• Carowlin

Sova i BH som gravid - hur gör ni?

Har hört både från artiklar i tidningar och från folk jag känner att det är bra att ha BH på sig när man sover när man är gravid för att kanske slippa mer hängiga bröst än vad man annars skulle kunna få. Jag har ingen som helst aning om ifall detta stämmer.

Vad säger ni om det, är detta sant och hur gör ni? Glad

• Svar på tråden Sova i BH som gravid - hur gör ni?
  • Dixie

jag sover oftast med BH på - inte för att undvika händiga bröst - utan för att brösten är så ömma

• Pia och Elna

Låter som en av alla dessa myter som finns om graviditet. Nej jag sover inte i BH det är inte bekvämt.

• MammaTillGuldklimpar

Sover inte heller med bh. Jag har hört att det inte är graviditeten i sig som påverkar bröstens hängighet utan snarare ev amning, men jag bryr mig inte så mycket. Man ska sova bekvämt helt enkelt!

• Svalövsmamma

Tror inte att det ligger någon sanning i det. Däremot har jag fått sova i sportbh med amningsinlägg i både under slutet av graviditeten och under amningstiden, men det har ju varit pga läckande bröst. Att ge brösten stöd med en bra bh kan ju vara bra, med det gäller ju när man är uppe, när man ligger i sängen kan det väl inte spela någon roll? Borde nästan vara negativt eftersom den kan skava och komma "på sne" och trycka mot brösten så att risken för sprickna blodkärl och så ökar.

• Pia och Elna
    MammaTillGuldklimpar skrev 2011-05-27 11:43:28 följande:
    Sover inte heller med bh. Jag har hört att det inte är graviditeten i sig som påverkar bröstens hängighet utan snarare ev amning, men jag bryr mig inte så mycket. Man ska sova bekvämt helt enkelt!
    Fast det är faktiskt även graviditeten i sig för många i och med att de svullnar upp och sen går ner. Jag fick hängigare bröst efter min första graviditet som slutade i missfall.
  • Carowlin

Tack för alla svar!

Startade tråden för att jag är nyfiken på om hur andra gör och om det faktiskt är sant sm de säger. Jag tror faktiskt lite på det där med att man kan få hängigare bröst av graviditeten just för att de svullnar och växer redan då, så tror på så sätt det kan vara bra att ha BH både under graviditeten och när man ammar, tills brösten blir till sin "normala" storlek - alltså när man inte producerar någon mjölk (när man slutar amma).

Skulle dock heller inte tycka det var bekvämt med en vanlig BH utan skulle då välja någon sorts sportbh eller en utan byglar osv. som knappt känns. Jag har ju ännu inte fött barn och vad jag vet är jag inte ens gravid ännu (har precis startat bebisverkstad) men när jag var 16 gjorde jag en abort och var då i vecka 9+2 och redan då hade jag fått mage och brösten svullnade rejält så har lite bristningar efter det - det syns dock inte mycket nu då det mesta försvann när jag kom i normal storlek efter aborten.

Svar på tråden Sova i BH som gravid - hur gör ni?