• H Raheb

    Ingen guppyhane, men yngel ändå?

    Köpte tre guppyhonor och en hane till dotterns akvarie, en hona och hanen dog ganska snart, och vi har avvaktat med att köpa nya eftersom vi skulle flytta, men nu när jag bytte vatten, så hittar jag massvis med små små yngel, jag förmodar att honorna var befruktade innan hanen dog, men det har ju gått ett halvår, så länge bär de inte sina yngel. Hur gick det till? 

  • Svar på tråden Ingen guppyhane, men yngel ändå?
  • Princess84

    Läckert! Guppys kör med förrådsbefruktning. De kan lagra sperman eller vad det nu kallas för fiskar i 6 månader.

  • Hin

    Precis som föregående talare säger så kan ett flertal av ungfödarna "spara" sperma (? jag är också lite osäker på termen när det gäller ungfödande fisk. "Mjölke" har jag alltid sett som sädesvätska som befruktar lagda ägg) ett bra tag. Det kunde alltså lika gärna handla om platy eller svärdbärare eller vilken typisk, vanlig "sällskapsungfödare" som helst; de har den möjligheten. Så du behöver inte oroa dig för att du möjligen råkat ha ihjäl Messias som den här gången gestaltade sig i en något olycklig form efter jungfrufödseln eller så ...


    I vår självpåtagna rättighet att regera över dessa fiskars liv eller död kan detta vara en aning besvärande emellanåt, eftersom fisken och naturen ger blanka fan i om det är så lämpligt för din del att försöka rädda yngel just när du ska städa akvariet och hälften redan blivit uppkäkade, eller när du är sen till jobbet och inte har någonstans att förvara ynglen där de garanterat klarar sig.

Svar på tråden Ingen guppyhane, men yngel ändå?