Era bästa såser med creme fraise?
ska steka fläskkarré med ugnstekta färspotatisar idag med en stoor sallad. Men känner att vi behöver en sås till. Jag har en burk creme fraise hemma.
Vad är era bästa såsrecept?
ska steka fläskkarré med ugnstekta färspotatisar idag med en stoor sallad. Men känner att vi behöver en sås till. Jag har en burk creme fraise hemma.
Vad är era bästa såsrecept?
Creme fraiche med vitlök och kryddor i är gott.
Likaså att hälla i lite sweet chili sås i en burk, också mumsigt!!
Har du ett paket bacon hemma?
Klipp bacon i små bitar o knaperstek.
Låt de rinna av på ett hushållspapper.
Smula ner i creme fraiche o rör ihop. Smaka ev av med lite grovmalen svartpeppar.
Låt stå i kylen tills såsen är lite hård igen.
Tokgott!
Ta en matsked med vatten och lös upp en köttbuljongtärning i.
Ta en bruk creme fraiche och krydda med torkad dragon, ev lite svart peppar.
Låt koka upp.
En återkommande favorit är creme fraiche, sambal oelek, italiensk salladskrydda, pressad vitlöksklyfta och salt och peppar. Mumsigt.
Basilika är också gott om du har färsk basilika. Mixa basilika med lite olivolja, vitlök och citronsaft. Rör ned creme fraichen och salta och peppra. I brist på färsk basilika kan man ta färdig pesto men det når inte riktigt samma höjd.
Ett enkelt o smidigt grundrecept jag använder mig ofta (typ alltid) av är lite creme fraishe o lite grädde, köttbuljong o en liten liten skvätt soya (mest för färgens skull). Sen kan man blanda i de kryddor man vill ha.
Har man inte grädde hemma funkar det med enbart creme fraishe men man kanske få använda lite mer kryddor då creme få en rätt framträdande smak.
Ett ex på recept är
Creme fraishe
Grädde
Buljongtärning
lite lite salt
grönpeppar
grönpeppar i lag
svart o vit peppar
ett annat är att hoppa över grönpepparn o ha i lite finskuren lök eller lite citronsaft (pressad citron)
Ska man äta fisk (inte i ditt fall nu men ändå) är att ha i lite räkor.
Ja man kan variera såsen på många olika sätt. Ha i Samba Olek t.ex.
creme fraiche + finhackad rödlök är gott
Kräm Fräsch heter det faktiskt
En enkel men god grej är att köpa färsk timjan och hacka ner, blandat med vitlök och lite salt och peppar samt lite finhackad chili =)
Gud va många bra recept. Hur ska jag kunna välja :)
Min favorit är creme fraiche, lite grädde (kan uteslutas) och ungefär lika delar pepparrot (riven eller riven på tub, men INTE pepparrotsvisp!) och dijonsenap. Det funkar fan till allt! Fisk, kött, kyckling. Glass? Smaka av med salt och peppar om du vill.
Gott till grillat:
Crème Fraiche
Vitlök
Gräslök
Salt
Vitpeppar
Brukar gillas av snudd på alla.
Någonting som är riktigt gott (och oerhört enkelt) är att blanda turkisk yoghurt med såna där frysta örter; "Örtkryddor Provençale" från Findus. Mums!
Barn favorit:
Knaperstek bacon(1pkt per 2 pers), mycket fin hackad lök som man fräser i baconfettet lätt mjuk.
1dl vatten som får reducera en del, skvätt heinze ketchup sen avslutar man med creme fraish(2dl för 2 pers), rör om rejält.
Vid första bubblan tar man av från värmen, så får man en tydligt fräsh creme fraishsmak.
Serveras med spagetti.
Sås till kött:
Fräs lök och rosépeppar det sista(har man stekt kött så fräser man i stekpannan), par msk vatten, ½ buljong och en 2:a fraish.
Enkelt och gott.
Jag brukar göra egen fusk-bea!
koka Creme fraishe, i med en köttbuljong och dragon. Hur lätt som helst! Och gott!!
blanda med barnmats mangopuré och lite malen ingefära!
fetakräm
fetaost, fet fraiche, vitlök salt kanske lite citron mumma