• Novelli

Hål i kläderna

Jag har upptäckt att jag får små små hål i mina trikåkläder, framförallt i linnen och gärna nedtill.
    Jag vet inte om det är i tvättmaskinen eller om det är tvätt medlet som gör det.

Är det någon annan som känner igen detta? Kanske vet ni någon annan som har samma problem?

• Svar på tråden Hål i kläderna
  • PruttPottan

Jepp! Upptäckte senast igår att ett linne jag har fått massa små hål. Innan har det bara varit nåt enstaka.

Vi tvättar med Neutral tvättmedel och Comfort sköljdmedel. Vi har 2 tvättmaskiner och jag vet inte vilken det skulle kunna vara om det är dem som gör det.

Mal kan det inte vara för kläderna hinner aldrig in i garderoben innan de ska på igen *s*

Låt den som kan stava skriva - Låt oss andra tala.
  • Majuni

Exakt så är det i mina linnen också från Gina.. Jag tror bara det är dålig kvalité. För det har blivit så på alla.

• PruttPottan
    Majuni skrev 2011-05-28 07:03:05 följande:
    Exakt så är det i mina linnen också från Gina.. Jag tror bara det är dålig kvalité. För det har blivit så på alla.
    Är nog överlag många märken, just detta linne är från KappAhl. Tråkigt för det ser ganska trashight ut att komma i kläder med hål i *s*
  • PruttPottan

Har du förrstesn kollat TS om trumman i maskinen inte är skadad på nåt vis? Det räcker med det lilla för det ska trasas sönder.

• Spexig

Jag har samma! Har haft det i en herrans massa år, oavsett var jag bott och det är alltid lågt ner på magen. Jag tror inte det är tvättmaskinen, då hade det ju löst sig när jag flyttat och dessutom hamnat mycket mer slumpmässigt på tröjan.
    Det enda jag har kunnat tänka är att jag råkar fastna lite med en blixtlås eller nåt sånt, utan att jag märker det.

Nån med andra teorier? 

• Candino

Så blir mina linnen också.. Men mest för att jag går och drar ner dom hela dagarna.. :p Har sån kropp som gör att alla överdelar glider/rullar upp. :)

• skorpionen80

Har du skärp i byxorna? Här har det gått hål när skärpet slagit i tex bord och tröjan hamnat emellan.

• Hemlighet

Haha jag har haft samma problem:) Tog ett tag innan jag kom på vad det var. För mig är det dragkedjan på jeansen som äter på mina tröjor. Jag lyckas stänga gylfen med tröjan i mellan:/

• Majuni
    Candino skrev 2011-05-28 08:57:33 följande:
    Så blir mina linnen också.. Men mest för att jag går och drar ner dom hela dagarna.. :p Har sån kropp som gör att alla överdelar glider/rullar upp. :)
    som mig och nalle puh kanske därför de går sönder då??
    mina går bara sönder på baken och jag kan säga att jag har en mjuk bakdel,så inget vasst där inte.  
  • Novelli

Inget skärp och sällan jeans nu för tiden, alltså inga blixtlås som gör sönder. Jag tycker det är märkligt för det händer ofta att det blir hål efter kort tid och även om linnet är billigt så blir det ju jättedyrt i längden. Mina hål uppkommer alltid nere vid nedre magen SAS . Först misstänkte jag vanish fläckborttagning, men sista tröjorna blir det inga hål på. Hade gärna provat dyrare plagg men linnen är bra att ha i massor och det blir ju dyrt att köpa flera, fast å andra sidan kan man ju köpa ett att testa på. Ni hade flera bra teorier där...

• Spexig
    Hemlighet skrev 2011-05-28 09:19:58 följande:
    Haha jag har haft samma problem:) Tog ett tag innan jag kom på vad det var. För mig är det dragkedjan på jeansen som äter på mina tröjor. Jag lyckas stänga gylfen med tröjan i mellan:/
    Jag tror mitt är samma, får bli mer aktsam. 
  • tingeling11

Jag har också haft en mängd hål i kläder, men bara de dyra mjuka ekologiska bomullskläderna! Typiskt. Och bara sonens... Har funderat och klurat och haft tankar på allt från busig son, till tvättmaskin till mal på dagis (gammalt hus).

Så idag hittade jag förklaringen! Hade sprayat på Vanish som vanligt (det står ju att man ska spraya på färska fläckar), men tröjan fick torka för tvätttiden blev inställd och sen dröjde det ett par dagar innan tvätt. Tröjan råkade hamna på dushgolvet, blev blöt och då sprack det upp en massa hål när jag tog upp den och kollade fläckarna som var kvar

Över 1200 kr fattigare innan förklaringen plus dubbelkollat med Vanish:

Fläckborttagningen ska bara ligga på i 5 min!! Så ska man tvätta senare går det ej att spraya på färska fläckar som det står på flaskan. Det står 5 min på bilden ovanför texten, men jag lusläste bara texten.Dessutom ska plagget tvättas i maskin, enligt Vanish svårare att få bort medlet vid handtvätt.

• santana01

Jag får också ofta det på tunnare billigare kläder i bomullstrikå (typ linnen) och i barnkläder av ekologisk bomull. Tror att det beror på dålig kvalitet, trådarna är säkert kortare och slits av lättare. Vet inte om det är samma sak med eko-kläderna.

Antar att de slits lättast just där de nöter mot byxorna. Håller med om att det är jättetrist, särskilt när det kommer till eko-kläderna som jag gärna skulle köpa mer av om det inte vore för hålen.

• Kan inte bli bättre än såhär

Fick förra vecka flera småhål på tunna viscoseaktiga linnen fråm HM

• Novelli
    tingeling11 skrev 2011-06-07 12:03:22 följande:

Jag har också haft en mängd hål i kläder, men bara de dyra mjuka ekologiska bomullskläderna! Typiskt. Och bara sonens... Har funderat och klurat och haft tankar på allt från busig son, till tvättmaskin till mal på dagis (gammalt hus).

Så idag hittade jag förklaringen! Hade sprayat på Vanish som vanligt (det står ju att man ska spraya på färska fläckar), men tröjan fick torka för tvätttiden blev inställd och sen dröjde det ett par dagar innan tvätt. Tröjan råkade hamna på dushgolvet, blev blöt och då sprack det upp en massa hål när jag tog upp den och kollade fläckarna som var kvar

Över 1200 kr fattigare innan förklaringen plus dubbelkollat med Vanish:

Fläckborttagningen ska bara ligga på i 5 min!! Så ska man tvätta senare går det ej att spraya på färska fläckar som det står på flaskan. Det står 5 min på bilden ovanför texten, men jag lusläste bara texten.Dessutom ska plagget tvättas i maskin, enligt Vanish svårare att få bort medlet vid handtvätt.

Säger de att det kan bli hål av Vanish? För jag misstänker starkt detta, fast jag har ju en benägenhet att spraya på och lämna flera timmar, ibland flera dagar... kanske därför det blir hål?!
  • tingeling11

Nej det var jag som berättade om hålen, men som kundtjänst sa, det är ju frätande ämnen i Vanish och därför finns rekommendationen MAX 5 min på kläderna, plus att man ska tvätta händerna direkt.

• Kodia

Jag har läst någon gång att de, när de stickar trikåtyg, skarvar tråden genom att limma ihop ändarna. Dessa limmade skarvar kan gå upp (av tex slitage) och det är därför det ibland blir småhål.

Svar på tråden Hål i kläderna