• mkvp

Bästa husmorsknepet mot halsont/fluss

Jag har ont i halsen och har svulna halsmandlar... Ge mig era bästa tips att lindra!

• Svar på tråden Bästa husmorsknepet mot halsont/fluss
  • Philippa

Gurgla saltvatten... drick mycket vatten...vila.....

• MattiasFru

För det första så måste jag skriva att det är väldig skillnad mellan lite halsont och halsfluss är det halsfluss eller streptococker så behöver du en läkare du behöver och inga husmorstips.

Men mot halsontet så gurgla saltvatten två gånger om dagen, drick varmt té med honung. Drick mycket vätska i övrigt. 

• mkvp

Halsfluss kan läka ut av sig själv... jag har ätit så mycket pencilin för det och nu vill jag verkligen inte göra det mer... Så jag behöver lindra på något vis. Har inte varit till läkare, är hemma med två barn.

• MrC

Coca-Cola, fungerar det?
    Hon får dricka mycket juice och the med honung. Det tycker hon om.
    Påminner henne om att vara tyst också. Går inte så bra alltid.

• Jesper f
    mkvp skrev 2011-05-27 14:00:17 följande:
    Halsfluss kan läka ut av sig själv... jag har ätit så mycket pencilin för det och nu vill jag verkligen inte göra det mer... Så jag behöver lindra på något vis. Har inte varit till läkare, är hemma med två barn.
    Ja, fast det är farligt att gå med bakterier i tonsillerna utan att få dom behandlade, det kan utveckla sig till hjärnhinneinflammation, eller tom blodförgiftning i vissa fall. Så det är alls ingen fara om att "bara" vänta ut det. Har du halsfluss ska en läkare titta på det för att göra en bedömning. Annars kan det bli betydlig allvarligare.

Bästa husmorstippset under tiden är vitlök. Det innehåller en mängd naturlig antibiotika skulle man kunna säga. Pressa ett par klyftor i en kopp varm mjölk - drick. Smakar inget vidare, men det skyddar magen, och man får i sig löken. Men absolut bästa tipset - sök läkarvård!!
  • MattiasFru
    Jesper f skrev 2011-05-28 02:36:05 följande:
    Ja, fast det är farligt att gå med bakterier i tonsillerna utan att få dom behandlade, det kan utveckla sig till hjärnhinneinflammation, eller tom blodförgiftning i vissa fall. Så det är alls ingen fara om att "bara" vänta ut det. Har du halsfluss ska en läkare titta på det för att göra en bedömning. Annars kan det bli betydlig allvarligare.

Men absolut bästa tipset - sök läkarvård!!
  • La musica

Måste fråga angående halsfluss, jag har det just nu. Jag har inte blivit bedömd av en läkare men jag har alla symtom och jag vet att det är halsfluss. Nu undrar jag, hur länge måste jag vara hemma från jobbet? Om man får pencilin så är det ju 48 timmar från första tabletten. Men jag har inte fått pencillin, så hur länge bör jag vara hemma från jobbet för attt inte smitta de andra?

• mkvp

Jag fick pallra mig iväg till farbror doktorn i lördags, blev alltför dålig, hade bakteriell tonsilit i båda halsmandlarna och i halsen och nu äter jag kåvepenin.... och vitlök

• Miss Daisy

Halsfluss brukar faktiskt vanligtvis också läka ut. Det finns undersökningar som visar att man tillfrisknar i genomsnitt 2 dagar tidigare om man äter antiobiotika än om man helt enkelt låter det läka ut. Sen får man ju självklart hålla koll så att man blir av med infektionen på egen hand, men som sagt: de flesta brukar få det. I annat fall går man givetvis till läkare och behandlar med pencillin.

Svar på tråden Bästa husmorsknepet mot halsont/fluss