• Anonym (Polisanmäld 14år)

Min son har blivit polisanmäld av skolan....

Hej.

Jag är i kris just nu. Jag har gråtit sedan igår och jag kan inte koncentrera mig. Skolan har polisanmält min 14 årige son, av allvarligare slag. Ironin i det hela är att skolan ringde i början av veckan i ett annat ärende, också av inte så roligt slag och då ringde jag socialen för jag känner att jag kan inte hantera detta själv. Så jag hade en tid inbokad till nästa vecka innan denna incidenten hände.

Vi är en familj med 2 stycken heltidsarbetande föräldrar, dock är inte min man pappa till tonåringen. Problemet är nog inte så mycket familjen, fast jag vet ju inte om det är så att utebliven brist på tid skapar sådant här.  

Han dras bara till andra som är "tuffa" och själva har problem och så hamnar han ju i skiten själv.

Jag vet inte vad som kommer att hända när jag går till socialen, men det känns bra att det var jag själv som kontaktade dem innan denna polisanmälan kommit in.

Vad kan jag förvänta mig? Vilken sorts hjälp kan jag och sonen få? Kommer de att kanske vilja placera om honom?

Kan skolan slänga ut honom?

Jag är så ledsen och gråter hela tiden. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-07 12:27
    Jag mådde däremot väldigt dåligt innan jag hade samtalet med socialen, men efter det så kändes det bättre.

Vi hade samtal med skolan, så där är det ok nu. De ville förvisa sig om att vi och framför allt sonen förstod varför skolan reagerade som de gjorde.

Sedan hade jag samtal med en enhet inom socialen, där vi ska ha ännu ett samtal med familjen , en rektor, och sonen själv. Där ska vi komma fram till vilka åtgärder som ev kan tänkas behövas. Det pratades om en kontaktperson och det lät bra.

Polisen ringde och sa att ärendet är nedlagt pga av hans ålder och är överlämnat till de sociala myndigheterna. De undrade vad de skulle göra av vapnet och jag lämnade nummer till familjen som äger det. De kanske vill hämta ut det, vad vet jag, men jag vill inte ha något med det att göra.

Det känns som att vi bara är i början av något, så jag kommer att uppdatera lite senare igen.

• Svar på tråden Min son har blivit polisanmäld av skolan....
  • Birgitta2

Eftersom du inte skriver vad som hänt är det svårt att svara på din fråga. Det har hänt att elever blivit avstängda en viss tid från skolan. Men som sagt, allt beror på vilket brott det handlar om.

• Anonym

Toppen att du förekom skolan och kontaktade SoF själv! Det ger dig trumf på hand . Socialtjänsten arbetar i första hand med att försöka stötta familjen och har olika resurser för detta. En familjehemsplacering är en sista utväg och det ska ganska mycket till för att någoit sådant ska vara aktuellt. Nu vet jag ju inte vad som fått skolan att polisanmäla din son. Det är givetvis allvarligt, men skolan har inte alltid rätt. Detta är myndigheter väl medvetna om - och arbetar därför utifrån en helhetsbild av situationen. Där kommer även ni och du som förälder in. 
    Det du kan förvänta dig nu, är ett möte med socialtjänsten, kanske kallar de även någon från skolan till detta möte. Där ska du försöka vara så lugn och ärlig som möjligt - och våga stå på dig om du anser att skolan ger en felaktig bild av din son. Våga också be om hjälp och stöd! Var inte rädd TS!  

Anonym skrev 2011-05-27 10:18:15 följande:
    Toppen att du förekom skolan och kontaktade SoF själv! Det ger dig trumf på hand . Socialtjänsten arbetar i första hand med att försöka stötta familjen och har olika resurser för detta. En familjehemsplacering är en sista utväg och det ska ganska mycket till för att någoit sådant ska vara aktuellt. Nu vet jag ju inte vad som fått skolan att polisanmäla din son. Det är givetvis allvarligt, men skolan har inte alltid rätt. Detta är myndigheter väl medvetna om - och arbetar därför utifrån en helhetsbild av situationen. Där kommer även ni och du som förälder in. 
    Det du kan förvänta dig nu, är ett möte med socialtjänsten, kanske kallar de även någon från skolan till detta möte. Där ska du försöka vara så lugn och ärlig som möjligt - och våga stå på dig om du anser att skolan ger en felaktig bild av din son. Våga också be om hjälp och stöd! Var inte rädd TS!  
    Fast skolan ger inte en fel bild av sonen. Skolan har varit väldigt hjälpsam och jag ska ha ett samtal i eftermiddag angående samtal nästa vecka. Jag kan säga att det är ett allvarlig sak han gjort, inte skadat någon iaf, så mycket kan jag säga. Sonen ser det som ganska harmlöst men läser jag på nätet, så är det ett allvarligt brott.
    Brottet är av sådan karaktär att man måste anmäla och jag hade blivit besviken om de inte gjort det. Man ska ta allvarligt på händelser och helst när det är barn inblandat.

Det var i ett annan ärende som jag kontaktade socialen och nu är jag glad att jag har gjort det, för jag hoppas att de ser en familj med en son som behöver hjälp. Jag känner mig som världens sämsta förälder just nu. Jag mår så dåligt och vet inte hur jag ska hantera helgen.

På ett sätt så skulle ett familjehem vara bättre för sonen, någonstans ute på landet, bort från sina lika jäkliga kompisar. Men mitt hjärta brister när jag tänker på det och jag vet inte om det är en första åtgärd som man tar till? 

Han har svårt i skolan, umgås med fel folk (de har dåligt inflytande på varandra) , går på en utredning och nu så händer detta.  Jag vet inte om skolan kommer att anse att han ska vara borta resten av terminen, de sa inget om det igår.

Det blir en familj till som kommer att bli inblandad i detta, och det känns också jäkligt jobbigt att behöva ha det samtalet med dem. De har det redan jobbigt med sitt barn som det är.

• Anonym (En mamma)
    Anonym (Polisanmäld 14år) skrev 2011-05-27 11:07:06 följande:
    Fast skolan ger inte en fel bild av sonen. Skolan har varit väldigt hjälpsam och jag ska ha ett samtal i eftermiddag angående samtal nästa vecka. Jag kan säga att det är ett allvarlig sak han gjort, inte skadat någon iaf, så mycket kan jag säga. Sonen ser det som ganska harmlöst men läser jag på nätet, så är det ett allvarligt brott.
    Brottet är av sådan karaktär att man måste anmäla och jag hade blivit besviken om de inte gjort det. Man ska ta allvarligt på händelser och helst när det är barn inblandat.

Det var i ett annan ärende som jag kontaktade socialen och nu är jag glad att jag har gjort det, för jag hoppas att de ser en familj med en son som behöver hjälp. Jag känner mig som världens sämsta förälder just nu. Jag mår så dåligt och vet inte hur jag ska hantera helgen.

På ett sätt så skulle ett familjehem vara bättre för sonen, någonstans ute på landet, bort från sina lika jäkliga kompisar. Men mitt hjärta brister när jag tänker på det och jag vet inte om det är en första åtgärd som man tar till? 

Han har svårt i skolan, umgås med fel folk (de har dåligt inflytande på varandra) , går på en utredning och nu så händer detta.  Jag vet inte om skolan kommer att anse att han ska vara borta resten av terminen, de sa inget om det igår.

Det blir en familj till som kommer att bli inblandad i detta, och det känns också jäkligt jobbigt att behöva ha det samtalet med dem. De har det redan jobbigt med sitt barn som det är.

Förstår att detta är jätte jobbigt för dig. Måste vara frukansvärt.
    Men kan ni inte flytta så att han kommer på en ny skola, det är ju synd om er alla om han skall behöva bo hos någon annan familj.
    Anonym (En mamma) skrev 2011-05-27 11:12:08 följande:
    Förstår att detta är jätte jobbigt för dig. Måste vara frukansvärt.
    Men kan ni inte flytta så att han kommer på en ny skola, det är ju synd om er alla om han skall behöva bo hos någon annan familj.
    Hej det är inte så lätt att bara flytta. Jag har ett barn till som är inrotad i skola, vi har jobb här,  och den store sonen har redan bytt skola, detta är tredje skolan som han nu går på. I den andra skolan vi flyttade honom till så gick allt bättre, men han drogs till dem som inte var så skötsamma, blev ovän och så blev han brotts offer istället och så flytt till ny skola. Detta kan ju vara en bidragande orsak till att sonen inte mår bra.

Men i detta mörker, så hoppas jag på en strimma ljus och hopp nästa vecka. Men jag är så orolig att det ska bli "negativa" åtgärder som sätts in, ( till min nackdel, kanske sonens fördel) flytt till annan ort och bli familjehems placerad.

Man blir lätt ego och jag vill bara mina barn det bästa, jag vill ju att alla ska ha det bra och en flytt innebär att jag kommer att gråta och tvingas gå i terapi eller något. Men om det är det bästa för honom, han kommer att klara av skolan och få vettiga kompisar, så naturligtvis så kommer jag med sorg i hjärtat att tillåta det.

Men jag är också rädd att man gör en utredning på familjen, jag har ett barn till och vi är ju skötsamma och allt, men med all skit man läst i tidningen med socialen son tar barn till höger och vänster så blir jag jätterädd.

• Anonym (En mamma)

Usch, jag förstår dig, måste vara sååå hemskt.
    Det bästa du kan göra att nog att vara ärlig och samtidigt stå på dig vad du tror är bäst för sonen.

När du har pratar med dom så kanske ni kan komma fram till något tillsammans.
    Och får du inte någon bra och vettig person så fråga efter någon annan, det är din son framtid det handlar om och det är super viktigt att allt går rätt till.

Stro kram från mig

• Anonym

Du kan inte vara mer specifikt? Exakt vad har hänt och vad har han blivit anmäld för?
    Vilken ålder handlar det om?

Anonym skrev 2011-05-27 13:22:00 följande:

Du kan inte vara mer specifikt? Exakt vad har hänt och vad har han blivit anmäld för?
    Vilken ålder handlar det om?

Han är 14 år och han hade med sig en luftpistol till skolan, icke fungerande, han visade den snabbt för några klasskompisar, men det är fortfarande olaga vapen innehav, tror jag iaf. 

Pistolen är inte vår, utan en annan familjs. Den familjen har jag pratat med och de fattar ju att jag kommer att uppge deras kontakt uppgifter till polisen när det väl är dags. 

Men nu vet jag inte hur skolan kommer att agera, kommer han att få kvar? Vad händer hos socialen?  
  • Jessa med 3

Att skolan har anmält till polisen handlar ju om att ett brott är begånget. Eftersom skolan inte är någon domstol eller ska utreda brott så skickas ärendet dit det hör hemma: polisen.

Skolan jag jobbar på har ibland gjort polisanmälningar, men det betyder inte att man måste bli avstängd. Blir man avstängd handlar det i regel om att man inte kan garantera övrigas säkerhet i skolan.

Svar på tråden Min son har blivit polisanmäld av skolan....