Anonym (Familjehemsmamma) skrev 2011-05-27 09:43:13 följande:
Är det meningen att man ska vara tillhands flera dagar i veckan så blir det ju helt orimligt. Om vi kommer överens tillsammans och han är ok med det så tycker jag att det är märkligt att han sedan vänder totalt. Ska man vara tillgänglig varenda helg? Sedan finns det ju en anledning till att dom är placerade hos oss. Men jag undrar är det pappan som skall styra över vårat liv? Ska vi inte kunna bestämma över våran tid alls? Vi är tillmötesgående och har inga problem med att barnen ska träffa honom, men det måste ju finnas någon rim och reson i det hela?
Jag antar att umgänget beslutats i samarbete med soc eller har jag fel? Satt alla med och gjorde överenskommelsen? Det är lätt att låtsas att något är bra inför ett familjehem man inte vill stöta sig med. De vårdar trots allt skatten man har... Så då tar man diskussionen med soc som försöker fixa umgänget så det passar även föräldrarna. Det är inte meningen att man ska tvingas upphöra med sitt arbete, gå ner i arbetstid och förlora stora delar av försröjningen för att kunna ha umgänge. Så ja, helger är normala att föräldrar har umgänge.
Det är barnens rättigheter som styr era liv. Det låter verkligen inte som ni satt er in i vad det innebär att vara familjehem. Det är ett stort och krävande åtagande.
Visst finns det anledning att barnen är placerade och vad vill du ha sagt ed det? Det fråntar dem inte rätten till en nära relation med sin pappa. Paceringar kan bero på många saker, även sjukdom, så om jag var du skulle jag akta mig för att leka den bättre vårdaren för barnen. Barnen behöver er alla.
mylife skrev 2011-05-27 09:44:13 följande:
Han får anpassa sig efter er.
Nej, det bestämmer inte familjehemmet. Soc fattar besluten och som förälder ska man kunna söka jobb, jobba, plugga, gå på behandlingar osv men även kunna ha vettigt umgänge med barnen.