• Tate

Var begrava katt?

Jag är så ledsen. Vår katt dog igår, här hemma. Först ville jag kremera honom, men sedan kändes det mer naturligt att begrava honom. Jag har försökt hitta information på internet, men varannan sida påstår att det är lagligt och varannan att det inte är okej att begrava honom hemma. Tror inte att vi har en djurkyrkogård här, och jag vill ju att han ska vara kvar här hemma. Får man begrava i sin egen trädgård?

• Svar på tråden Var begrava katt?
  • trollnatt

det tror jag man får men vet inte hundra jag vet att min mamma begravde sin första katt i rabatten nära favorit roser med en sten som min bror gjorde i skolan och jag vet att min gammla kanin finns nånstanns i trädgården oxå

• Mammanseko

Jag frågade veterinären hur det är med det där att gräva ner djuren på egna tomten och i Uppsala kommun får man göra det OM man gräver en 3 meter djup grop minst!

Vem gör det igentligen?

Djuren här hemma kommer att bli nergrävda på egna tomten när de går bort iallfall!

• trollnatt

oj 3 meter det e djupt ju

• Tate

Tror nog det blir så här också. Vi bor inte direkt stadsnära, och han dog inte av något smittsamt.

• Honey1982

jo det får man.
    katterna som vi hade när jag var liten är begravda i mina föräldrars trädgård.

• Mynta13

Det gjorde jag, vi grävde ett djupt hål i trädgården, drygt en meter och det räcker! En katt är ju ett smådjur, däremot får du inte gräva ner en häst eller en stor hund utan kremering. Synd om dig som förlorat din katt, det är hemskt när det händer.

• Kantarellen

En katt får man begrava på sin tomt. Man skall vara försiktig så man inte förorenar vattendrag och liknande bara. Se till att lägga några stora stenar över graven sen så att inget rövdjur kommer och gräver upp graven sen ? hemska tanke? Vill du så kan du ju ringa till miljö och hälsa på kommunen och höra vad dom säger.

Styrkekramar till dig, vet hur jobbigt det är när djuren dör!

• Mammanseko

Mynta13:

I Uppsala kommun får man gräva ner sin hund OM man gräver 3 meter djupt!
    Jag frågade min veterinär.

• Amazona

På djurgården i stockholm finns en fantastiskt trevlig djurkyrkogård.

• Tussetösen

ring djurens vänner, dom brukar ha kryrkogårdar... vet att den i malmö har iaf... beklagar kisen...=(

Svar på tråden Var begrava katt?