vanliga doppler. (min Bm har ingen ul-utrustning alls...)
    Jag hade tidigare gjort ett Vul, i v.6+3, så jag vet att jag inte var längre gången än v.8+5 på inskrivningen.

Jag var sedan tillbaka en vecka senare (i v.9+5) och gjorde en läkarundersökning och fick även då lyssna på hjärtljuden. Läkaren berömde Bm's "doppler" och sa att de på sjukhuset inte hade någon lika bra. Att han inte hörde lika fina hjärtljud i v.12 med den han använde där, så det sklijer kanske på utrustning oxå...

MEN visst går det att höra hjärtljud tidigt om man har tur, men det är absolut inte alltid som man lyckas. Man får nog vara beredd på att det kanske inte hörs. Jag har haft tur alla ggr. tack å lov!

• Minname

=) idag är jag sååå glad. Har varit på inskrivning på MVC och vågade jag fråga om att höra hjärtat och vist efter ett nervöst litet letande och feltagande på mammas nervösa puls hörde vi tuff tuff tåget. En litet pickande hjärta =) ca 170 slag. tala om att julen är räddad!!

• Sophie82

Joo då man kan visst höra tidigt med en vanlig doppler! Vi hörde klart & tydligt i v 9+5 med den här lilla i magen! Och det var en helt vanlig doppler hos mvc!
    Med de andra barnen lyssnade vi från v 11 för då ville jag inte testa tidigare..risken finns ju att man inte hör så tidigt, och då kan man bli nojjig.
    Kan också tillägga att jag har en bakåtliggande livmoder!

Svar på tråden höra hjärtljuden tidigt???