• Pigge2

Lata kocken fråga om sushi-LAX

Jag måste bara fråga om varför lax-sushi är okej att äta? Är det för den legat i någon inläggning? Jag har läst på SLV och där står det att varmrökt och gravad lax är bara ok om den är t.ex. nygravad. Kallrökt räknas som rå och det ska man inte äta. Men vad är det för speciellt med sushi-lax? Jag har fattade det som att man inte ska äta rå fisk och råa skaldjur. Är rå lax bättre än t.ex. rå tonfisk?
    Detta är ingen stort problem för mig jag är mest nyfiken för jag fattar inte varför rå lax är bättre än annan rå fisk.

• Svar på tråden Lata kocken fråga om sushi-LAX
  • lata kocken Johanna

kallrökt och gravad räknas som RÅA båda två...

att den kallrökta inte är OK är ju pga att den nästan alltid vaccas och därför är förhållandevis gammal när man äter den

den nygravade är ju RÅ lax med lite smaksättning typ...

och när man mailar och frågar slv så är rå fisk av rätt sorter helt OK - den måste dock som alltid varit fryst, pga parasiter som binnekemask - eftersom icke skadliga mikrober hinner bryta ner fisken till oätlig innan det kan finnas skadliga mängder listeria i fisken...

råa skaldjur innehåller ofta mikrober av olika slag och ska egentligen aldrig ätas av någon - men eftersom gravida har nedsatt immunförsvar är det ju bara korkat att käka råa skaldjur...

rå tonfisk är ju inte OK eftersom det är en av de fiskar som kan innehålla miljögifter!

men vill du käka rå torsk, spätta eller vad du känner för så är det helt OK

• Pigge2

Okej tack Johanna då förstår jag!!

• lata kocken Johanna

vad bra!

det var säkert fler som funderade på samma sak

kan förstå att det kan vara lite svårt att få ihop om man inte är säker på hur mikroberna fungerar

• Neko

Kan också tillägga att räkorna som är i sushi brukar vara kokta...

• lata kocken Johanna

jaha och?
    det var väl inte det frågan handlade om?

eller missade jag ngt pigge?

• falken

Vaddå - nu blev jag väldigt intresserad! Har fått craving på sushi och gett efter tre gånger Tar kostråden med en nypa salt, men det vore ju väldigt skönt att höra att det är ok med sushi lax. Suchi räkor är då inte ok eller? De kan man ju välja bort.

Lata kocken Johanna - du svarade faktiskt inte på om sushi-lax var ok. Om jag tolkar det rätt så är det ok, om laxen varit fryst - eller? Och, Neko har väl ändå rätt att göra ett tillägg eller...?

• lata kocken Johanna

eftersom pigge redan läst att rå lax var ok

och jag svarar varför den är OK
    Så tycker jag nog att jag skrivit att rå lax - precis som de andra icke miljögiftiga fisksorterna - helt OK....

och RÅA räkor är GRÅ, de äter man normalt sett inte som de är - hur många gånger jag nu ska skriva det
    och det är bara råa skaldjur som inte är OK....

Jag frågade Pigge - efter Nekos inlägg...
    Så jag inte missuppfattat frågan från Pigge, eftersom Neko verkade vara av en annan uppfattning om vad frågan handlade om...

• falken

Jo, men det var ju inte det som var grejen - utan om sushi-lax varit fryst eller inte. Enligt vad du skrev däruppe så skulle ju även ok rå fisk ha varit fryst - och det kan man väl inte garantera att varends lax i alla sushibarer har varit - eller?

• Senap

Sushi-lax? Är det en egen art eller???? ;-D
    Sorry - var bara tvungen....

• lata kocken Johanna

det ska den vara enligt livsmedelslagstiftningen

men restauranger fuskar tyvärr.... och en del skulle aldrig få ha restaurang alls!

Jag var på intervju för ett par år sen på ett ställe för att jobba extra där de mycket stolta berättade att de hämtade varje dags fisk i hamnen...
    Behöver jag berätta att jag skällde ut dom och att jag inte fick jobbet

men jag frågade faktiskt häromveckan när jag gick förbi - om de fryste in fisken... och det hade de börjat med sen ett par år

sen ser man ställen där riset står i riskokaren hela dagen... och det är mycket oftare riset som man blir sjuk av än fisken när det är sushi...

• falken

Kan jag mycket väl tänka mig att du gjorde...
    Och skoflickan f'låt, borde tänkt på känsligare individer och skrivit lax-som-används-till-sushi istället. Är emot särskrivning av ord nämligen

• Neko

Oj, jag menade bara att eftersom hon frågade om sushilax och råa räkor i samma inlägg så kanske hon trodde att de räkor som används till sushi också är råa eftersom fisken brukar vara rå. Tänkte bara förklara det så att hon inte trodde att laxen i sushi var okej men inte räkorna :)

• Snova

Oh my, mot sandlådan!

Hur man ej kan skilja på råa och kokta räkor övergår mitt förstånd och Neko skrev ju att räkorna var ok iom kokning...

Sorry om ngn lackar!

• JenLa

Jaha, vad bra... jag köpte sushi förra veckan utan lax men med räkor, kan alltså gå tillbaka till min "vanliga" beställning. Ska däremot fråga om fisken varit fryst...
    Tack för bra svar. Jenny

• listo

Alltså jag äter inte ens fisk och skaldjur p.g.a. allergi, och jag bor inte ens
    i närheten av en hamn där man kan se skojiga fiskar, men jag har alltid
    vetat att råa skaldjur ser skitäckliga ut. Det måste vara min konstiga besatthet
    med matlagningsprogram som har gjort det...

Men vad intressant att höra att man oftare blir sjuk av riset än av fisken,
    Johanna. Egentligen är det ju helt logiskt när man tänker efter, men det
    man instinktivt tänker är ju att rå fisk måste vara "värre" ur sådan synpunkt...
    Mikrobernas värld är spännande!

• Snova

Är det värre med varmhållet ris på bufféer än sushiris t.ex.? Även sushiriset kanske står varmt länge, borde veta men gör ej det...

Sushilax är en egen art, den godaste!

• lata kocken Johanna

det beror på hur varmt det står...

värsta tempen är ju mellan 25 och 45grader - då växer de som tokar...
    det är förresten (bakterier och sporer av) Bacillus cereus som kan finnas i ris (och en hel del annat) och den ger en fruktansvärd magsjuka - den är toxibildande och bildar två olika toxiner ett kräktoxin och ett diarretoxin
    bläääää

Svar på tråden Lata kocken fråga om sushi-LAX