• annacec

hur mycket ska en 2 månaders bebis sova`?

min bebis sover hela natten, säkert 8 timmar, och sen även flera gånger på dagen. det skrämemr mig lite för han har lite problem gå upp i vikt och är inte så intresserad av att äta. på bvc är de dock inte oroliga, där är allt "normalt". men det är väl inte normalt att en 2 månaders sover hela natten?

• Svar på tråden hur mycket ska en 2 månaders bebis sova`?
  • La Lola

Det finns bebisar som gör det så helt ovanligt är det inte.

Har inte BVC reagerar på viktuppgången så är det ju lugnt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • hannis

Jo det är det. Vissa barn sover mer, andra mindre. Min son sov hela nätter (10 timmar) i den åldern och fram till 5 månader. Sedan började han vakna många gånger per natt så jag säger, passa på att sova!

• Korken

Det är normalt men kanske inte det vanliga att en 2-månaders sover hela natten.

Om du vill och är orlig kan du ju väcka henom för ett mål på natten och se till att hen ammar (om det är så ni intar föda) mycket på dagen. Amma effektivt, om barnet slumrar till så killa under fötterna och byt bröst ofta. Samma om barnet får flaska. Erbjud ofta och se till att hen ammar/suger på flaskan effektivt.

Är dom inte oroliga på bvc kanske du inte behöver vara det. Hur följer barnet sin kurva, ökar hen i längd?

• flingansnö

I den åldern kan de i princip sova dygnet runt. Min son hade en period fram till ca 3 månader när han sov i princip 20 timmar per dygn... han var vaken för att äta och bajsa... det var typ allt...  min dotter var vaken lite mer, men inte så mycket. Båda barnen har sovit hela nätter från ca 2 veckors ålder

• jennie30

Inget konstigt med det,barn är olika. Eftersom han verkar frisk och mår bra tycker jag att du ska njuta av att din bebis sover hela natten. Jag längtar tills min lilla tjej sover en hel nattSkrattande

• annacec

Viktuppgången är ok, men inte direkt rekord. Han följer sin kurva hyfsat. Han är dålig på att äta och vi använder amningsnapp, har helt klart inte amningen på bana - men vi försöker. Jag vill helst inte "ge upp" och börja med ersättning. Jag försöker att amma så mycket som möjligt, men han är väldigt ointresserad av att äta. Han äter lite då och då, sen ligger han mest och tittar. Så "amma effektivt" känns lite svårt.

Ja, han känns frisk. Men jag tycker kanske han är lite slö. Han skriker ingenting. Men å andra sidan, alla bebisar måste väl inte skrika.

Men jag tycker dock att kombinationen äta dåligt och sova mycket känns lite läskig. Men sen vet man ju inte vad som är normalt. Och han verkar ju inte klaga...

• flingansnö

om du inte vill sabba amningen men ändå få ihonom lite extra näring kan du ge ersättning i kopp eller på sked. Då stör man inte amningen.... 

Svar på tråden hur mycket ska en 2 månaders bebis sova`?