• Anonym (Familjehemsmamma)

Rättigheter eller bara skyldigheter?

Vi har 2 barn placerade hos oss och har gjort upp ett umgängesschema med pappan för ett par dagar sedan, fick igår ett samtal gällande detta men då har han gjort en kovändning och önskat helt nya tider som absolut inte passar oss. När vi gjorde det första schemat var han nöjd med detta men nu har han alltså vänt. Min fråga är alltså vad har vi för rättigheter som familjehem eller har vi endast skyldigheter? Ska man inte som familjehem kunna ha ett "vanligt" liv eller ska vi anpassa oss efter pappans önskemål hela tiden?

• Svar på tråden Rättigheter eller bara skyldigheter?
  • Anonym

Varför passar inte tiderna er? Vad är det för skillnad mellan tiderna? Tar man på sig ett uppfrag att ta emot placerade barn så tar man även på sig att barnets familj ingår i uppdraget. Ni har i möjligaste mån skyldighet att anpassa er så barnet får ett fungerande umgänge med sin förälder.

Är det meningen att man ska vara tillhands flera dagar i veckan så blir det ju helt orimligt. Om vi kommer överens tillsammans och han är ok med det så tycker jag att det är märkligt att han sedan vänder totalt. Ska man vara tillgänglig varenda helg? Sedan finns det ju en anledning till att dom är placerade hos oss. Men jag undrar är det pappan som skall styra över vårat liv? Ska vi inte kunna bestämma över våran tid alls? Vi är tillmötesgående och har inga problem med att barnen ska träffa honom, men det måste ju finnas någon rim och reson i det hela?

Glömde svara på frågan om skillnaden mellan tiderna. Vi bestämde tider som passar oss ALLA och vissa dagar som passar oss alla. Sedan har han ändrat till dagar som inte alls passar oss överhuvudtaget.

• Försök inte
    Anonym skrev 2011-05-27 09:24:48 följande:
    Varför passar inte tiderna er? Vad är det för skillnad mellan tiderna? Tar man på sig ett uppfrag att ta emot placerade barn så tar man även på sig att barnets familj ingår i uppdraget. Ni har i möjligaste mån skyldighet att anpassa er så barnet får ett fungerande umgänge med sin förälder.
    Man tar på sig ett uppdrag men INTE barnets familj. Ni har försökt att komma med tider och barnens pappa har gått med på det och nu gör han en kovändning. Kontakta socialtjänsten och säg att de får göra upp ett schema och tala om vilka tider som passar er.
  • Försök inte
    mylife skrev 2011-05-27 09:46:12 följande:
    Man tar på sig ett uppdrag men INTE barnets familj. Ni har försökt att komma med tider och barnens pappa har gått med på det och nu gör han en kovändning. Kontakta socialtjänsten och säg att de får göra upp ett schema och tala om vilka tider som passar er.
    Oj hoppas du förstod min sista mening. Socialtjänsten får de tider som ni tycker ni har och de får kontakta honom och så får han välja några av de tiderna.

När vi gjorde upp tiderna så var ju socialtjänsten med och frågade honom klart och tydligt om han var nöjd och han svarade ja. Håller på att bli vansinnig av allt trams fram och tillbaka.

• Anonym
    Anonym (Familjehemsmamma) skrev 2011-05-27 09:43:13 följande:

Är det meningen att man ska vara tillhands flera dagar i veckan så blir det ju helt orimligt. Om vi kommer överens tillsammans och han är ok med det så tycker jag att det är märkligt att han sedan vänder totalt. Ska man vara tillgänglig varenda helg? Sedan finns det ju en anledning till att dom är placerade hos oss. Men jag undrar är det pappan som skall styra över vårat liv? Ska vi inte kunna bestämma över våran tid alls? Vi är tillmötesgående och har inga problem med att barnen ska träffa honom, men det måste ju finnas någon rim och reson i det hela?

Jag antar att umgänget beslutats i samarbete med soc eller har jag fel? Satt alla med och gjorde överenskommelsen? Det är lätt att låtsas att något är bra inför ett familjehem man inte vill stöta sig med. De vårdar trots allt skatten man har... Så då tar man diskussionen med soc som försöker fixa umgänget så det passar även föräldrarna. Det är inte meningen att man ska tvingas upphöra med sitt arbete, gå ner i arbetstid och förlora stora delar av försröjningen för att kunna ha umgänge. Så ja, helger är normala att föräldrar har umgänge.

Det är barnens rättigheter som styr era liv. Det låter verkligen inte som ni satt er in i vad det innebär att vara familjehem. Det är ett stort och krävande åtagande.

Visst finns det anledning att barnen är placerade och vad vill du ha sagt ed det? Det fråntar dem inte rätten till en nära relation med sin pappa. Paceringar kan bero på många saker, även sjukdom, så om jag var du skulle jag akta mig för att leka den bättre vårdaren för barnen. Barnen behöver er alla.
    mylife skrev 2011-05-27 09:44:13 följande:
    Han får anpassa sig efter er.
    Nej, det bestämmer inte familjehemmet. Soc fattar besluten och som förälder ska man kunna söka jobb, jobba, plugga, gå på behandlingar osv men även kunna ha vettigt umgänge med barnen.
  • Försök inte
    Anonym (Familjehemsmamma) skrev 2011-05-27 09:51:01 följande:

När vi gjorde upp tiderna så var ju socialtjänsten med och frågade honom klart och tydligt om han var nöjd och han svarade ja. Håller på att bli vansinnig av allt trams fram och tillbaka.

Ring soc och säg att samarbetet inte fungerar med bio. Var stark och vik inte utan var principfast om att han kan inte hålla på och ändra sig hela tiden. Ni har erat liv att tänka på med alla inblandade i familjen och kan inte anpassa sig efter honom hela tiden.
  • Anonym
    mylife skrev 2011-05-27 09:46:12 följande:
    Klart man gör det. Barnets föräldrar är viktiga för barnet och umgänget med dem ska funka så bra som möjligt. Kontakten med föräldrarna ingår i uppdraget!

"Det finns en del föräldrar som får träffa sina barn tillsammans med familjepedagoger, andra barn är hemma i familjen allt från någon timme till hela helger. Umgänget regleras i en uppgjord umgängesplan där barnets behov i första hand tas i beaktan."
Svar på tråden Rättigheter eller bara skyldigheter?