• Annfi86

Tog det långtid efter skrapning till första mens?

I onsdags va jag iväg på skrapning efter fått besked om stannad graviditet. Jag har fortfarande inte smält det och det lär nog ta sin tid det också. Allt går ju i vågor, idag är en sådan dag man bara vill dra täcket över huvudet och försvinna. Men men till sak över det jag undrar över. Hur långt tid tog det för er innan ni fick er första mens efter skrapning? Eller försökte ni bli gravida direkt? själv vill jag nog iallafall vänta på första mensen, men är jätte orolig för att man ska få missfall igen! ='( Ni får gärna berätta er historier om hur er resa har varit men både upp och nedgångar. Känns som det skulle kunna va skönt att få dela tankarna med någon! Tycker även synd om er andra som även själva har fått missfall

• Svar på tråden Tog det långtid efter skrapning till första mens?
  • Anonym

Det tog 12 veckor att få mens efter min första skrapning.....

Efter min andra skrapning blev jag gravid direkt utan mens mellan....

Kroppen blir inte gravid förren den är redo sa min gyn.....

• Annfi86

Tack för ditt svar :) Det är klart det är kroppen som avgör om man är redo för att bli gravid igen det tror jag absolut.

• Maximumtaste

Beklagar ditt mf.. Jag fick också skrapas för 2 veckor sen för mf.. Så jag vet hur du har det :/.. Undrar också när mensen kommer.. Men 4-6 veckor får man ju räkna med sa läkaren.. Och det kan ta längre tid..

• krillelkpg

Min sambo som haft 3 missfall (inte med mig) har skrapats alla ggr och fick tillbaka mensen 2 veckor senare och ägglossningen därefter, så det gick väldigt snabbt för hennes kropp att komma igång igen.

• Javisst

Beklagar ditt missfall!

Vid min första skrapning blev jag gravid direkt vid första ÄL utan mens emellan, men hade jag fått mens så hade det dröjt  åtta veckor. Vid nästa skrapning kom mensen sju veckor senare. Väntar nu på mensen efter min tredje skrapning, än så länge har det gått nästan fem veckor. Börjar dock kännas som den är på g, men den som lever får se

• Annfi86

Oj kan det ta så lång tid!? Blödde ni mycket efter skrapningen eller blödde ni bara lite granna? Själv blödde jag bara första dagen, men i lördags och idag så har jag börjat blöda igen. När jag började blöda i lördags så fick jag väldigt ont i magen, men blödde bara lite och det avtog väldigt snabbt men hade inte gjort någe speciellt då. Idag så har jag börjat blöda igen och smärtan börjar komma igen, men idag så har jag klippt gräset så funderar på iallafall man bara har överansträngt sig? Eller vad tror ni? Lite orolig.

• Javisst

Ja, det kan ta tid! Uppemot tre, fyra månader om man har otur! Andra får mens efter två, tre veckor så det är väldigt olika. Vet inte om det beror på hur långt gången man är kanske kommer mensen igång fortare om man gått kortare och tvärtom. Jag har varit i vecka 10, 16 och nu 12 när jag skrapats. Hur långt gången var du? 

Ang blödningen så blödde jag i ca 1½ vecka första skrapningen (dock kom inte blödningen igång förens på dag tre eller något sådant), de andra två bara en dag och sedan lite färgade flytningar. Man kan ha som mensvärk (både svag och kraftig) i samband med blödingarna efter skrapningen. Jag har mycket svårt att tänka mig att du blir överansträngd av att klippa gräsmattan, jag har bara fått rekomendationer att ta det lugnt samma dag som skrapningen skett, men därefter leva som vanligt (med undtagntag bad, samlag och använding av tampong).

Blödningarna kan alltid variera en hel del efter person till person och tillfälle till tillfälle, men om du känner dig orolig så ring där du skrapades och fråga, alternativt vårdguiden.

• Annfi86

Det är klart det varierar från person till person =) Jag blöder inte alls mycket när det blir så, ytterst lite. Går snabbt över till bara bruna flytningar men får fruktansvärt ont! Det sitter liksom mer på höger sida mer bakåt ryggen =s Men igår kväll när jag skull lägga mig gjorde det mer ont i hela magen om man säger och börja må jätte illa. Fick sura uppstötningar och va inte alls långt ifrån att spy =S Men fick som tur va behålla Ipren som jag precis tagit igen, så somnad iallafall till slut men kunde inte riktigt sova på mage som jag brukar =( och nu på morgonen vakna jag av att det typ skulle lukta fil i hela sovrummet hel skumt. Haha Ni måste tycka jag är hel knäpp. jag fick reda på mitt missfall när vi va iväg på ett ultrljud, vi trodde jag skulle va i v.12 +2 men det visade sig att embryot hade dött redan nån gång mellan v. 6 och 7 men att kroppen inte hade stött bort det. För kroppen trode väl att det fortfarande levde så moderkakan växte fortfarnade. =(

• Anonym (Anonym)

Nu har det gått 9 veckor sedan jag gjorde skrapning och har fortfarande inte fått mens. :( 
    Har väldiga mensliknande smärtor sedan igår men det kommer liksom inget.. dvs inte en normal mens. Blir ledsen. Vill så gärna bli normal igen så att jag kan försöka bli gravid igen. Stressande. 

Svar på tråden Tog det långtid efter skrapning till första mens?